۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۲:۰۶
کد خبر: 82341019
T T
۰ نفر
مخالفت اتریش با پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا

وین-ایرنا- وزیر امورخارجه اتریش با امضای سندی توسط وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا برای ادامه مذاكرات با تركیه و پیوستن آنكارا به این اتحادیه مخالفت كرد.

به گزارش ایرنا، نشریه «كوریر» چاپ اتریش می نویسد، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا برای چندین هفته در مورد تهیه پیش نویسی كه در آن به ادامه مذاكرات اتحادیه اروپا با تركیه می پردازد، گفت وگو كرده اند.
بر اساس این گزارش، قرار بود روز دوشنبه و سه شنبه این متن امضا شود، اما «سباستین كورتس» وزیر امورخارجه اتریش اعلام كرد كه این متن موفق نخواهد بود.
كورتس گفت: 'اگر متن به همین صورت باشد ما به توافق نخواهیم رسید'.
بر اساس پیش نویس این متن، اتحادیه اروپا متعهد به مذاكرات پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا می شود. اما وزیر امورخارجه اتریش این اقدام را فرستادن علامت اشتباه دانست.
كورتس گفت:'تهیه كنندگان این پیش نویس، زانوهایشان در برابر اردوغان در حال لرزیدن است.'
وی افزود: گفتن 'نه' مسیر مذاكرات پیوستن آنكارا به اتحادیه را مسدود می كند.
به نوشته كوریر، بر اساس تصمیم پارلمان اروپا در پایان ماه نوامبر، مذاكرات الحاق تركیه به اتحادیه اروپا تعلیق شد. هلند و بلغارستان هرچند منتقد وضعیت حقوق بشر و آزادی مطبوعات در تركیه هستند، اما تلاش می كنند این قطعنامه را تغییر دهند.
به گفته وزیرامور خارجه اتریش، با این حال، خواسته آنها عملی نخواهد شد.
این نشریه افزود: تعلیق مذاكرات می تواند بر وضعیت پناهجویان، میان اتحادیه اروپا و تركیه تاثیر گذار باشد ولی با توجه به اظهارات وزیر امورخارجه اتریش این مسئله نباید نقش بازی كند.
كورتس در این باره گفت: اگر به تركیه اجازه دهیم كه از طریق اردوگاه پناهجویان معامله كند ما چشمان خود را نسبت به این عمل تركیه بسته ایم در واقع ما به شكل خطرناكی در این زمینه دچار وابستگی خواهیم شد.
تصویب این پیش نویس در شورای وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا نیازمند اتفاق آرا است. این موضوع فقط مربوط به مذاكرات الحاق تركیه نیست. بلكه می تواند مربوط به تلاش كشورهای غرب بالكان برای پیوستن به اتحادیه اروپا باشد. گفتن 'نه' از جانب اتریش می تواند چشم انداز الحاق این كشورها را نیز به تاخیر اندازد.
وزیر امور خارجه اتریش تاكید كرد كه اتریش می خواهد برنامه های اقدام دو جانبه با هریك از كشورهای غرب بالكان را به صورت جداگانه پیش ببرد.
اتحادیه اروپا درماه نوامبر به تعلیق مذاكرات الحاق آنكارا رأی داد. اما این قطعنامه الزام آور نیست. این تصمیم در واكنش به نقض حقوق بشر و سركوب گسترده توسط دولت تركیه و در پی كودتای شكست خورده ماه جولای بود. وزیر امورخارجه اتریش یكی از حامیان اصلی این قطعنامه بود.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در واكنش به این قطعنامه اتحادیه اروپا را تهدید كردكه مرزهایش را برای ورود پناهجویان به اروپا باز خواهد كرد.
شبس**س*ر*1488 *1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری
۰ نفر