به گزارش ايرنا از آنجا كه پژوهش در جهان امروز به عنوان پايه پيشرفت و توسعه جوامع مطرح است و پيشرفت همه جانبه كشورها در گرو پژوهش هاي گسترده علمي آنان است لذا توسعه فرهنگ پژوهش و تحقيق در ميان دانش آموزان به عنوان نسل آينده ساز هر كشور جزو ضرورت هاي انكار ناپذير محسوب مي شود.
با اين نگرش، آموزش و پرورش ايجاد شرايط و امكانات لازم براي رشد خلاقيت و ارتقاي دانش و توانايي دانش آموزان به تناسب استعدادهاي آنان را از اهداف اساسي خود قرار داده است و با اين باور كه ظرفيت علمي دانشآموزان ما بيش از محدوده كتابها و كلاسهاي درسي است پژوهش سراهاي دانش آموزي را به عنوان مراكز علمي پژوهشي ايجاد كرد تا با رويكرد شناسايي استعدادها و فراهم كردن زمينه رشد و پرورش خلاقيت هاي فردي و گروهي دانش آموزان به گسترش فرهنگ مطالعه، تحقيق و پژوهش در بين نوجوانان كمك كند.
با گسترش پژوهش سراهاي دانش آموزي بسياري از دانش آموزاني كه به انجام طرح هاي تحقيقاتي و پژوهشي در زمينه هاي مختلف علمي علاقمند بوده و به دنبال پايگاهي براي پيشبرد هر چه بهتر فعاليت هاي پژوهشي خود مي گشتند به پژوهش سراهاي دانش آموزي مراجعه و پس از عضويت در اين مجموعه از خدمات آن بهره مند شدند.
با عضويت در اين پژوهش سراها، خلاقيت و ابتكار بسياري از 261 هزار دانش آموز مشغول به تحصيل استان همدان شكوفا شده و دستاوردهاي پژوهشي شگفت انگيزي را به همراه داشته است كه بخشي از اين دستاوردهاي پژوهشي دانش آموزان عضو پژوهش سراهاي استان همزمان با هفته پژوهش در نمايشگاه توانمندي هاي پژوهشي دانش آموزان و بازارچه كار و فناوري در نمايشگاه بين المللي همدان در معرض ديد عموم قرار گرفته كه برخي از اين دستاوردها تحسين بازديدكنندگان را برمي انگيزد.
مديركل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در حال حاضر 19 پژوهشسراي دانشآموزي در سطح استان براي خدمت رساني به اين دانش آموزان فعاليت دارند و همزمان با هفته پژوهش، دستاوردهاي پژوهشي دانش آموزان عضو اين پژوهش سراها در نمايشگاه بين المللي همدان به نمايش گذاشته شده است.
مصطفي خزاعي با بيان اينكه تمامي مناطق 19 گانه آموزش و پرورش استان همدان از وجود پژوهش سرا بهره مند شده اند اظهار كرد: پژوهشسراهاي دانش آموزي محلي براي شكوفايي استعدادها و رشد خلاقيت و ابتكار دانش آموزان است و تقويت اين مجموعه هاي علمي و پژوهشي نقش مهمي در ارتقاي كيفي آموزش دارند.
وي خاطرنشان كرد: تا سال گذشته 16 پژوهش سراي دانش آموزي در استان همدان فعال بود كه امسال 3 پژوهش سرا به تعداد آنها افزوده شده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: تلفيق فعاليت هاي نظري و مهارتي از اهداف راهبردي پژوهش سراهاي داشن آموزي است و پرورش خلاقيت و تقويت بنيه علمي و پژوهشي دانش آموزان ، معلمان و حمايت از دانش آموزان و پژوهشگران كارآفرين از اهداف اين مراكز است.
