۲۱ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۲۰
کد خبر: 82381873
T T
۰ نفر
بیلد: گابریل تصمیم به رقابت با مركل برای صدر اعظمی آلمان گرفت

برلین - ایرنا - روزنامه آلمانی 'بیلد' امروز (سه شنبه) گزارش داد، زیگمار گابریل رئیس حزب سوسیال دموكرات آلمان (SPD) و معاون صدر اعظم در دولت ائتلافی آلمان، تصمیم گرفت در انتخابات فدرال سپتامبر آینده (شهریور 96) برای كسب مقام صدارت عظمی با آنگلا مركل رقابت كند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه بیلد، اعضای ارشد این حزب امروز نشست محرمانه ای برای بحث درباره استراتژی انتخاباتی این حزب برگزار می كنند، اما موضوع نامزد حزب بطور رسمی مورد بحث قرار نمی گیرد.
روزنامه آلمانی افزود: گرهارد شرودر صدر اعظم قبلی از حزب سوسیال دموكرات از گابریل خواسته است كه نامزد صدر اعظمی بشود و در غیر این صورت خود او آماده است تا دوباره در صحنه ظاهر شود.
روزنامه بیلد در حالی از نهایی شدن نامزدی گابریل خبر داد كه خبرگزاری رویترز اوایل این هفته به نقل از منابع آگاه در حزب سوسیال دموكرات گزارش داده بود هیچ جایگزینی برای گابریل معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد، برای رقابت با مركل وجود ندارد.
یك سخنگوی گابریل پیش از این اعلام كرده بود كه حزب سوسیال دموكرات 29 ژانویه (10 بهمن) درباره نامزد این حزب برای صدارت عظمی تصمیم خواهد گرفت.
گابریل در گذشته نیز آمادگی خود را برای نامزدی صدر اعظمی اعلام كرده بود، اما برخی مقامات حزب امیدوار به نامزدی 'مارتین شولتز' رئیس سابق پارلمان اروپا بودند اما این امر اكنون تقریبا منتفی است زیرا از او به عنوان وزیر امور خارجه آینده برای جانشینی فرانك والتر اشتاین مایر یاد می شود.
هر چند حزب سوسیال دموكرات قصد دارد به اندازه كافی رای به دست آورد كه بتواند با حزب سبز و احتمالا حزب چپ ائتلاف تشكیل دهد، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند كه تشكیل دوباره ائتلاف بزرگ بشكل كنونی و ادامه صدر اعظمی مركل محتملترین سناریو است.
نظرسنجی موسسه 'اینسا' كه روز سه شنبه در روزنامه بیلد منتشر شد، حاكیست حمایت مردمی از حزب محافظه كار اتحاد دموكرات مسیحی مركل 32 درصد و حمایت از حزب سوسیال دموكرات 21 درصد است.
مركل كه روز 22 نوامبر 2005 به عنوان اولین صدر اعظم زن در آلمان كار خود را آغاز كرد، روز 22 نوامبر پارسال (دوم آذر) وارد دوازدهمین سال صدارت عظمای خود شد و اعلام كرده است كه در سال جاری میلادی برای چهارمین دوره پیاپی نامزد تصدی این مقام خواهد شد. او 16 سال نیز رهبر حزب اتحاد دموكرات مسیحی آلمان بوده است.
حزب سوسیال دموكرات و سایر احزاب پس از اعلام نامزدی مركل می گویند او شكست پذیر است اما دست كم تا كنون برنامه مشخصی برای كنار زدن مركل مطرح نشده است.
حزب سوسیال دموكرات نیاز دارد كه نامزدی مطرح كند كه جایگزین واقعی باشد و این كار آسانی نیست. حزب چپ میانه سوسیال دموكرات آلمان می گوید كه مایل به ادامه ائتلاف كنونی با حزب محافظه كار اتحاد دموكرات مسیحی مركل نیست، اما تا كنون نامزد خود را برای صدر اعظمی معرفی نكرده اند.
اروپام**1078**1479
مترجم: بابك جعفری **انتشاردهنده:حسن سالك رضائی
۰ نفر