۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۴
کد خبر: 82320902
T T
۰ نفر
استاندار خوزستان:حماسه 4 آذر انديمشك در تقويم كشور ثبت مي شود

انديمشك - ايرنا - استاندار خوزستان گفت:موافقت اوليه براي ثبت حماسه 4 آذر 1365 انديمشك در تقويم ملي كشور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا غلامرضا شريعتي پنجشنبه در همايش پاسداشت چهارم آذر 65 در ميدان امام خميني (ره ) انديمشك افزود:300 شهيد و800 مجروح در طولاني ترين بمباران جنگ تحميلي در انديمشك نماد استقامت و ايستادگي مردم انديمشك و استان خوزستان در برابر دشمنان است.
وي اظهار كرد:اين شهر يك ساعت و 45 دقيقه متحمل فجيع ترين بمباران هوايي دشمن شد اما همچنان بر عهد و اعتقاد خود پافشاري كرده و حتي در تشييع پيكر شهداي اين روز شعار جنگ جنگ تا پيروزي سر دادند.
وي بيان كرد:ثبت اين روز در تقويم ملي كشور يك مطالبه مردمي است اگرچه مردم شهرستان انديمشك به ثبت اين روز در تقويم نياز ندارند اما ايران اسلامي با ثبت اين مقاومت و ايستادگي در تقويم ملي بر خود مي بالد.
وي تاكيد كرد:البته استان خوزستان و مردم حماسه ساز اين استان چنين ايثار و مقاومت هاي زيادي دارند كه با افتخار آفريني و ايستادگي از ارزش هاي اسلام و انقلاب دفاع كردند.
شريعتي گفت:ثبت اين روز در تقويم كمترين مطالبه به حق مردم منطقه است و موافقت اوليه آن انجام شده و پيگيري و مكاتبه تا حصول نتيجه نهايي و ثبت اين روز ادامه خواهد داشت.
وي در بخش ديگري با گراميداشت ياد و خاطره شهداي دفاع مقدس گفت:دشمن بعثي وقتي در جبهه هاي نبرد كم آورد دست به حمله وحشيانه و غير انساني به شهرها و بيمارستان ها زد.
وي افزود:مقاومت مردم در برابر روش هاي غيرانساني و غير اخلاقي دشمن اوج عظمت و بزرگي ملت ايران اسلامي را در طول دفاع مقدس به نمايش گذاشت.
استاندار خوزستان افزود:اين ايستادگي براي نظام اسلامي افتخار است و دولت تدبير و اميد وظيفه خود مي داند در پاسخ به اين مقاومت ، مطالبات آنان را به خوبي پاسخگو باشد.
شريعتي گفت:دولت تدبير و اميد با افزايش سرمايه گذاري در راستاي منويات مقام معظم رهبري و تحقق اقتصاد مقاومتي براي رفع مشكلات مردمي تلاش خواهد كرد .
امام جمعه انديمشك هم گفت:4 آذر 65 شهرستان انديمشك الگوي ماندگار ايثار و مقاومت است كه مردم با ايستادگي در برابر دشمن تا دندان مسلح درس اعتقاد به همگان آموختند.
حجت الاسلام نعمت اله خدامي افزود:4 آذر داراي پيام هاي ماندگاري است كه بايد با تكيه بر اين پيام ها در راستاي تعالي نظام اسلامي گام برداشت.
وي خواستار ثبت اين حماسه در تقويم ملي كشور شد.
امير سرتيپ دوم احمد مهرنيا از خلبانان پايگاه چهارم شكاري وحدتي در 4 آذر 65 هم گفت:حماسه 4 آذر يكي از مهمترين وقايع در دوران جنگ تحميلي بود كه مردم انديمشك ايستادگي و مقاومت ستودني از خود نشان دادند.
نويسنده كتاب هاي ستاره هاي نبرد هوايي و حمله هوايي به الوليد افزود: در شرايطي كه رژيم عراق از سوي دشمنان غرب و شرق حمايت تسليحاتي و اطلاعاتي مي شد شرايط سختي براي فرزندان اين مرز و بوم بوجود آمد.
وي با بيان خاطراتي از شرايط 4 آذر و حمله هوايي دشمن بعثي افزود:امروز حمايت شاهد حمايت همان حاميان بعثي از تروريست ها هستيم كه نشان مي دهد نبايد به اين كشورها اميد داشته باشيم.
در ادامه اين مراسم حامد زماني خواننده حماسي با اجراي چند برنامه ياد و خاطره حماسه 4 آذر را گرامي داشت.
رونمايي از تمبر يادبود حماسه 4 آذر ، گلباران هوايي مناطق بمباران شده ، گلباران ميدان راه آهن و گلباران گلزار شهداي انديمشك از برنامه هاي جانبي اين مراسم بود.
شهر انديمشك در شمال خوزستان در چهارم آذرماه سال 1365 مورد هجوم ددمنشانه 54 فروند هواپيماي دشمن قرار گرفت.
حمله وحشيانه جنگنده هاي هوايي دشمن در اين روز 300 تن را در انديمشك شهيد و 800 نفر ديگر ا مصدوم كردند.
در ميان شهداي اين روز تعدادي كودك معصوم نيز به چشم مي خورد.
در اين روز بمباران هوايي دشمن مدت يك ساعت و 45 دقيقه به طول انجاميد.
نخستين حمله هوايي دشمن بعثي در چهارم آذر ماه سال 1365 حوالي ظهر به ايستگاه راه آهن انديمشك صورت گرفت.
راه آهن به دليل اهميت استراتژيك در پشتيباني از جبهه ها بغض و كينه دشمن بعثي را موجب شده بود به طوريكه در اين روز راه آهن انديمشك چند بار مورد حمله هوايي دشمن قرار گرفت.
سد دز ، پلاژ سد دز ، بيمارستان شهيد بهشتي ، بازار ، مناطق مسكوني و حتي مدارس نيز از حملات راكت هاي دشمن در امان نماند به طوريكه شهر انديمشك به يكباره در دود ، خون فرو رفت.
حمله وحشيانه دشمن بعثي نه تنها روحيه مردم انديمشك را تضعيف نكرد بلكه مقاومتر از قبل به پشتيباني از رزمندگان ادامه دادند.
7281/6068
خبرنگار:زهرا دهقان- انتشاردهنده:محمدعلي فريدپناه