بيش از 93 درصد جامعه هدف كردستان باسواد است/ راه اندازي سه مركز يادگيري محلي در كردستان

سنندج- ايرنا- معاون سوادآموزي آموزش و پرورش كردستان گفت: هم اكنون بيش از 93 درصد جامعه هدف جمعيت 10 تا 49 سال در استان كردستان باسواد هستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا رمضان يوسفي روز شنبه به مناسبت اغاز هفته سواد آموزي در جمع خبرنگاران استان در سنندج اظهار كرد: براساس سرشماري سال 90 ، استان كردستان جزو سه استان بي سواد كشور بود اما امروز و براساس فعاليت هاي انجام شده كمتر از هفت درصد جامعه هدف ما در استان بيسواد است.
وي با بيان اينكه بيشترين آسيب ترك تحصيل ما در دوره متوسطه اول است افزود: در استان كردستان، شهرستان سنندج از نظر نرخ بيسوادي مقام اول شهرستاني را دارد و بيشترين نرخ بيسوادي در نواحي منفصل شهري نايسر، ننله، حسن آباد و غيره قرار گرفته است.
معاون سوادآموزي آموزش و پرورش كردستان ادامه داد: در راستاي باسواد كردن افراد و ريشه كني بيسوادي در استان، فعاليت ها و اقدامات خوبي انجام شده و ما هم اكنون هشت هزار و 700 سوادآموز دوره تحكيم در استان داريم.
وي آموزش رايانه icdl براي 200 نفر از سواد آموزان دوره انتقال را يكي از برنامه هاي محوري سواد آموزي استان در سال جاري ذكر كرد و گفت: آشنايي با آموزش مقدماتي رايانه و استفاده سواد آموزان از فن آوري هاي جديد از جمله اهداف اين طرح است.
يوسفي همچنين به راه اندازي سه مركز يادگيري محلي در ناحيه منفصل شهري حسن آباد، منطقه زيويه و شهرستان سقز اشاره كرد و افزود: فلسفه اصلي يادگيري اين مراكز اين است كه سواد آموزان همراه با سواد، آموزش مهارت هاي زندگي، مهارت هاي اجتماعي و حقوق شهروندي را فرا مي گيرند.
وي با بيان اينكه ما هم اكنون جذب اموزشيار نداريم بلكه با موسسات غيردولتي در راستاي معرفي آموزش دهنده قرارداد مي بنديم اظهار كرد: هم اكنون هزار و 670 آموزش دهنده در استان داريم و براي آنان دوره 60 ساعته توانمند سازي برگزار شده و به آموزش دهندگان در قبال قبولي افراد هزينه پرداخت مي شود.
به گفته وي ثبت نام سواد آموزان دوره انتقال و تحكيم تا پايان آبان ماه و شناسايي، جذب و آموزش افراد بي سواد دوره سوادآموزي در طول سال ادامه دارد.
معاون سواد آموزي آموزش و پرورش كردستان با بيان اينكه در حوزه سوادآموزي براي بي سوادان مطلق 2 نوع پاداش در نظر گرفته شده است افزود: در روش خود آموز، پرداخت مبلغ 695 هزار تومان پاداش براي سواد آموز و در روش ثبت نام در كلاس هاي سوادآموزي مبلغ 140 هزار تومان پاداش پرداخت مي شود.
وي در ادامه به برنامه هاي پيش بيني شده استان در هفته سواد آموزي اشاره كرد و گفت: توزيع كتاب هاي مسابقه كتاب خواني با موضوع شعار سال براي سوادآموزان دوره تحكيم و انتقال و برگزاري آن در يكي از روزهاي دهه مبارك فجر و ديدار با نماينده ولي فقيه، استاندار كردستان و امام جمعه سنندج و نمايندگان مردم در مجلس از جمله اين برنامه ها است.
يوسفي تجليل از چهره هاي موفق سواد آموزي استان، سركشي و تجليل از پيشكسوتان سوادآموزي، كوهپيمايي، غبار روبي مزار شهدا، نقد و بررسي برنامه ها و دستاوردهاي سوادآموزي و برگزاري نمايشگاهي از توليدات سوادآموزي را از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده براي هفته سوادآموزي در استان ذكر كرد.
هفتم دي سالروز تشكيل نهضت سواد اموزي به فرمان امام خميني(ره) است و چهارم تا دهم دي با عنوان هفته نهضت سوادآموزي نامگذاري شده است.
7348/1904
**خبرنگار: افسانه گلباغي/**انتشار دهنده: مسعود احمدي