عباس احمدي مقيم با بيان اينكه پژوهش سراهاي دانش آموزي در زمينه هاي متنوعي فعاليت مي كنند گفت: آموزش هاي مبتني بر پژوهش دانش آموزان عضو پژوهش سراها، طراحي انجام طح هاي تحقيقي مبتني بر فناوري دانش آموزان برگزيده جشنواره ها و مسابقه هاي علمي و پژوهشي و ايده يابي و پرورش ايده هاي نو و كاربست و توليد يافته هاي علمي و پژوهشي از جمله زمينه هاي فعاليت پژوهش سراهاي دانش آموزي است.
به گزارش ايرنا معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان با بيان اينكه بيشتر پژوهش سراهاي استان همدان در فضايي مستقل از مدرسه و تعداد محدودي از پژوهش سراها در فضاي مدارس جانمايي شده اند بيان كرد: حداقل 20 درصد دانش آموزان متوسطه اول و دوم استان همدان در رشته هاي نظري و مهارتي در پژوهش سراهاي استان عضويت دارند.
احمدي مقيم بيان كرد: در برخي مناطق استان همدان تمامي دانش آموزان در پژوهش سراي منطقه خود عضو هستند و از خدمات اين مراكز استفاده مي كنند.
وي ادامه داد: پژوهش سراهاي دانش آموزي استان همدان از امكانات آزمايشگاهي و كارگاهي مطلوبي برخوردارند و استان همدان جزو معدود استان هايي است كه در تمامي مناطق آموزشي خود از پژوهش سراي داشن آموزي برخوردار است.
وي آزمايشگاه شيمي، فيزيك، زمين شناسي، زيست شناسي و كارگاه هاي كار و فناوري را پنج مركز مستقر در پژوهش سراهاي دانش آموزي استان عنوان كرد و گفت: مدير و كاركنان پژوهشسراهاي دانشآموزي و گروه هاي آموزشي از مشاوران فني پژوهش سرا هستند كه به دانش آموزان مشاوره هاي فني ارائه مي كنند.
وي تاكيد كرد: فعاليت هاي علمي و پژوهشي در حوزه دانش آموزان امسال به اين پژوهش سراها واگذار شده است و تا سال گذشته پژوهش سراهاي استان همدان اساسنامه خاصي نداشتند اما امسال به صورت مصوب يك اساسنامه وزارتي دارند كه به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده و از زيرساخت هاي قابل توجهي برخوردار است.
احمدي مقيم در خصوص مشكلات موجود در پژوهش سراهاي استان نيز گفت: تجهيزات لازم براي كارهاي تحقيقي و پژوهشي در برخي پژوهش سراهاي استان به اندازه كافي وجود ندارد و اگرچه نيروي انساني اين مراكز به نحو ممكن تامين شده است اما تامين نيروي انساني بسيار هزينه بر است.
وي ادامه داد: بايد در هر يك از رشته هاي پژوهش سراها يك كارشناس فني به صورت تخصصي فعاليت كند و يك كتابخانه تخصصي براي استفاده دانش آموزان موجود باشد و اميد است كه بتوانيم در برنامه ششم توسعه پژوهش سراهاي دانش آموزي استان را بهترين شكل ممكن تجهيز كنيم.
برنامه هاي هفته پژوهش و فناوري در استان همدان از 14 تا 20 آذرماه جاري برگزار مي شود.
1181/6993
خبرنگار: الهام تدين**انتشار دهنده: اكبر بهاروند
پژوهش سراهاي دانش آموزي/ مراكزي نوپا اما پويا براي رشد خلاقيت ها
۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰
کد خبر:
82336448
همدان- ايرنا- پژوهش سراهاي دانش آموزي كه در سال هاي اخير با رويكرد ايجاد بستر تحقيق و پژوهش براي دانش آموزان علاقمند و مستعد ايجاد شده اند اگر چه پايگاه هايي نوپا محسوب مي شوند اما توانسته اند فضايي پويا و با نشاط را براي رشد خلاقيت ها و پرورش ايده هاي نو دانش آموزان پديد آورند.