۱۷ دی ۱۳۹۵، ۸:۴۴
کد خبر: 82376139
T T
۰ نفر
توليد بيش از 2 هزار قلم داروي گياهي و فرآورده طبيعي و سنتي در كشور

تهران - ايرنا - دبير ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت كه تعداد داروهاي گياهي و فرآورده هاي طبيعي، سنتي و دامي در كشور با افزايش قابل توجه به 2 هزار و 292 قلم رسيده است.

دكتر محمدحسن عصاره روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: اين تعداد در سال 1392 هزار و 398 قلم بود كه در مقايسه، رقم موجود نشان دهنده رشد چشمگير در اين زمينه است.
وي اظهاركرد: براساس برنامه ريزي انجام شده، تعداد اقلام داروهاي گياهي و فرآوردهاي هاي طبيعي، سنتي و دامي تا پايان برنامه ششم توسعه اقتصادي به 3 هزار 465 قلم افزايش خواهد يافت.
عصاره بيان كرد: كمتر از يك چهارم اقلام دارويي و فرآورده هاي هاي طبيعي و سنتي موجود، دارو گياهي هستند كه برخي از آنها هم تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند. هر قدر پوشش بيمه آنها افزايش يابد، تقاضا براي اين محصولات بيشتر شده و در نهايت زمينه نهادينه شدن مصرف آنها در جامعه فراهم مي شود.
وي به افزايش سطح زير كشت ديم و آبي گياهان دارويي در كشور اشاره كرد و گفت: سطح زير كشت گياهان دارويي در سال 1387، 104 هزار و 818 هكتار بود كه در سال 1392 به 152 هزار و 898 هكتار و همچنين در سال 1394 به 171 هزار و 463 رسيد.
به گفته دبير ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي، سطح زير كشت گياهان دارويي در سال 1400 به 359 هزار و 563 هكتار و در نهايت در سال 1404 به 530 هزار 560 هكتار افزايش خواهد يافت.
وي بيان كرد كه اين سطح زيركشت، مربوط به توليد انبوه گياهان دارويي اعم از ديم و آبي در كشور است و گياهاني مانند گل گاوزبان، گل محمدي، زيره، آلوئه ورا را در بر مي گيرد.
عصاره با اشاره به اينكه كشور از لحاظ تنوع گياهي وضعيت خوبي دارد و مي تواند در صنايع اين حوزه نقش ‌آفرين باشد، گفت: باتوجه به اين شرايط، برنامه ريزان در چند سال گذشته موضوع صنعت گياهي و فرآوده هاي طبيعي و طب سنتي را به رسميت شناخته و اين موضوع را جزو راهبردهاي نظام قرار دادند.
وي تصويب سند راهبرد ملي گياهان دارويي و طب سنتي را به عنوان سند بالادستي بسيار با اهميت دانست و گفت: اين سند سبب يك حركت و تحولي شگرف در دستگاه هاي ذيربط و بخش هاي خصوصي شده كه اثرات آن در سال هاي آينده روشن تر خواهد شد.
وي به تصويب و رونمايي نقشه راه سندملي گياهان دارويي و طب سنتي اشاره كرد و گفت: با اين اقدام، مسير اجرايي سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي تسريع شده است.
از 13 اقليم شناخته شده دنيا 11 اقليم متعلق به ايران بوده و كشور ما داراي 8 هزار گونه گياهي است كه از اين تعداد هزار و 730 گونه انحصاري مي باشد.
همچنين 2 هزار 300 گونه گياهي در كشور شناسايي شده اند كه داراي تركيبات با ارزش واجد شرايط براي ورود به فرآوردهاي صنعتي هستند.
علمي**1201**1021
خبرنگار: عبدالكريم جبارپور**انتشار دهنده: حسين نوروزيان

براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:irnaelm@https://telegram.me
۰ نفر