۶ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82361523
T T
۰ نفر

شپش شايع ترين آلودگي درمدارس است

۶ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82361523
شپش شايع ترين آلودگي درمدارس است

بوشهر- ايرنا- متخصص بيماريهاي عفوني و گرمسيري شهرستان گناوه گفت: شپش شايع ترين آلودگي در سراسر دنياست و اين بيماري مي تواند باعث افت تحصيلي دانش آموزان به علت بي خوابي ناشي از خارش شبانه شود.

به گزارش ايرنا، دكترعبدالعظيم ويسي زاده روز دوشنبه در نشست بررسي بيماري شپش افزود: اين انگل باعث انتقال برخي بيماريهاي ديگر از جمله تيفوس، تب هاي راجعه، خندق و اپيدميك و خارش پوست و زرد زخم شود.
وي ادامه داد: گرچه بهبود وضعيت بهداشت نقش موثري در كاهش آلودگي داشته است اما در زمان جنگ و محل هاي پر جمعيت به علت توجه نكردن به بهداشت فردي و محيط، امكان ايجاد اپيدمي بزرگ (همه گيري) وجود دارد.
ويسي زاده بيان كرد: جالب است كه برعكس تصور عموم، اين بيماري مختص به طبقه خاصي از جامعه نيست و قشرهاي مختلف جامعه (اعم از سطح اقتصادي- اجتماعي پايين يا بالا) را مي تواند درگير كند.
متخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري با اشاره به اينكه سه نوع شپش وجود دارد، اظهار كرد: اين حشره خونخوار انگل خارجي است كه در ايران سالانه صدها هزار نفر به آن آلوده مي شوند.
وي گفت: شپش سر در كودكان شايع تر از افراد بالغ است و به دنبال تماس نزديك بين فردي يا هنگامي كه در فصل سرد، لباس هاي بيشتري پوشيده و افراد در محيط دسته جمعي زندگي كنند، منتقل مي شود.
وي با اشاره به اينكه مدرسه از مكان هاي اصلي اين همه گيري به حساب مي آيد ادامه داد: تشخيص آن زماني مد نظر است كه فرد دچار خارش در سر و تنه باشد و تخم انگل (رشك) با خود انگل ديده شود.
ويسي زاده گفت: اساس درمان اين آلودگي در پيشگيري است، به اين صورت كه رعايت اصول بهداشت فردي، حمام منظم و عوض كردن لباسها انجام مي شود.
اين متخصص با تاكيد بر معاينه و درمان افراد مبتلا به اين بيماري ادامه داد: بايد شانه، برس، كلاه، مقنعه و چادر نماز مشترك، بالش، ملحفه و ساير وسايل شخصي از نظر از بين بردن رشك ها ( تخم انگل) مورد توجه قرار گيرد و افراد پس از درمان اوليه، يك هفته ديگر نيز درمان را تكرار كنند.
متخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري با اشاره به درمان دارويي اين آلودگي، اضافه كرد: شامپوي پرمترين 1درصد و دايمتيكون 4درصد در درمان شپش موثر هستند.
وي گفت: با توجه به اينكه موارد مقاوم به درمان دارويي در حال افزايش است به همين دليل روش هاي ديگر از جمله درمان دارويي خوراكي ممكن است نياز باشد علاوه بر اين براي از بين بردن رشك ها (تخم انگل) محلول آب و سركه نيز مي تواند موثر باشد.
6047/6043** خبرنگار: موناعيدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه