۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۵۲
کد خبر: 82417700
T T
۰ نفر
چين دومين محموله جنگنده سوخو روسيه را در سال 2017 تحويل مي گيرد

پكن - ايرنا - چين در سال جاري ميلادي دومين محموله از جنگنده هاي مدل «سوخو - ۳۵» خود را كه شامل 10 فروند است، از روسيه تحويل مي گيرد.

به گزارش ايرنا، اين در حالي كه چين اواخر سال 2016 چهار فروند از اين جنگنده ها را تحويل گرفت و آخرين بخش هم كه شامل 10 فروند ديگر است، سال ۲۰۱۸ ميلادي تحويل اين كشور مي شود.
روابط چين و روسيه يكي از مهمترين مناسبات دوجانبه دو كشور محسوب مي شود و در سال هاي اخير بارها سران اين دو كشور بر گسترش مناسبات و توسعه روابط راهبردي همه جانبه تاكيد كرده اند.
نوامبر سال ۲۰۱۶ ميلادي آژانس فدرال همكاري هاي نظامي روسيه از آمادگي براي تحويل هواپيماهاي «سوخو - ۳۵» به چين خبر داد اما به رغم انتشار گزارش تحويل جنگنده هاي جديد در سال جاري ميلادي از سوي رسانه هاي روسيه و انتشار آن در شماري از نشريات چين از جمله روزنامه «مردم» هنوز اين مركز اخبار مربوطه را تاييد نكرده است.
با اين حال به نظر نمي رسد كه مشكلي در تحويل اين جنگنده ها باشد و طبق سندي كه چين و روسيه در سال ۲۰۱۵ ميلادي امضا كرده اند مسكو قرار شد ۲۴ فروند اين جنگنده ها را طبق قراردادي كه ارزش آن حول و حوش 2 ميليارد دلار است به چين در مدت سه سال تحويل دهد.
روزنامه «مردم» چين روز دوشنبه در گزارشي اعلام كرد كه به غير از تحويل هواپيماها، قرارداد امضا شده دو كشور شامل حمايت هاي ديگر از فعاليت جنگنده ها و پشتيباني موتورهاي آنهاست.
شعاع نبرد اين جنگنده كه داراي رادارهاي پيشرفته مي باشد و از جمله جنگنده هاي مافوق نسل چهارم محسوب مي شود؛ يكهزار و ۶۰۰ كيلومتر است.
پيشتر تارنماي انگليسي «ويكلسي ديفنس» هم گزارش كرده بود كه روسيه قصد دارد ۱۰ فروند جنگنده «سوخو ۳۵» را سال ۲۰۱۷ ميلادي در اختيار چين قرار دهد.
چين اولين خريدار خارجي اين جنگنده است كه توانايي هاي بالايي مشابه هواپيماهاي جنگي نسل پنجم دارد و از سال ۲۰۱۱ ميلادي نخستين يادداشت تفاهم خريد را امضا كرده و با روسيه در گفت و گو بوده است.
روسيه و چين در سال هاي اخير روابط خود را در عرصه هاي مختلف به ويژه حوزه هاي فني- نظامي گسترش داده اند و پس از تشديد تنش ها ميان روسيه و غرب به سركردگي آمريكا، مسكو به توسعه همه جانبه همكاري ها با كشورهاي شرقي به ويژه چين توجه خاص دارد.
چين از خريداران تسليحات روسيه است و در دو دهه اخير ميلياردها دلار انواع تسليحات از اين كشور خريداري كرده است.
همچنين بر اساس برخي گزارش ها، روسيه در راستاي همكاريهاي نظامي با چين قرار است براي نخستين بار شش مجموع از سامانه موشكي پيشرفته اس - 400 را بر اساس قرارداد امضا شده، به چين تحويل دهد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستي