۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۲۰
کد خبر: 82330793
T T
۰ نفر
مقابله با استقلال طلبان در هنگ كنگ و تايوان تشديد مي‌شود

پكن - ايرنا - به دنبال تفسير قانون اساسي هنگ كنگ در كنگره ملي خلق چين در ماه گذشته، تلاش براي جلوگيري از ورود نمايندگان حامي استقلال هنگ كنگ و جنبش دمكراسي در مجلس اين منطقه از جنوب چين شدت گرفته است.

به گزارش ايرنا، در همين راستا اعلام شده است كه دولت محلي و نهاد دادگستري هنگ كنگ كه همپايه يك وزارتخانه محسوب مي شود در حال جلوگيري از ورود چهار نفر از نمايندگان جنبش حامي دمكراسي براي ورود به مجلس اين منطقه هستند.
اين در شرايطي است كه تارنماي «ساوت چاينا» از هنگ كنگ روز شنبه گزارش كرده به دنبال مخالفت هاي چين و هنگ كنگ، ‌پيشتر دو نماينده استقلال طلب اين منطقه رد صلاحيت شده اند.
اين دو در جريان مراسم سوگند در ماه گذشته در مجلس هنگ كنگ حاضر به اعلام وفاداري خود به چين نشدند و تاكيد داشتند چين و هنگ كنگ دو دولت و داراي ماهيت جداگانه هستند.
همين موضوع باعث شد تا چين قانون اساسي اين منطقه را در كنگره تصويب كند كه بر اساس آن هر فردي كه به چين وفادار نباشد و اظهار نظرهايي از اين دست در مراسم تحليف بجا آورد، در هر ارگاني و سازماني صلاحيت فعاليت نخواهد داشت.
قرار است بزودي رسيدگي به پرونده چهار نفر ديگر از كساني كه حامي جنبش دمكراسي بوده اند و برخي از آنها نمايندگاني بسيار جوان هستند، شروع شود.
«ليونگ كوك هونگ» يكي از نمايندگان بسيار جوان راه يافته به مجلس پس از انتخابات آن در هنگ كنگ كه قرار است به صلاحيتش رسيدگي شود و از طرفداران جنبش دمكراسي است، در مصاحبه اي كه نشريه هنگ كنگي به آن اشاره كرده، گفت: از ۱۳ سالگي مقاومت در برابر فشارها را تجربه كرده ام و بهاي آن را هم خواهم پرداخت.
وي رد صلاحيت نمايندگان حامي دمكراسي در هنگ كنگ را يك كودتا توصيف كرد و گفت كه دولت از مردم ماليات مي گيرد و به همين دليل نبايد به اين شكل با نمايندگاني كه مردم انتخاب كرده اند، برخورد كند.
هنگ‌كنگ شهري جزيره اي در چين است كه تا سال ۱۹۹۷ مستعمره انگليس بود اما پس از آن اين منطقه هنگ‌كنگ را با فرمول «يك كشور، دو نظام» به چين برگرداند.
هنگ كنگ از اوايل مهر ماه سال 93 به مدت سه ماه شاهد تجمع اعتراض آميز هزاران نفر از مردم اين منطقه به تصميم مقامات پكن در خصوص تاييد نامزدهاي انتخابات محلي بود.
در همين حال اداره امور تايوان در دولت چين هم به اين جزيره هشدار داده است كه به هيچوجه حق دخالت در امور داخلي هنگ كنگ را ندارد.
اين اداره همچنين به تمامي كساني كه به دنبال استقلال تايوان و تغيير كتب درسي آن با انحرافات تاريخي هستند، هشدار داده است كه چنين دسيسه هاي استقلال طلبانه اي در اين جزيره به نتيجه نخواهد رسيد و تنها پيامد آن بدتر شدن روابط دو طرف خواهد بود.
تارنماي «يي سي» چين نيز گزارش كرده كه دولت چين به تايوان درباره برنامه برخي از مسئولان‌ آن براي دعوت از دالايي لاما رهبر در تبعيد بوداييان تبت به تايوان هشدار داده است.
چين منطقه تايوان را كه در سال 1949 ميلادي در پايان يك جنگ داخلي از اين كشور جدا شد، بخشي از خاك خود مي داند و بارها به اين منطقه براي اعلام استقلال هشدار داده است.
اين كشور حتي استفاده از اقدام نظامي در صورت اعلام استقلال از سوي اين منطقه را منتفي ندانسته است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستي