ايجاد بازار بورس براي گرانترين ادويه جهان در فاروج

فاروج- ايرنا- فرماندار فاروج از ايجاد بازار بورس گرانترين ادويه جهان در راستاي حمايت از توليدكنندگان و حذف واسطه ها و دلالان زعفران تا فصل برداشت در اين شهرستان خراسان شمالي خبرداد.

هادي رجائي نيا روز يكشنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: يكي از برنامه هاي سال آينده در حوزه كشاورزي شهرستان، ايجاد بازار بورس محصول زعفران در آستانه فصل برداشت آن است.
وي با اشاره به ظرفيت هاي بخش كشاورزي در شهرستان اظهار داشت: باوجود كمبود منابع آبي و ساير محدوديت ها اين شهرستان داراي كشاورزان پيشرو است كه محصولاتي با درجه كيفيت بالا و صادراتي از جمله زعفران توليد مي كنند.
فرماندار فاروج با اشاره به اينكه سطح زير كشت زعفران شهرستان به يك هزارو 600 هكتار طي امسال رسيده است بيان داشت: اين محصول صادراتي به عنوان مصداقي از اقتصاد مقاومتي است كه اميدواريم با آماده سازي بازار روز عرضه زعفران در آينده شاهد رونق هر چه بيشتر اقتصاد در اين زمينه باشيم.
وي ايجاد بازار بورس را راهي در راستاي حمايت از توليد كنندگان برشمرد و گفت: در شهرستان 4 واحد فرآوري اين محصول مجوز فعاليت گرفتند كه يكي از اين واحدها امسال به بهره برداري رسيد تا توليدات شهرستان به نام منطقه در بازارهاي اروپايي به فروش برسد.
فرماندار فاروج با اشاره به ارزيابي هاي كارشناسان در خصوص كيفيت زعفران توليدي شهرستان بيان داشت: كيفيت محصول توليدي فاروج حتي از توليدات شهرستان هاي باسابقه در اين حوزه بهتر ارزيابي شده است.
به گزارش ايرنا ، افزون بر يك دهه است كه تغير الگوي كشت در شهرستان فاروج از سوي كشاورزان خودجوش آغاز شده است و حالا تاكستان هاي فاروج كمتر مجال خودنمايي دارند و تعيين نشدن نرخ تضميني كشمش، غرقابي بودن آبياري اين محصول و كشت سنتي و به صرفه نبودن توليد آن براي كشاورز خرده پا و... همه وهمه دست به دست هم داده است تا روي تاكستان هاي فاروج به زردي وخزان بگرايد وحالا تمركز كشاورزان از توليد اين محصول به سمت گرانترين ادويه جهان يا همان طلاي سرخ بيشتر شده است.
طي يك دهه اخير سال به سال سطح زير كشت اين محصول افزايش يافته تا كه امسال به يك هزارو 600 هكتار رسيد كه از اين مقدار يك هزار هكتار آن بارور است.
اما اين محصول هم مثل بسياري از توليدات ديگر در مرحله بازار با مشكلاتي مواجه است و بازهم پاي دلالان وسط ماجرا مثل وصله ناجور به چشم مي خورد.
نبود واحدهاي فرآوري و دغدغه كشاورز براي يافتن بازار باعث شده كه دراين سال ها گل زعفران از شهرستان خارج وبه سرنوشت نامعلومي از سوي دلالان گرفتار شود و در عرضه آن نامي از فاروج برده نشود، هرچند از سال امسال يك واحد فرآوري كار خود را در شهرستان آغاز كرد تا محصول توليدي زعفران كاران شهرستان در شهر ژنو كشور سوئيس ودر دفتر نمايندگي اين واحد عرضه شود اما اين واحد فرآوري شايد 20 تا30 درصد توليدات شهرستان را پوشش دهد.
فرآوري اين محصول در شهرستان زمينه ساز ارزش افزوده اين محصول شده واثر تلاش زعفران كار را بيشتر ومشهود مي كند.
از سويي، عرضه طلاي سرخ در بورس كالا گامي براي كاهش واسطه‌گري اين محصول و افزايش حاشيه سود كشاورزان است.
به گزارش ايرنا ، در سطح كلان، بورس به معناي در دست داشتن تعيين قيمت و بازار عرضه و تقاضاي جهاني مي باشد كه اين موضوع براي هر كشوري كه بيش از 58 درصد توليدات كل را در اختيار داشته باشد بايد اتفاق بيافتد.
در اين شرايط براي ورود ابتدا بايد سطح كيفي و ميزان توليد محصولات را با مديريت و نظارت فراگير كنترل كرد و به دنبال ايجاد زيرساخت هاي لازم بود.
حضور زعفران در بورس كالا به عنوان يك محصول گران قيمت سبب خواهد شد تا شرايط براي استاندارد سازي در اين كالا به مانند معيارهاي بين المللي فراهم شود.
زعفران اواخر سال 89 در فهرست محصولات قابل معامله در بورس كالا قرار گرفت واز دي ماه همان سال به عنوان كالاي جديد براي عرضه در بورس كالا پذيرش شد.
پس از فراهم شدن مقدمات كار، ارزشمند‌ترين محصول زراعي جهان در تير سال 90 براي نخستين بار روي تابلوي تالار بورس كالا در مشهد رفت.
كارشناسان بر اين باورند كه با آغاز معاملات آتي زعفران، خريداران از ماه ها قبل مي دانند كه محصول مورد نياز خود را در زماني معين و به قيمتي مشخص خريداري كنند و كشاورزان نيز از فروش محصولات خود به نرخ هاي مطلوب رضايت كامل را پيدا مي كنند از سوي، عرضه زعفران در بازار بورس موجب ارائه قيمت هاي متناسب با كيفيت خواهد شد و از به وجود آمدن ارزش هاي كاذب براي هر محصولي پيشگيري خواهد كرد، هم چنين توليدكنندگان و عرضه كنندگان نيز از مزيت هاي بيشتري برخوردار مي شوند
همچنين به گفته كارشناسان با توجه به توليد مطلوب زعفران در كشور، اگر معاملات اين محصول در بورس رونق بگيرد، مي توان توليدكنندگان را به بسته بندي زعفران با رعايت استانداردهاي لازم ترغيب و صادرات اين كالاي با ارزش را از طريق بورس آغاز كرد.
با توجه به اينكه زعفران ايران به حدود 40 كشور جهان همچون امارات متحده عربي، اسپانيا، ايتاليا، عربستان، هند، هنگ كنگ و برخي كشورهاي ديگر صادر مي شود راه اندازي معاملات اين محصول در بورس كالا مي تواند نقش بسزايي در شفافيت قيمت و افزايش حجم معاملات داشته باشد.
از مجموع سطح زير كشت يك هزارو 600 هكتاري زعفران فاروج، يك هزار هكتار بارور ومحصول ده بوده ومتوسط عملكرد اين محصول در شهرستان 7 كيلو سرگل زعفران در هر هكتار است.
خبرنگار: مرضيه مهربان **انتشاردهنده: علي اصغرافتاده
7187 /1744