۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۳
کد خبر: 82323315
T T
۰ نفر
انجام طرح مایه كوبی طیور خانگی در یك هزار روستای كردستان

سنندج- ایرنا- مدیركل دامپزشكی كردستان گفت: برای نخستین بار طرح مایه كوبی رایگان طیور در یك هزار روستای استان در روزهای 5،6 و 7 آذر در حال انجام است.

مجتبی ورمقانی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران كردستان افزود: این طرح با همكاری بسیج سازندگی كردستان و در بیش از یك هزار روستای استان در حال انجام است.
وی اضافه كرد: برای اجرای این طرح در كردستان 450 گروه شامل یك هزار و 100 بسیجی و 45 اكیپ نظارتی دامپزشكی مشاركت دارند.
وی اظهار كرد: در قالب این طرح بیش از 400 هزار قطعه انواع طیور خانگی از جمله مرغ، بوقلمون، اردك و غاز در روستاهای استان علیه بیماری ویروسی نیوكاسل مایه كوبی شوند.
به گفته وی روستاهایی كه دارای جمعیت طیور زیاد و در حاشیه آنها مرغداری های صنعتی قرار دارند برای اجرای این طرح انتخاب شدند.
وی هدف از اجرای این طرح را در راستای اقتصاد مقاومتی و كاهش خسارت و تلفات ناشی از شیوع بیماری نیوكاسل، حمایت از پرورش‌دهندگان و تولیدكنندگان روستایی عنوان كرد.
وی اضافه كرد: پس از پایان این طرح در آذر ماه، نوبت دوم این طرح در زمستان سال جاری در روستاهای باقی مانده اجرا می شود.
ورمقانی با اشاره به اینكه هم اكنون هیچ كانون بیماری طیور در كردستان وجود ندارد افزود: اجرای این طرح با همكاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان پس از مشخص شدن محدوده گروه های دامپزشكی شروع می شود.
**بیماری نیوكاسل
عامل بیماری ویروسی از خانواده پارامیكسوویریده است كه در مدت 30 دقیقه در دمای 60 درجه سانتی گراد و در مدت زمان سه ساعت در 56 درجه سانتی گراد غیرفعال می شود.
ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می شود و عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می ماند.
بسیاری از گونه های پرندگان وحشی و اهلی میزبان بیماری هستند و مرغ ها آسیب پذیرترین و مستعد ترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردك و بوقلمون كمترین آسیب پذیری را در برابر این بیماری دارند.
سرفه كردن و نفس نفس زدن، بالهای افتاده و آویزان، پاهای كشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و عدم انجام فعالیت های عادی و فلج شدن كامل پرنده از عوامل این بیماری است.
در استان كردستان در مجموع بیش از 800 هزار قطعه طیور خانگی وجود دارد.

**مایه كوبی 61 هزار راس دام سنگین در كردستان علیه تب برفكی
مدیركل دامپزشكی استان كردستان گفت: در فاز دوم واكسیناسیون تب برفكی در استان بیش از 61 هزار راس دام سنگین مایه كوبی شد.
مجتبی ورمقانی افزود: در این مرحله 30 اكیپ مایه كوب شامل 20 اكیپ خصوصی و 10 اكیپ دولتی در مدت 25 روز واكسیناسیون دام ها را انجام دادند.
وی اضافه كرد: برای اجرای این طرح در كردستان برای نخسیتن بار از سرم های خارجی و به صورت رایگان استفاده شد
و دامداران هیچ هینه ای متحمل نشدند.
به گفته وی این مایه كوبی با همكاری دامداران به طور كامل انجام شد و این شبكه تعهدات خود را به طور كامل انجام داده است.
مدیركل دامپزشكی استان كردستان گفت: هم اكنون كانون هیچ بیماری دامی در استان وجود ندارد و این شبكه آمادگی مقابله با هر گونه بیماری دام و طیور را دارد.
وی با بیان اینكه اجرای واكسیناسیون تب برفكی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد، اضافه كرد: تب برفكی یك بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است كه باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه كوبی جلوگیری كرد.
وی گفت: كاهش شیر در دام ها، كاهش تولید فرآورده های گوشتی، كاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفكی است.
مدیركل دامپزشكی كردستان از دامداران خواست تا در صورت مشاهده این بیماری ضمن جداسازی دام های مبتلا، موضوع را به واحدهای دامپزشكی اطلاع داده و با رعایت اصول بهداشتی و نظارت دامپزشكی نسبت به ضدعفونی مناسب محل نگهداری دام ها نیز اقدام كنند.

**نظارت بر كشتار 56 هزار راس دام و هفت میلیون و 379 هزار قطعه طیور
مدیركل دامپزشكی استان كردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاكنون دامپزشكی كردستان بر كشتار بیش از 56 هزار راس دام سبك و سنگین با بیش از چهار هزار و 179 تُن گوشت قرمز نظارت كرده است.
مجتبی ورمقانی افزود: در این مدت دامپزشكی كردستان بر كشتار هفت میلیون و 397 هزار قطعه با بیش از شش هزار و 800 تُن گوشت سفید نظارت كرده است.
وی اضافه كرد: در این بازرسی ها از كشتارگاه های دام و طیور استان در مجموع 33 تُن لاشه دام و 195 تِن لاشه طیور كشف و ضبط شده است.
وی اضافه كرد: امسال بازرسان این دمپزشكی 80 هزار نوبت از مراكز عرضه فرآورده های دامی و 528 مورد از مزارع پرورش ماهی استان بازدید كردند.
وی با اشاره با حضور فعال بخش خصوصی در امور دام و طیور كردستان افزود: در استان پنج شركت دارویی فعال، 27 داروخانه، 67 درمانگاه، یك بیمارستان و 11 آزمایشگاه بخش خصوصی فعال هستند.
در استان كردستان بیش از یك میلیون 800 هزار راس دام سبك و 300 هزار راس دام سنگین وجود دارد.
استان كردستان یكی از مناطق دام خیز و دامپرور كشور محسوب می شود كه سالانه حدود 24 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از این تعداد دام تولید می شود.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی /**انتشاردهنده: مسعود احمدی