۱۶ دی ۱۳۹۵، ۸:۱۹
کد خبر: 82375011
T T
۰ نفر

نفوذ نرم‌افزارهاي مجازي به بازارها

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۸:۱۹
کد خبر: 82375011
نفوذ نرم‌افزارهاي مجازي به بازارها

تهران- ايرنا- روزنامه دنياي اقتصاد در گزارشي نوشت: سرانجام اتفاقي در دنياي مجازي وخدمات و سرويس‌هاي آنلاين كشور افتاد كه كم و بيش همه از آن خشنودند؛ نرم‌افزارهاي تاكس‌ياب آنلاين. رضايتي كه اگرچه بيشتر ناشي از پايين بودن حق سرويس و كارمزد است اما جذابيت همين موضوع در كنار قابل دسترس بودن دائمي آن موجب شده تا رقابتي آزاد ميان رانندگان تاكسي دربگيرد كه به نفع مشتري و تلاش براي بالارفتن خدمات است.

در ادامه اين گزارش كه به قلم ليدا اياز انتشار يافت، آمده است: اما همين سرويس‌ها اغلب با نواقصي همراه هستند از جمله اينكه گفته مي‌شود تاكسي‌هاي آنلاين هنوز از نظر امنيتي و رفتارهايي كه ممكن است از سوي راننده سر بزند، قابل كنترل نيستند؛ چراكه براي عضويت در اين سرويس‌هاي آنلاين نيازي به ضمانت‌نامه‌هاي سفت و سخت نيست. همچنين موضوع دريافت مجوز براي كار اين دسته از نرم‌افزارهاي تاكسي‌ياب همچنان مورد مناقشه است؛ چراكه اتحاديه رايانه تهران اعلام مي‌كند كه مجوز اين دو سرويس آنلاين در ابتدا توليد نرم‌افزار و تاسيس كافي‌نت بوده است و حالا آنها از وضعيتي كه بر اساس آن مجوز دريافت كرده‌اند، خارج شده است. مهدي ميرمهدي با اشاره به اين موضوع به «دنياي اقتصاد» گفت: دو سرويس آنلاين مسافربر از اتحاديه رايانه مجوزهايشان را دريافت كردند كه يكي در ارتباط با توليد نرم‌افزار و ديگري مجوز كافي نت بود اما ارائه خدمات مسافري و ارائه مجوز آن به اتحاديه رايانه اصلا ارتباطي نداشت تا بخواهيم در اين باره ورود كنيم.»

**چه كسي مسوول امنيت است؟
اما همان‌طور كه با گسترده شدن طيف كاري اين نرم‌افزارهاي تاكسي ياب كه به سرعت هم جاي قابل قبولي ميان مسافران پيدا كرد به تعداد منتقدان هم افزود كه از جمله آن واكنش‌هايي از سوي رئيس سازمان تاكسيراني شهر تهران بود. به گفته ميثم مظفر، قانون صراحتا اعلام كرده كه بايد حمل و نقل درون شهري اعم از آژانس‌هاي خودرو و تاكسي‌ها زير نظر شهرداري تهران فعاليت كند. از سويي ديگر مساله امنيت تاكسي‌هاي آنلاين چيزي بود كه مظفر نسبت به آن هم انتقاد دارد و معتقد است كه هيچ‌كس پاسخگوي امنيت و تاييد صلاحيت اين‌گونه خودروها نيست و بايد پليس و ساير ارگان‌هاي امنيتي به اين مساله ورود كنند. به گفته او نحوه جذب و فعاليت رانندگان اين خودروها مشخص نيست و از آنجا كه هيچ‌گونه مجوز فعاليتي ندارد، لازم است ارگان‌هاي ذي‌ربط به اين مساله ورود كنند.

