۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82373816
T T
۰ نفر
فصل اول كاوش‌های باستانی جندی ‌شاپور كلید خورد

دزفول - ایرنا - در آستانه برگزاری كنگره بین المللی جندی شاپور در دزفول ، با موافقت رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری كشور فصل اول كاوش های باستانی در محوطه جندی شاپور دزفول كلید خورد.

دبیر كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا افزود:با موافقت سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری كشور فصل نخست كاوش های باستان شناختی جندی شاپور شهرستان دزفول كلید خورد.
محمدرضا عصاری افزود:طبق موافقت رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری كشور ،بر اساس ماده 11 قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند 3 ماده 3 اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب سال 1367 با انجام برنامه فصل نخست كاوش های باستان شناختی در شهرستان دزفول به سرپرستی دكتر یوسف مرادی و با مشاوره علمی و راهبردی دكتر نگین میری از تاریخ 12 دیماه تا 27 بهمن ماه موافقت شده است.
وی افزود:سرپرست این برنامه پیش از پایان پژوهش كلیه اشیای موزه ای و مطالعاتی به دست آمده را به امین اموال فرهنگی استان تحویل داده ضمن اینكه ارسال هرگونه نمونه آزمایشگاهی به خارج از كشور تنها با مجوز پژوهشگاه انجام می شود.
وی با بیان اینكه سرپرست برنامه در مدت كاوش موظف به حضور در محل خواهد بود و ملزم به تهیه سامانه اطلاعاتی یافته های باستان شناختی و تحویل برنامه و مطالعات یادشده به پژوهشگاه می باشد گفت:طبق این نامه تا 2 هفته پس از پایان برنامه گزارش كوتاه انجام مطالعات و فعالیت های صورت گرفته به این پژوهشكده ارائه می شود ، همچنین اعتبار لازم از محل طرح های پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری كشور تامین خواهد شد.
وی افزود:پس از پایان پژوهش میدانی طبق برنامه و زمان بندی اعلام شده توسط پژوهشگاه نتایج حاصل در قالب سخنرانی و چاپ در كتاب ومقاله ارائه خواهد شد.
كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول 27 و 28 بهمن ماه با حضور دانشمندان مطرح دنیا در حوزه جندی شاپور شناسی ،مسئولان كشوری و استانی،اساتید و پژوهشگران در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزار می شود .
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول كه اكنون تنها بقایایی از آن برجا مانده در عصر ساسانیان، نخستین مركز علمی جهان بود كه رشته های پزشكی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد. شهر باستانی جندی شاپور با 800 هكتار عرصه در 12 كیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور (گندی شاپور) در عصر خود معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته هایی چون پزشكی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
7278/6068
خبرنگار:رقیه كردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه