۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82397059
T T
۰ نفر

آغاز به كار بانك زعفران ايران در تربت حيدريه

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82397059
آغاز به كار بانك زعفران ايران در تربت حيدريه

تربت حيدريه- ايرنا- بانك زعفران ايران با هدف حفظ و نگهداري كيفي محصول و نيز معرفي برند زعفران ايراني، روز يكشنبه فعاليت خود در تربت حيدريه آغاز كرد.

به گزارش ايرنا، رئيس اين بانك در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: هدف از تاسيس اين بانك كه براي نخستين با در ايران فعاليت خود را آغاز كرده، حفظ و نگهداري بهداشتي و كنترل شده زعفران است.
غلامرضا كريمي افزود: جلوگيري از سلف خري و به باد رفتن دسترنج كشاورزان از ديگر اهداف تشكيل بانك است و برنامه بعدي نيزتهيه و معرفي برند زعفران ايراني خواهد بود كه هم اكنون توسط كارشناسان يك شركت خصوصي كه اين بانك نيز از زيرمجموعه هاي آن شركت است، در حال تهيه مي باشد.
وي گفت: ظرفيت كنوني بانك 10 تن است ولي پيش بيني افزايش ضريب امنيتي و حفاظتي فضاي بانك به منظور افزايش ظرفيت تا 20 تن نيز شده است.
كريمي افزود: سبك خدمات ارايه شده در اين بانك به اين شكل است كه ابتدا زعفران دريافتي در آزمايشگاه همكار و مورد تاييد جهاد كشاورزي از حيث كيفي مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
وي گفت: در مرحله بعد سندي تنظيم و شناسنامه زعفران دريافتي از نظر وزن و كيفيت، تهيه و به امضاء دو طرف مي رسد كه اين سند در حكم اوراق مشاركت قابل واگذاري به غير خواهد بود و هر زمان نيز كشاورز قصد دريافت زعفران خود را داشته باشد، معادل ريالي زعفران و بر اساس نرخ روز مبلغ زعفران به وي مسترد مي شود.
كريمي در خصوص مزيت سپردن زعفران به اين بانك گفت: تاكنون و به خصوص در فصل برداشت شاهد سرقت زعفران چه در زمين و چه در انبار بوديم و از سوي ديگر برخي كشاورزان نيز تمايل داشتند محصول خود را در منزل و به شيوه سنتي نگه داري كنند كه در آن روش به تدريج از كيفت محصول كاشته مي شد،در حالي كه در اين بانك زعفران در فضايي تاريك و بين درجه حرارت بين 7 تا 9 درجه سانتيگراد نگه داري مي شود.
وي در خصوص مزيت ديگر بانك اظهار كرد: بر اساس تفاهم نامه اي كه با بانك ملت منعقد شده ، كشاورزان با استناد به ميزان ذخيره زعفران و بدون ارايه وثيقه، براي دريافت تسهيلات به بانك معرفي مي شوند.
كريمي با بيان اينكه بانك مجهز به سيستم هاي حفاظتي روز دنيا است و توسط نيروهاي مسلح به صورت شبانه روزي حراست مي شود، گفت: به همين دليل آدرس بانك رسانه اي نخواهد شد.
وي حجم سرمايه گذاري براي تاسيس بانك را، 60 ميليارد ريال عنوان و اظهار كرد: تمامي ساختمان بانك از هر حيث توسط شركت معتبر بيمه شده و تلاش ما تامين امنيت رواني كشاورزان است.
مدير جهاد كشاورزي تربت حيدريه نيز گفت: با توجه به سطح زيركشت زعفران در منطقه جنوب خراسان رضوي شامل تربت حيدريه، زاوه، مه ولات، خواف، رشتخوار و كاشمر 30 هزار هكتار است كه به طور متوسط در هر هكتار يك نفر بهره بردار مشغول فعاليت هستند و لذا تاسيس بانك در منطقه بسيار ضروري است.
محمد كريمي فرزقي افزود: فعاليت اين شركت و بانك زعفران ايران مورد تاييد جهاد كشاورزي است و تمامي استانداردهاي لازم را رعايت كرده است.
از مجموع 70 هزار هكتار كشتزارهاي زعفران در استان خراسان رضوي، هشت هزار و 400 هكتار، معادل 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حيدريه است.
در استان خراسان رضوي 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از اين ميزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حيدريه به اين كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازاي هر هكتار زمين زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقيم و 2 تا سه برابر اين رقم، اشتغال غيرمستقيم به دست مي آيد.
در حالي كه ميانگين توليد زعفران در استان خراسان رضوي چهار كيلوگرم در هكتار است، اين رقم در تربت حيدريه به 4.2 كيلوگرم مي رسد.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121/ 6012خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم **‌انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني