حوالی گود گل كنان شهرك سعدی، یكی از ده ها مكانی است كه رانندگان متقاضی استفاده از كپسول های گاز مایع (ال پی جی )هر روزصبح زود و به دور از چشم و نظارت در مقابل كامیون حمل سیلندرهای گازبه صف می ایستند تا بتوانند سوختگیری كنند و راهی شهر شوند.
همه این مشتریان می دانند كه این روش سوختگیری،غیر استاندارد است اما ترجیح می دهند كپسول های گازمایع را با بهای ارزان تر ولی با خطرهای گران تر با خود حمل كنند.
تعداد محدود جایگاه سوخت رسانی ال پی جی كه فقط یك جایگاه در شیراز دارد و ارزان تر بودن آن از یك سو و گران بودن بنزین و سهمیه بندی شدن آن از طرف دیگر مزید بر علت شده تا مالكان این خودروها به سمت این نوع سوخت رسانی غیر استاندارد و خطرآفرین بروند .
بنا به بررسی های خبرنگار ایرنا هر كپسول 11 كیلویی گاز مایع با هفت هزار تومان شارژ می شود و معمولا هر خودرو گنجایش سه كپسول را دارد و خودرو در مجموع 33 كیلوگرم گاز برای رهسپاری دارد.
نرخ گاز سی ان جی بابت هر كیلو 600 تومان است كه راننده هر خودرو معمولا 6 هزار تومان بابت سوختگیری می پردازد و در واقع 10 كیلوگرم گاز برای حركت خواهد داشت.
مقایسه یادشده نشان می دهد مدت زمانی كه راننده با گاز مایع می تواند تردد كنند در هر دوره سه برابر بیش از رانندگانی است كه گاز سی ان جی استفاده می كنند.
راننده یكی از خودروهایی كه از گاز مایع برای وسیله نقلیه خود استفاده می كند، گفت: با علم به خطرناك بودن این نوع سوختگیری اما به علت قیمت ارزان بودن آن و همچنین نداشتن تمكن مالی برای گازسوز كردن استاندارد خودرو ناچار هستم دست به این كار خطرآفرین بزنم .
راننده دیگری اظهار كرد: بالا بودن هزینه گاز سوزكردن، نداشتن قدرت مالی برای تعویض خودرو فرسوده و مدل پایین خودرو باعث شده تا عطایش را به لقایش ببخشم و از طریق گاز مایع سوختگیری كنم.
سجاد نادری پور یكی از كسانی است كه كپسول گاز مایع در خودرو خود دارد او معتقد است گاز مایع در مقایسه با سی ان جی قدرت بیشتری به موتور می دهد ضمن اینكه به دلیل مرطوب بودن ال پی جی امكان معیوب شدن سیلندر و پیستون كمتر است.
وی گفت: مراكز معاینه فنی خودرو از تایید خودروهایی كه دارای ال پی جی هستند در بیشتر مواترد خودداری می كنند و این مشكلی است كه با آن مواجه شده ام.
نادری پور گفت:چون تنها پمپ سوختگیری با گاز مایع توانایی خدمات رسانی ندارد، برخی رانندگان ترجیح می دهند از روش هایی مانند مراجعه به كامیون های گاز خانگی نیازهای خود را برطرف كنند.
مدیركل استاندارد فارس به ایرنا گفت: سوختگیری با گاز مایع در مكان های نامشخص و كنار جاده جدا از غیر استاندارد بودن، خطرناك وغیر قانونی است و گاز مایع صرفا برای مصرف خانگی محل ها و یا روستاهایی كه هنوز سیستم گازرسانی ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد .
مرتضی رهنما ادامه داد: این عمل علاوه بر داشتن خطر جانی و مالی ،نوعی سوءاستفاده از قیمت ارزان و مناسب این محصول است كه دولت برای مصارف خانگی در اختیار مردم نیازمند قرار می دهد.
وی بیان كرد: رانندگانی كه اصرار بر استفاده از گاز ال پی جی(مایع) دارند باید مجوز قانونی خود را از طریق مراجع ذیصلاح دریافت كنند در غیر اینصورت با آنها برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
رهنما درباره راه های مقابله با این نوع سوختگیری گفت: در وهله نخست اینكه مردم برای سلامتی خودشان این كار را انجام ندهند دوم اینكه اداره استاندارد از طریق گزارش های مردمی جلو فعالیت آنها را می گیرد و علاوه بر برخورد جدی با خاطیان به مراجع ذیصلاح قانونی نیزمعرفی خواهند شد.
مدیر روابط عمومی پخش فرآورده های نفتی فارس گفت:ماشین های شخصی كه از سیلندر گاز خانگی (ال پی جی ) در مكان ها و محلات به دور از چشم ضابطین ما مبادرت به سوختگیری می كنند استاندارد نیستند و مجوزی هم ندارند لذا در صورت مشاهده با آنها به مراجع قانونی ارجاع داده می شوند.
علی اصغر طاهر زاده افزود: در حال حاضر 300 دستگاه تاكسی دارنده كارت و پرونده استفاده سوخت ال پی جی وجود دارد كه از تنها جایگاه ال پی جی وابسته به شهرداری شیراز واقع در بلوار نصر استفاده می كنند.
وی ادامه داد: در آینده نه چندان دور تاكسی های فرسوده و قدیمی كه سبد سوخت برای آنها تعریف نشده به مرور زمان از شبكه حمل و نقل عمومی خارج می شوند و جایگاه گاز ال پی جی بلوار نصر شیراز نیز تعطیل خواهد شد.
مدیر پخش فرآورده های نفتی استان فارس گفت:در این استان 122 جایگاه توزیع گاز طبیعی فعال است.
گزارش:علی مختاری ** انتشار :غلامرضا مالك زاده
1876
شیراز- ایرنا - صبح در شهرك سعدی شیراز حوالی محله گودكنان با صف مشتریان كالایی آغازمی شود كه خریداران آن را كپسولی برای درمان كم پولی خود می دانند.