۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۲۰
کد خبر: 82418748
T T
۰ نفر

خط و نشان كشیدن نمایندگان سلفی كویت برای عراق

۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۲۰
کد خبر: 82418748
خط و نشان كشیدن نمایندگان سلفی كویت برای عراق

تهران - ایرنا - به دنبال بروز بحران سیاسی در روابط كویت و عراق بر سر منطقه 'خورعبدالله' برخی از نمایندگان پارلمان كویت كه از تظاهرات در استان بصره عراق علیه كویت ناراضی هستند بغداد را به جنگ و اقدام نظامی تهدید كردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این نمایندگان كه اقلیت سلفی پارلمان كویت هستند خواستار واكنش رسمی و قاطع وزارت امور خارجه به اظهارات نمایندگان مجلس عراق شده و آن را تحریك آمیز دانسته اند .
به گفته عسكر العنزی رییس كمیسیون امور دفاعی و امنیتی پارلمان كویت، دولت این كشور باید تظاهراتی را كه در عراق در اعتراض به مساله 'خور عبدالله' می شود جدی بگیرد.
الدقباسی رییس كمیسیون سیاست خارجی مجلس الامه كویت نیز از تشكیل جلسه غیر علنی و محرمانه پارلمان جهت بررسی اوضاع مرزی با عراق خبر داد.
این بحران وقتی آغاز شد كه هیأت دولت عراق در مصوبه ای به یكباره اعلام كرد كه 750 هزار دلار برای ترسیم مرزها با كویت در خور عبدالله اختصاص داده است.
این مصوبه بسرعت از سوی سیاسیون عراق به عنوان واگذاری بخشی از حق مالكیت آبی عراق در دهانه شمالی خلیج فارس به كشور كویت قلمداد شد و با توجه به بحث های مربوط به واگذاری جزایر مصری 'تیران' و 'صنافیر' به عربستان، این مصوبه هیأت دولت عراق موجی از نگرانی ها را در بغداد برانگیخت و حتی برخی آن را خیانتی مشابه تعبیر كردند.
در واقع خور عبدالله یك آبراه راهبردی در انتهای شمال غربی خلیج فارس است كه از غرب به جزیره 'بوبیان' كویت و از شرق به 'اروند كنار' ایران و از شمال به بنادر فاو و ام‌القصر عراق وصل می شود.
مشكل خور عبدالله از سال 2010 كه مساله احداث بندر بزرگ فاو در عراق مطرح شد، نگرانی های جدی كویت را از این بندر بزرگ كه تا عمق خلیج فارس امتداد دارد، به دنبال داشت و بر همین اساس كویت بسرعت ساخت بندر مبارك را در طرف مقابل آن، در جزیره بوبیان آغاز كرد.
رقابت دو كشور عراق و كویت برای تسلط بر آبراهه خور عبدالله سبب شد، وزیر خارجه كویت برای اطمینان خاطر به عراقی ها، در 2014 نوعی همكاری را در این آبراهه آبی مطرح كند.
خاورم*320**1010
انتشار دهنده:حسن معظمی
۰ نفر