پژوهش محوري در حوزه انقلاب و ارزش هاي ناب ديني نيازمند توسعه است

اراك - ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان مركزي گفت: پژوهش محوري با هدف تعميق و تشريح زواياي ارزش ها و آرمان هاي ديني و انفلابي نياز روز جامعه است و نهادهاي متولي بايد فعالانه در اين عرصه گام بردارند.

به گزارش ايرنا، آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي روز يكشنبه در همايش وقف و رسانه، اقدام و عمل در محل كانون امام خميني(ره) اراك، افزود: جهان غرب شمشير خود را در راستاي مقابله با اسلام ناب محمدي(ص) از رو بسته و با حمايت از نويسندگان و روزنامه نگاران خودفروخته در راستاي تخريب ارزش هاي اسلامي گام بر مي دارد.
وي ادامه داد: تعميق باورهاي ديني و انقلابي سرمايه نرم نظام اسلامي ايران است و در اين شرايط سازمان اوقاف و امور خيريه بايد با حمايت هاي همه جانبه از هنرمندان، نويسندگان و خبرنگاران با توليدات فاخر هنري در راستاي تشريح و تبيين ارزش هاي اسلامي گام برداشته و با تمام قوا توطئه هاي دشمنان را خنثي كند.
امام جمعه اراك، اولويت اصلي برنامه نهادها و دستگاه هاي دولتي را معرفي اسلام ناب محمدي(ص) به جهانيان دانست و گفت: نگارش فيلمنامه و ساخت سريال و يا نگارش يك كتاب ارزشمند در راستاي خيرات و بركات اسلام و همچنين معرفي سيره اهل بيت(ع)، ابزاري كارا براي مقابله با توطئه هاي دشمنان است و دستگاه هاي دولتي به خصوص سازمان اوقاف و امور خيريه بايد به اين مهم توجه ويژه داشته باشند.
وي اظهار كرد: مسئولان اداره كل اوقاف و امور خيريه استان مركزي بايد پژوهش و تحقيق را سرلوحه كار خود قرار دهند تا منابع مردمي عظيمي را كه در اختيار دارند به بهترين شكل ممكن بارور كنند.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي افزود: يكي از مراكز مهم كه مي‌تواند مردم را به سوي سنت حسنه وقف هدايت كنند، حوزه‌هاي علميه است كه با همكاري و همياري اوقاف مي‌تواند اهداف آن را به ثمر رسانده و در زمينه‌هاي فرهنگي و آموزشي تاثير به سزايي بر جامعه اسلامي داشته باشد اما، متاسفانه پس از انقلاب توجه چنداني به توسعه حوزه هاي علميه نشده است.
وي گفت: در دوران هاي پيشين، همه مراكز علمي به خصوص حوزه هاي علميه با حمايت هاي خيران و با محوريت سازمان اوقاف و امور خيريه اداره مي شد اما، حمايت چنداني از اين مراكز علمي نمي شود در صورتي كه تربيت طلبه براي خنثي سازي توطئه هاي فرهنگي دشمنان در زمان كنوني بيشتر از هر زمان ديگري احساس مي شود.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي با بيان اينكه سرمايه گذاري در بخش هاي بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در جاي خود ارزشمند و ستودني است، بيان كرد: سرمايه گذاري و توسعه حوزه هاي علميه نيز نياز امروز جامعه ايران اسلامي است كه در بسياري از نقاط كشور و استان مركزي احساس مي شود.
وي با بيان اينكه شفاف سازي عملكرد و اقدامات سازمان اوقاف و امور خيري در راستاي جلب اعتماد عمومي بايد رويكرد اصلي سازمان اوقاف و امور خيريه باشد، بيان كرد: چنانچه مردم خيرات و بركات سنت حسنه وقف را با چشم خود ببينند رغبت بيشتري در وقف اموال خود نشان مي دهند.
آيت الله دري نجف آبادي، پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي را عامل احياء سنت حسنه وقف در كشور عنوان كرد و گفت: سنت حسنه وقف ريشه در تاريخ بشريت دارد چرا كه مساجد، حمام ها، آب انبارها، كليساها و معابد اديان مختلف در جهان موقوفه هستند و همچنان جامعه بشريت از آثار و بركات آن ها استفاده مي كنند.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان مركزي نيز در اين آئين گفت: سنت حسنه وقف ريشه در سيره و روش پيامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) دارد كه فرهنگ ‌سازي و نهادينه كردن ابعاد مختلف اين فريضه مهم در جامعه يكي از موثرترين راه‌ها براي احياء اين سنت است.
حجت السلام سيد باقر حسيني افزود: فعاليت تبليغي رسانه ها و مطبوعات نسبت به كار مبلغان وقف اثرگذاري خاصي دارد، چرا كه اهالي رسانه منشا تحقق اصل آگاهي بخشي جامعه محسوب مي شوند.
وي ادامه داد: شكوفايي و ترويج فرهنگ وقف در جامعه تنها برعهده يك نهاد يا ارگان نيست بلكه همه‏ دستگاه‏هاي تبليغي و اجرايي موظفند تا در جهت اعتلاي فرهنگ وقف در جامعه با يكديگر همكاري كنند.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان مركزي با بيان اينكه رسانه ها وظيفه دارند با نگارش گزارش هاي تحليلي در راستاي آگاه سازي عمومي در حوزه وقف تلاش كنند، بيان كرد: پشتكار صاحبان قلم، انديشه و هنر يكي از راه هاي اصلي توسعه فرهنگ وقف است.
وي با بيان اينكه توجه و اجراي وقف در راستاي محروميت زدايي و مبارزه با فقر را يكي از اولويت هاي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان مركزي عنوان كرد و گفت: رسانه ها بايد با تشريح اين هدف ارزشمند، نسبت به آگاه سازي خيران در مشاركت اين امر گام بردارند.
حجت الاسلام حسيني افزود: تقويت وقف با نيت هاي ازدواج جوانان، تهيه جهيزيه، بهداشت و درمان، حوزه هاي علميه، آموزش قرآن كريم، حمايت از نخبگان علمي و مذهبي، انتشار نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و روضه خواني حضرت فاطمه زهرا(س) از مهمترين نيازهاي اوقاف و امور خيريه استان مركزي است.
وي بيان كرد: در سال جاري 5500 تن ذرت، 2000 تن جو، 1500 تن گندم، توليد روزانه 1200 تن شير و توليد انبوه چغندر قند، دانه هاي روغني و گياهان دارويي مهمترين وفعاليت هاي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان مركزي در بخش كشاورزي است.
در اين آئين از خبرنگاران حوزه وقف استان مركزي با اهداء لوح، تقدير شد.
هفتم تا چهاردهم آذرماه جاري به عنوان هفته وقف نامگذاري شده است.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفي مجللي**انتشار دهنده:مژگان حيدري*