۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82336702
T T
۰ نفر

10 تن زعفران در گناباد برداشت شد

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82336702
10 تن زعفران در گناباد برداشت شد

گناباد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي گناباد گفت: 10 تن زعفران طي فصل برداشت از 15 آبان تا 15 آذر امسال از مزارع اين شهرستان برداشت شد.

عليرضا حسين زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سه هزار و 600 هكتار از مرارع گناباد زير كشت زعفران رفت كه با توجه به تبعات خشكسالي و كمبود منابع آبي اين ميزان در مقايسه با سطح زير كشت پارسال تغييري نداشت.
وي ادامه داد: از مجموع سطح زير كشت زعفران در گناباد هزار و 200 هكتار به خصوص در بخش كاخك با كمبود منابع آبي روبرو بود كه با تانكر آبرساني شد.
مدير جهاد كشاورزي گناباد گفت: بطور معمول متوسط برداشت زعفران از هر هكتار مزارع زير كشت در گناباد 4 تا 4.5 كيلوگرم است كه با توجه به تبعات خشكسالي اين ميزان در سال زراعي جاري به 3.5 كيلوگرم كاهش يافت.
وي در ادامه همچنين گفت: با توجه به ظرفيتهاي خاص اين گناباد در بخش كشاورزي هر اندازه به اشتغالهاي پايدار خانگي توجه بيشتر شود ضمن كمك به رونق اقتصادي منطقه در ايجاد درآمد پايدار براي خانوارها و اشتغال و كارآفريني نقش بسزايي دارد.
او پرورش شتر مرغ، زالو طبي و گياهان دارويي را از جمله ظرفيتهاي اشتغال پايدار خانگي در بخش كشاورزي گناباد ذكر و بيان كرد: در سالهاي گذشته به اين موضوع توجه كافي نشده است.
وي اضافه كرد: دوره آموزشي آشنايي با راهكارهاي پرورش زالوي طبي، توسط كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي در گناباد برگزار شد.
مدير جهاد كشاورزي گناباد گفت: با توجه به اهميت زالودرماني در بين مردم، صنعت تكثير و پرورش زالوي طبي مي‌تواند تحول چشمگيري در رشد اقتصادي، صادرات و اشتغالزايي اين شهرستان ايجاد كند.
خاصيت درماني زالو در بزاق دهان او و ماده ضدانعقاد خون به ‌نام هيرودين است كه باعث رقيق شدن خون و باز شدن گرفتگي رگها و در نتيجه افزايش خونرساني به مغز و بدن مي‌شود. از اين ماده براي درمان سردرد، امراض قلبي، ضعف قواي جنسي، پاركينسون، آلزايمر، زخم معده، پروستات و التهابات كبدي استفاده مي‌شود.
گناباد در مجموع داراي حدود 20 هزار هكتار زمين كشت آبي، 1700 هكتار كشت ديم و 500 هزار راس دام است و سالانه حدود 84 هزار تن محصولات زراعي، باغي و دامي در اين شهرستان توليد مي شود. 14 هزار بهره بردار كشاورزي در بخشهاي زراعت، دام و باغداري گناباد از افزون بر 400 حلقه چاه عميق و نيمه عميق و 346 رشته قنات بهره مي برند.
2095/1858**خبرنگار: عليرضا حسن زاده **منتشركننده: حسين كريم زاده