۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82377129
T T
۰ نفر
آغاز نخستين كاوش در جندي شاپور دزفول توسط باستان شناسان ايراني

دزفول - ايرنا - نخستين كاوش هاي باستان شناختي باستانشناسان ايراني از روز شنبه در محوطه باستاني جندي شاپور(گندي شاپور ) دزفول آغاز شد.

شهر باستاني جندي شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كيلومتري شهر دزفول در مجاورت روستاي اسلام آباد واقع است. نخستين دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساساني حدود 1800 سال پيش در اين شهر كه اكنون بقايايي از آن بر جاي مانده تاسيس شد.
مدير پايگاه گندي شاپور و ايوان كرخه روز شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا گفت: اين نخستين كاوش هاي باستان شناختي در عرصه باستاني جندي شاپور دزفول مي باشد كه توسط باستانشناسان ايراني انجام مي شود.
يعقوب زلقي با بيان اينكه در سال 1961 ميلادي 2 باستانشناس آمريكايي در سطح بسيار محدود و در حد چند گمانه در جندي شاپور گمانه زني كرده و اهميت اين محوطه باستاني را بيان كرده اند افزود:از سوي پژوهشگاه باستانشناسي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري يك تيم باستانشناس به سرپرستي دكتر يوسف مرادي روز جمعه وارد دزفول شده و از صبح امروز ( شنبه ) كاوش هاي باستان شناسي در عرصه جندي شاپور را آغاز كردند.
وي به خبرنگار ايرنا گفت:با توجه به بررسي ميداني و آثار سطح الارضي ، گمانه زني و حفاري بر روي تپه هاي جندي شاپور انجام مي شود تا بتوان آثاري از تاسيسات دانشگاه و بيمارستان باستاني جندي شاپور بدست آورد ، ضمن اينكه 4 يا 5 ترانشه در تپه هاي مختلف با فاضله 100 تا 200 متر انجام مي شود.
زلقي زمان اين كاوش را بيش از يك ماه تا اواخر بهمن ماه امسال عنوان كرد و گفت: اشيا و آثار منقولي چون سفال و پيكرك كه در اين كاوش كشف مي شوند از سوي سرپرست كاوش بعضا تحويل موزه ملي شده و آثاري كه نياز به مطالعه دارند پس از مطالعه به محل قبلي خود بازگردانده مي شوند.
مدير پايگاه گندي شاپور و ايوان كرخه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اين كاوش در راستاي برگزاري كنگره بين المللي جندي شاپور انجام مي شود افزود: هدف از اين كاوش دست يابي به اطلاعاتي تازه در رابطه با ساختار دانشگاه و بيمارستان تاريخي گندي شاپور مي باشد تا بتوان به سر نخ هايي تازه در اين محوطه باستاني دست يافت.
يك تيم باستان شناس آمريكايي مهرماه پارسال ضمن بازديد از آثار باستاني دزفول براي حفاري در محوطه باستاني جندي شاپور اعلام آمادگي كرد.
به گزارش ايرنا اين گروه باستان شناس شامل دكتر دونالد ويت كمب استاد دانشگاه شيكاگو ، دكتر عباس عليزاده استاد ايراني دانشگاه شيكاگو ، ريچارد پين ، 2 نفر از باستان شناسان دانشگاه nfc لس آنجلس و چهار نفر از باستان شناسان دانشگاه شيكاگو بودند.
دانشگاه جندي شاپور واقع در محوطه باستاني شهر جندي شاپور دزفول كه اكنون تنها بقايايي از آن برجا مانده است و نخستين مركز علمي جهان در زمان ساسانيان بود كه رشته هاي پزشكي، فلسفه و نجوم در آن تدريس مي شد.
دانشگاه گندي شاپور در عصر خود معتبرترين مركز علمي جهان بود كه رشته هايي چون پزشكي و نجوم در آن تدريس مي شد. آثار برجاي مانده اين شهر در 24 شهريور سال 1310 به شماره 46 در رديف آثار ملي به ثبت رسيد.
كنگره بين المللي جندي شاپور بهمن ماه امسال در دزفول برگزار مي شود.
دزفول داراي آثار ارزشمند باستاني از دوره هاي مختلف تاريخ مي باشد.
تپه هاي چغاميش دزفول با قدمتي هشت هزار ساله گنجينه اي از تمدن اند كه به شماره 487 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده اند.
چغاميش به عنوان يكي از نخستين محل هاي خط و كتاب بشر در جهان شناخته شده است.
6068
خبرنگار و انتشار: محمدعلي فريدپناه