بيش از چهار ميليون نفر در سامانه حافظان نور ثبت نام كردند

بيرجند - ايرنا - معاون اداره كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش پرورش، گفت: تاكنون چهار ميليون و 500 هزار دانش آموز و معلم در سامانه حافظان نور ثبت نام كردند كه چهار ميليون و 121 نفر آنان متقاضي حفظ كل قرآن كريم هستند.

ميكائيل باقري روز چهارشنبه در همايش استاني حافظان نور در بيرجند، افزود: با تاكيد مداوم رهبر معظم انقلاب در مورد حفظ قرآن و انتظار 10 ميليون نفري ايشان براي حفظ قرآن كريم در كشور، وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترين دستگاه فرهنگي براي محقق شدن اين مهم از هيچ تلاشي چشم پوشي نكرد.
وي ادامه داد: بلافاصله بعد از تاكيد رهبري درباره اين مهم، سامانه حافظان نور، ساماندهي شد و براي ثبت نام دانش آموزان و معلمان در اختيار مدارس قرار گرفت.
به گفته وي اين سامانه در 12 سطح از حفظ نيم جزء تا 30 جزء قرآن كريم در اختيار معلمان و دانش آموزان قرار گرفته تا هر شخص در هر سطحي كه مايل است شركت كند.
وي اظهار كرد: از كساني كه در سامانه حافظان نور ثبت نام كردند، تاكنون 721 نفر موفق به اخذ گواهينامه شده اند و اميدواريم با همتي كه در بين دانش آموزان و معلمان كشور وجود دارد اين آمار روز به روز افزايش يابد.

** حفظ موضوعي قرآن بايد به عنوان يك اصل در بين همه دانش آموزان تشويق شود
باقري، تاكيد كرد: با توجه به اينكه حفظ قرآن كريم زمان بر است و شايد بعضي از دانش آموزان فرصت يا انگيزه كافي را نداشته باشند به همين عنوان، حفظ موضوعي قرآن در بين دانش آموزان بايد به عنوان يك اصل تشويق شود.
وي عنوان كرد: در همين ارتباط وزارت آموزش و پرورش سعي كرد 11 كتاب كه شامل 360 آيه كاربردي حتي براي مكالمه روزانه دانش آموزان است را در اختيار آنان قرار دهد كه از اين تعداد چهار كتاب در دوره ابتدايي و هفت كتاب در بين دوره متوسط اول و دوم توزيع شده است.
به گفته وي در سال 94 يك ميليون و 200 هزار نفر در اين طرح شركت كردند كه حضور پر رنگ دانش آموزان خراسان جنوبي به عنوان يك استان برتر، قابل تقدير است.

** خدمت به قرآن و عترت باعث عاقبت به خيري مي شود
معاون اداره كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش پرورش، گفت: خدمت به قرآن و عترت باعث عاقبت به خيري مي شود و معلمان كلام وحي بايد خداوند را براي اين نعمت شاكر باشند.
وي يكي از بزرگترين دغدغه هاي بشر را عاقبت به خيري دانست و يادآور شد: معلمان قرآن و عترت بايد مسرور باشند كه از كلام وحي ارتزاق مي كنند.
وي فعاليت هاي چشمگير مردم خراسان جنوبي در سامانه حافظان نور به عنوان يكي از استان هاي برتر كشور را قابل تقدير دانست و افزود: بيش از 80 درصد از شركت كنندگان اين استان در اين سامانه نمره قبولي گرفته اند و گواهي نامه دريافت كرده اند كه اين بيانگر فعاليت هاي بي دريغ معلمان و مسئولان مربوطه در مباحث قرآني است.

** كسب رتبه برتر خراسان جنوبي در فعاليت هاي قرآني كشور
معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش خراسان جنوبي هم در اين همايش گفت: خراسان جنوبي رتبه برتر در زمينه فعاليت هاي قرآني در بين استان هاي كشور و رتبه عالي در ارزيابي شاخص هاي اختصاصي از سوي حوزه ارزيابي وزارت آموزش و پرورش را در سال 95 كسب كرد.
غلامحسين نارمنجي، افزود: به توكل به خداوند و تلاش همكاران اين استان در مجموع در بحث فعاليت هاي قرآن، عترت، و نماز جز استان هاي برتر و شاخص كشور هستيم.
وي ثبت نام چهار هزار نفر دانش آموز و فرهنگي در سامانه حافظان نور، كسب رتبه هاي اول تا پنجم در مسابقات قرآن، عترت و نماز كشور، برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي مديران و مربيان دارالقرآن ها، برگزاري كارگروه توسعه آموزش قرآن و زير پوشش قرار دادن 50 درصد از دانش آموزان دوره هاي متوسطه را از مهمترين اقدام هاي اين اداره كل بيان كرد.
به گفته وي در حال حاضر در بيش از هزار و 700 مدرسه استان با حضور 520 روحاني نماز جماعت برگزار مي شود و در راستاي فعاليت هاي قرآني بيش از 30 هزار جلد كتاب تهيه و در بين دانش آموزان سطح استان توزيع شده است.
وي در ادامه شركت 32 هزار نفري دانش آموزان استان در طرح حفظ موضوعي قرآن و شركت و حضور بيش از 90 درصد از دانش آموزان استان در مسابقات قرآن، عترت و نماز را بيانگر توجه دانش آموزان و معلمان خراسان جنوبي به مباحث ديني عنوان كرد.
در اين جلسه، 181 نفر از مديران و مجريان حفظ موضوعي قرآن كريم و فرهنگيان برگزيده طرح نور در خراسان جنوبي تجليل شدند.
براي دريافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبي به كانال تلگرامي irnabirjand@ ملحق شويد.
*3215* 6054* خبرنگار-محمدرسول ابراهيمي اسفدن* انتشاردهنده - مريم پنجابي*