۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82398315
T T
۰ نفر
وزارت خارجه تايوان خواستار حمايت تسليحاتي ترامپ از اين جزيره شد

پكن - ايرنا - وزارت امور خارجه تايوان خواستار آن شده است كه دولت جديد آمريكا به رهبري دونالد ترامپ از تلاش هاي باراك اوباما رييس جمهور قبلي اين كشور براي فروش هاي تسليحاتي به اين جزيره حمايت كند.

به گزارش ايرنا، اوباما لايحه اي را قبل از ترك كاخ سفيد امضا كرد كه به اين كشور امكان مي دهد پشتيباني تسليحاتي و دفاعي بيشتري از تايوان انجام دهد.
در همين حال وزارت امور خارجه تايوان در بيانيه اي تاكيد كرده است كه چنين لايحه اي نشان دهنده حمايت هاي آمريكا و نگراني هاي واشنگتن از وضعيت امنيتي و دفاعي تايوان است.
روزنامه «ساوت چاينا» از هنگ كنگ روز دوشنبه از قول يك مقام وزارت امور خارجه تايوان بدون ذكر نامش آورده است كه حالا بايد ديد كه دولت ترامپ در باره اين لايحه چه تصميمي مي گيرد.
وي افزود: وزارت خارجه تايوان بسيار اميدوار است كه آمريكا نيازهاي دفاعي و تسليحاتي اين جزيره را در نظر گرفته و به دنبال اجراي جدي لايحه باشد.
جنگ داخلي چين در سال ۱۹۴۹ميلادي تايوان و چين را از يكديگر جدا كرد و از آن زمان پكن تحت اصل چين واحد اين جزيره را بخشي از خاك خود مي داند و آمريكا هم اگرچه روابط رسمي با تايوان ندارد ولي بزرگترين فروشنده تسليحات به تايپه بوده است.
البته موضوع تايوان دقيقا از همين سال به دليل حمايتهاي آمريكا از حكومت اين جزيره، همواره از چالشهاي جدي در روابط دو قدرت مهم جهاني يعني چين و آمريكا بوده است.
روزنامه هنگ كنگي تصريح كرده است كه از قول بسياري از كارشناسان و تحليلگران، در دوره ترامپ تبادلات نظامي آمريكا و تايوان بيشتر خواهد شد.
با اين وصف نشريه تاكيد مي ورزد كه بايد ديد ترامپ تا چه اندازه حاضر است در اين جاده به پيش برود و دست به اقداماتي بزند كه از ديدگاه پكن تحريك آميز است.
بر اساس اصل چين واحد آمريكا تاكنون اجازه ديدار رسمي از اين كشور را به رييس جمهور، معاون رييس جمهور، ‌وزير خارجه و وزير دفاع تايوان نداده است.
تايوان اعلام كرد كه قصد دارد از ترامپ بخواهد با فروش تسليحات پيشرفته به اين جزيره شامل جنگنده هاي رادارگريز «اف ۳۵ بي» موافقت كند.
آمريكا در بيش از سه دهه گذشته بزرگترين فروشنده سلاح به جزيره تايوان بود و اين مسئله همواره اعتراضات شديد چين را در پي داشته است.
چين به شدت نگران است كه با روي كار آمدن حزب دمكراتيك ترقيخواه به رهبر خانم «تساي اينگ ون» كه اساسنامه كاري استقلال طلبانه اي در تايوان دارد در كنار فروش هاي تسليحاتي جديد آمريكا به اين منطقه، جنبش استقلال تايوان از چين پا بگيرد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستي