به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان، كلاسهاي آموزشي ششمين دوره داستاننويسي آلجلال كه در كنار نهمين جايزه جلال آل احمد در تهران برگزار ميشود، با برگزاري كلاس انتخاب سوژه (رمان + داستان كوتاه) با تدريس مجيد قيصري، نويسنده و مدرس داستاننويسي در مجتمع آدينه تهران ادامه يافت.
قيصري با تأكيد بر اينكه سوژه، موضوع انتخابي نويسنده نيست و در حقيقت سوژه نويسنده را انتخاب ميكند، گفت: موقعيت جغرافيايي كه نويسنده در آن زيست ميكند، شرايط خانوادگي او، مقطع تاريخي كه نويسنده در آن زندگي ميكند و حوادث و رخدادهايي كه آن را شاهد بوده، سبب ميشود كه نويسنده نسبت به برخي از موضوعات واكنشهايي نشان دهد و سوژه داستان خود را انتخاب كند.
وي با بيان اينكه سوژه در درون نويسنده است و نويسنده براي يافتن آن بايد درون خود را بكاود ، افزود: پردازش داستان از يافتن و انتخاب سوژه مهمتر است، گاهي ممكن است سوژه خاص باشد اما اگر نتوان آن را به درستي پرداخت، نتيجه كار موفق نخواهد بود.
اين نويسنده اظهار كرد: انتخاب سوژه براي داستان كوتاه و براي رمان متفاوت است زيرا در رمان بايد شخصيتها و سوژه داستان، بسيار بيش از داستان كوتاه پرداخت و توصيف شوند.
وي ادامه داد: مطالعه بسيار و پرخواني داستانهاي خوب، ذهن نويسنده را براي انتخاب سوژه و پرداخت آن و نگارش داستان، ياري ميرساند و نويسنده را صاحب نگاه مختص به خود او در داستاننويسي ميكند.
قيصري در بخش ديگري با بيان اينكه تقسيمبندي سادهاي بين داستان كوتاه و رمان وجود دارد، گفت: پژوهشگران داستان كوتاه را به يك عكس و رمان را به يك فيلم تشبيه ميكنند با اين حال تشخيص اينكه داستان كوتاه چيست، هنوز بيان نشده اما اين موضوع مطرح شده كه داستان كوتاه براي افرادي است كه وقت زيادي براي مطالعه ندارند.
اين مدرس داستان نويسي اضافه كرد: تعريف داستان كوتاه اين است كه نويسنده خبري را شرح دهد كه كهنه نشده و تازگي و طراوت خود را حفظ كرده باشد و تنها ساختار زندگي نويسنده ميتواند اعلام كند كه او توانايي نوشتن داستان كوتاه را دارد يا نه. همچنين سراغ داستان كوتاه يا رمان رفتن، به ذهنيت نويسنده مرتبط است.
او گفت: سالهاست به دليل بروز اتفاقات بسيار زياد در جهان كه در ذائقه مخاطب تأثير گذاشته، ميل ادبيات به سمت داستان كوتاه است، نويسنده هم براي نوشتن داستان، بايد مطالعه بسيار داشته باشد و با خواندن زياد داستانهاي مختلف، خود را براي نوشتن داستان كوتاه تربيت كند.
قيصري تأكيد كرد: امكان ندارد داستان كوتاهي با استفاده از سوژهاي نوشته شود؛ بدون آنكه سير داستانهاي كوتاه نوشتهشده در قبل از آن با همان سوژه، مورد مطالعه نويسنده قرار نگرفته باشد، زماني پرداخت درست در داستان حاصل ميشود كه متون قبلي پرخواني شده باشد.
بر اساس اين گزارش، ششمين دوره داستاننويسي آلجلال به همت بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان از بعد از ظهر جمعه سوم دي در محل مجتمع آموزشي و فرهنگي آدينه و با حضور 130 ادبجو از سراسر كشور آغاز شده است.
اين دوره، امروز يكشنبه به كار خود پايان مي دهد.
فراهنگ**1880**1027**دريافت كننده: پروين اروجي**انتشار دهنده: محمدجواد دهقاني
نويسنده و مدرس داستان نويسي:
نوع پرداخت سوژه از انتخاب سوژه مهمتر است
۵ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر:
82360260
تهران- ايرنا- مجيد قيصري در ششمين دوره داستاننويسي آلجلال گفت: انتخاب سوژه، داستان را خاص نميكند بلكه نوع پرداخت سوژه براي نگارش داستان مهم است.