۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82370804
T T
۰ نفر
ضرورت انجام غربالگري ماموگرافي در زنان 40 تا 70 ساله

تهران- ايرنا- رييس كميته تصويربرداري بيماري هاي زنان و سينه انجمن راديولوژي ايران گفت: زنان براي تشخيص به موقع سرطان و تغييرات ايجاد شده در بافت سينه بايد بين سنين 40 تا 70 سال هر يك تا دو سال ماموگرافي انجام دهند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از انجمن راديولوژي ايران، دكتر معصومه گيتي درباره تصويربرداري از سينه و تاثير آن در تشخيص به موقع سرطان، اظهار كرد: سينه داراي بافت نرمي است كه بسياري از تغييرات در آن را تنها به كمك ماموگرافي مي توان تشخيص داد.
وي افزود: ماموگرافي جزييات بافت سينه را به وضوح نشان مي‌دهد به گونه اي كه مي توان علائم و اختلالات در سينه را به موقع تشخيص داد و اين امر كمك بسزايي در تشخيص به موقع سرطان در مراحل اوليه مي كند؛ به همين دليل به زنان توصيه مي شود بين 40 تا 70 سالگي حداقل هر دو سال يكبار تصويربرداري از بافت سينه را انجام دهند.
رييس كميته تصويربرداري بيماري هاي زنان و سينه انجمن راديولوژي ايران يادآور شد: انجام ماموگرافي به دختران جوان توصيه نمي شود زيرا در سنين جواني و دوران باروري و تكثير سلول هاي سينه، بافت غددي سينه بسيار متراكم است و به همين دليل ماموگرافي تصوير واضح و كاربردي را نشان نخواهد داد و از طرفي حساسيت به اشعه در جوانان بيشتر است به همين دليل نيازي نيست جوانان مورد ماموگرافي سالانه قرار گيرند.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره ترس برخي از زنان نسبت به ماموگرافي گفت: در هنگام تصويربرداري ماموگرافي بافت سينه ها تا حدي فشرده و ضخامت بافت كم مي شود بنابراين نياز به تابش اشعه و مدت تابش اشعه كاهش يافته و همپوشاني نسوج كم شده در نتيجه وضوح تصوير افزايش مي يابد.
اين متخصص راديولوژي همچنين درباره عوارض اشعه ماموگرافي خاطرنشان كرد: ماموگرافي يك روش تشخيصي است كه به تشخيص سرطان در مراحل اوليه و درمان به موقع منجر مي شود؛ بنابراين مضرات اين اشعه در برابر فوايد آن ناچيز است و اين در حالي است كه ما روزانه در برابر تشعشعات مضر بسياري قرار داريم.
علمي**1834
تنظيم كننده: ناهيد شفيعي **انتشار: زهره محتشمي پور
۰ نفر