**قيمت؛ مهم‌ترين مساله مشتري
پايين بودن قيمت سرويس‌هاي اين نرم‌افزارهاي تاكسي ياب همان اندازه كه مشتريان را راضي كرده، طيف گسترده‌اي از تاكسي داران شهر را به خشم وا داشته است؛ هرچند كه بسياري از دارندگان تاكسي‌ها بعد از مدتي تصميم گرفته‌اند تا برخي از برنامه كاريشان را در روز به فعاليت از طريق اين نرم‌افزارها اختصاص دهند تا بازار رقابت را از دست ندهند. اما همچنان طيف منتقد بسياري هستند كه پايين بودن قيمت سرويس‌ها را تهديدي براي خود مي‌دانند از جمله رئيس شوراي رقابت كه اخيرا اعلام كرد اگر قيمت تاكسي ياب‌ها پايين باشد با آنها برخورد مي‌كنيم.رضا شيوا مي‌گويد: «به هر حال اين موضوع در يك بازار رقابتي است و فعاليت اين‌گونه شركت‌ها هم قانوني است. آنها مجوز گرفته‌اند و بايد به فعاليتشان ادامه دهند، مگر اينكه مشكل ديگري پيش بياورند مثل اينكه با قيمت‌هاي بسيار پايين بخواهند رقبا را از بازار كار خارج كنند. در اين صورت ما حتما به ماجرا ورود مي‌كنيم.» از سوي ديگر عطايي، مدير بخش كال سنتر اسنپ مي‌گويد: « تلاش مي‌كنيم خودمان را در رقابت با صنف تاكسي و اتومبيل‌هاي كرايه قرار ندهيم و سعي كرديم فعاليت‌ها و امكانات ما در طول نيازهاي طيف بازار سنتي‌تر قرار گيرد. يعني طوري كه بودن ما نه تنها به ضرر هيچ يك از شركت‌هاي قديمي نباشد، بلكه بتواند از ظرفيت آنها هم استفاده كند.» مدير بخش كال سنتر اسنپ ادامه مي‌دهد: «كار ما يك كار جديدي است و اين طبيعي است كه بسياري از ارگان‌ها نسبت به آن انتقاد كنند. اما به مرور زمان اين انتقادها كاهش مي‌يابد و مزاياي طرح تاكسي ياب‌ها مشخص مي‌شود. با كمك اين تاكسي ياب‌ها به ترافيك شهري كمك مي‌شود؛ زيرا كه هر خودرو بعد از رسيدن به مقصد از همان جا مسافر بعدي را سوار مي‌كند و مسير را ادامه مي‌دهد.»

**همه بازارها در معرض آنلاين شدن
اما بسياري بر اين باورند كه اين اتفاق در ديگر بازارها نيز عيني خواهد شد چنانچه يك اپليكيشن موبايلي ديگر نيز اخيرا واكنش اتحاديه املاك كشور را نسبت به گرم شدن رقابت بازاريابي آنلاين مسكن برانگيخت. اين مساله نشان داد كه آنلاين شدن بازارهاي سنتي كم كم موجب واكنش اصناف مختلف خواهد شد؛ چيزي كه رئيس اتحاديه رايانه تهران هم به آن اذعان دارد. ميرمهدي مي‌گويد كه در آينده نزديك نيز شاهد اين رقابت آزاد در بازار رايانه خواهيم بود. او با تاكيد بر اينكه اين سرويس‌ها رضايت بالاي مشتريان را به همراه داشته به «دنياي اقتصاد» گفت: «ما از اين دسته از افراد حمايت مي‌كنيم؛ چراكه به نحو چشم‌گيري هزينه‌هاي مردم كاهش پيدا كرده است و مطمئن باشيد اين اتفاق درديگر بازارها از جمله بازار رايانه هم روي خواهد داد. ما با آنلاين بودن كسب‌و‌كارها مخالف نيستيم؛ اما براي برخي فروشگاه‌هاي اينترنتي فعاليت‌هاي آنلاين محل پولشويي براي فرار از ماليات شده است. بنابراين چنين چيزي بايد به درستي رصد و مورد بررسي مسوولان قرار گيرد.» به گفته او بسياري از اين كسب‌و‌كارها درآمدهاي ميلياردي دارند و خريد و فروش‌هاي عمده بين‌المللي هم انجام مي‌دهند كه منجر به خروج ارز از كشور مي‌شود. «تاكيد مي‌كنم كه ما مخالف توسعه كسب و كارهاي آنلاين نيستيم؛ چراكه مي‌دانيم در آينده نزديك اين اتفاق براي بازار رايانه هم خواهد افتاد و به همين علت اتحاديه در نظر دارد با راه‌اندازي يك نرم‌افزارو فروشگاه مجازي تمامي فعالان اين صنف را از فروش‌هاي آنلاين منتفع كند.» اما صرف نظر از همه اتفاقاتي كه براي نرم‌افزارهاي تاكسي ياب جديد افتاده و خواهد افتاد بايد در نظر داشت با گسترش ابعاد آنلاين شدن كسب‌و‌كارهاي سنتي كه هيچ‌گاه تهديدي را متوجه خود نمي‌ديدند حالا همه بازارها بايد با جديت به چگونگي تغيير وضعيت خود فكر كنند.

*منبع: روزنامه دنياي اقتصاد، 1395،10،16
** گروه اطلاع رساني**9128**9131** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر