۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82331825
T T
۰ نفر
پیشگیری از جرائم و مراقبت از بناهای میراث فرهنگی در اولویت یگان حفاظت است

سمنان- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان گفت: پیشگیری از جرائم علیه میراث فرهنگی، حفاظت و مراقبت از بناهای تاریخی و انجام اقدامات آموزشی و توجیهی كاركنان، از برنامه های یگان حفاظت آثار تاریخی استان سمنان در سال 95 است.

به گزارش روز یكشنبه روابط عمومی اداره كل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، سرهنگ محمدرضا افضلی افزود: دوره‌های آموزشی ویژه كاركنان یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان برگزار شد.
وی با بیان اینكه نخستین دوره آموزشی ارتقای توان كاركنان یگان حفاظت به صورت تئوری و عملی برگزار شد، گفت: این آموزش‌ها در قالب 17 عنوان و در پنج جلسه در رابطه با سلاح و انجام تیراندازی در میدان تیر، آموزش فنون و روش‌های بازجویی، فنون سخنوری، آئین نگارش، اصول و وظایف سازمانی یگان، اصول آتش‌نشانی، مرمت و احیای آثار تاریخی ارائه شد.
فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان خاطرنشان كرد: 30 نفر از كاركنان یگان حفاظت از آثار تاریخی استان در این دوره‌های آموزشی شركت داشتند و در پایان برگزاری این دوره‌ها به كاركنان، گواهی شركت در دوره ارائه می‌شود.
یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای ماده 179 قانون برنامه توسعه اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تنفیذی در ماده 129 قانون برنامه چهارم توسعه و دستورالعمل تشكیل یگان حفاظت در دستگاههای كشوری اجرای مأموریت می نماید.
حفاظت از تأسیسات، اماكن، تجهیزات، اموال منقول و غیرمنقول سازمان میراث فرهنگی در سطح كشور با استفاده از طرح ها و دستورالعمل‌های حفاظتی ، انتظامی ، امنیتی و بهره گیری از سامانه های هوشمند و فناوری روز و بخشی از وظایف ناجا در این خصوص، تأمین حفظ نظم و امنیت در موزه‌ها، گنجینه‌ها، بناها و مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی، انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع جرائم علیه میراث فرهنگی، گردشگران داخلی و خارجی، كشف جرم و دستگیری متهمان و مجرمان از جمله وظایف یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی است.
انجام اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از سرقت، تعرض و تجاوز به میراث ملی، فرهنگی و صنایع دستی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی و فعالیت‌هایی نظیر تخریب بناهای تاریخی، حفاری غیرمجاز، انتقال، قاچاق و خرید و فروش اشیاء و عتیقه‌های ملی و محوطه های تاریخی در حوزه استحفاظی ،كنترل بر ورود و خروج اشیاء و اموال تاریخی- فرهنگی، گشت‌زنی در حوزه های استحفاظی یگان از دیگر وظایف یگان حفاظت از آثار تاریخی است.
استان سمنان بیش از 700 اثر تاریخی، فرهنگی، معنیو و طبیعی ثبت در فهرست آثار ملی دارد.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان