۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82393510
T T
۰ نفر
آیین نكوداشت 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان در اردبیل برگزار شد

اردبیل- ایرنا - آیین نكوداشت 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان با حضور امام جمعه اردبیل و مسوولان و میهمانان خارجی روز پنجشنبه در نگارخانه خطایی مجموعه بقعه شیخ صفی اردبیلی برگزار شد.

به گزارش ایرنا ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این آیین گفت: هویت دینی و اصل و نسب مسلمانان آذری زبان باعث شد در این روز مسلمانان آذری زبان به آرزوی دیرینه خود دست یابند.
آیت الله سید حسن عاملی افزود: در این روز مسلمانان آذری زبان بعد از سال های متمادی تحت حاكمیت و اختناق كمونیسم به ریشه خود برگشتند و فوج فوج با از میان برداشتن سیم های خاردار در مرزهای شوروی سابق به سوی ایران اسلامی روانه شدند.
وی وحدت و همبستگی مسلمانان و آذری زبان ها را باعث پیشرفت و عزت و كرامت جامعه مسلمانان دانست و گفت: ایجاد هر گونه تفرقه با هر عنوان در بین مسلمانان به نفع دشمنان اسلام و قرآن است.
مدیر كانال آذری شبكه سحر سیمای هم در این آیین گفت: اتفاق روز 19 ژانویه نشان داد كه بعد از 200 سال تبلیغ كافر علیه اسلام مسلمانان به ریشه و اصل و نسب خود برگشتند.
عبدالله بحرالعلومی‌ افزود: دین مبین اسلام آنقدر قوی، محكم و با منطق و استدلال است كه هر انسان آزاده ای هر قدر هم در محدویت باشد ناخود آگاه جذب آن می شود.
وی اظهار كرد: امروز وظیفه سنگینی بر عهده ماست كه ریشه ، اصل ، فرهنگ اسلام ، آزادی و ایرانی را بر مسلمانان آذری زبان و نسل های جوان آنها در منطقه قفقاز به درستی بشناسانیم.
پخش كلیپ و شعر خوانی از دیگر قسمت های این مراسم بود.
به گزارش ایرنا ، در دی سال 68 (19 ژانویه) در آخرین روزهای حاكمیت كمونیسم در شوروی سابق مردم مسلمان آذربایجان با بر چیدن سیم خاردارها و گذشتن از مرز به خاك جمهوری اسلامی ایران روانه شدند.
آنها به هنگام ورود به خاك ایران شعار الله اكبر سر داده و عشق و علاقه خود را به اسلام و ایران ابراز می كردند.
خبرنگار: نعمت محسن زاده ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6130/6016