۱۰ دی ۱۳۹۵، ۷:۱۷
کد خبر: 82367099
T T
۰ نفر
چین به آمریكا: به رهبر تایوان اجازه توقف در خاك آمریكا داده نشود

پكن - ایرنا - چین به دولت آمریكا در خصوص توقف «تسای اینگ ون» رهبر تایوان در خاك آن كشور برای سفر به آمریكای لاتین هشدار داد و از این كشور خواست میزبان وی نباشد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه چین روز جمعه در بیانیه ای اعلام كرد كه «تسای» ماه آینده میلادی در جریان سفر به آمریكای لاتین در خاك آمریكا نیز توقف خواهد كرد و پكن از واشنگتن می خواهد اجازه چنین كاری به او داده نشود.
چین به شدت نگران فعالیت های رهبر تایوان و نیات استقلال طلبانه او است و اداره امور تایوان در دولت چین، وی و دولتش را بزرگترین تهدید برای كشور می داند.
در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: نیت رهبر تایوان از این اقدامات مشخص و واضح است و پكن از واشنگتن می خواهد به او اجازه ورود به خاك آمریكا را ندهد.
بیانیه ابراز امیدواری كرده است كه آمریكا با پایبند بودن به اصل «چین واحد» مانع از انجام این كار شود و نگذارد روابط دو كشور خدشه دار گردد.
چین نگران است كه مبادا توقف خانم «تسای اینگ ون» در آمریكا در نزدیكی روزهای مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آینده آمریكا در بیستم ژانویه، او قصد دیدار با ترامپ را داشته باشد.
آمریكا در سال ۱۹۷۹ میلادی روابط با تایوان را قطع و مناسبات رسمی با چین برقرار كرد اما برای اولین بار در اوایل ماه جاری میلادی ترامپ تلفنی با تسای گفت و گو كرد؛ گفت وگویی كه خشم چین را به دنبال داشت.
در سال های ۱۹۹۰ میلادی تایوان ۳۰ متحد دیپلماتیك داشت كه در حال حاضر شمار آنها به ۲۱ كشور كاهش یافته است كه عمدتا كشورهای كوچك و فقیر آمریكای لاتین هستند.
گزارش ها حاكیست، تسای بین روزهای هفتم تا ۱۵ ژانویه از كشورهای هندوراس، نیكاراگوا، ‌گواتمالا و السالوادور دیدار خواهد كرد.
چین و آمریكا اصول مربوط به نحوه برخورد با موضوع حساس تایوان را بر اساس بیانیه های مشتركی كه در سال های 1972، 1978 و 1982 امضا شده است تعیین كرده اند كه مخالفت با هر گونه حركت استقلال طلبانه تایوان از چین مهمترین بخش این توافقات است.
موضوع تایوان از زمان پیروزی انقلاب چین در سال 1949 میلادی به دلیل حمایتهای آمریكا از حكومت این جزیره، همواره از چالشهای جدی در روابط دو قدرت مهم جهانی یعنی چین و آمریكا بوده است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی