۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۵۱
کد خبر: 82426412
T T
۰ نفر
سه حفار غيرمجاز ميراث فرهنگي گيلان شناسايي و تحويل دستگاه قضايي شدند

رشت - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان ضمن اعلام بازداشت سه حفار غيرمجاز در يكي از روستاهاي شهرستان املش، از تشديد برخورد با تعدي به ميراث فرهنگي استان خبر داد.

رضا عليزاده عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در اين رابطه تاكيد كرد كه يگان حفاظت ميراث فرهنگي براي بهبود خدمات حفاظتي در سايت ها و محوطه هاي تاريخي، نيازمند اجراي قوانين حمايتي است.
وي با اشاره به اينكه دولت تدبير و اميد پايه هاي گردشگري را بعنوان صنعتي جوان مستحكم كرده، بر لزوم مشاركت براي حفظ ميراث فرهنگي ارزشمند تاكيد و اضافه كرد: حفظ و نگهداري از ميراث فرهنگي، موجب توسعه گردشگري و حفظ هويت مي شود.
وي در رابطه با دستگيري حفاران غير مجاز املش گفت: مجرماني كه قصد حفاري به قصد بدست آوردن اشياء عتيقه در يكي از روستاهاي املش را داشتند، به همت ضابطان پايگاه حفاظتي ميراث فرهنگي اين شهرستان دستگير شدند.
وي ادامه داد: بر اساس گزارش واصله از مخبران محلي به ضابطان يگان حفاظت املش مبني بر وقوع حفاري غيرمجاز در يكي از روستاهاي اين شهرستان، بلافاصله اكيپي متشكل از ضابطان خاص قضايي اين يگان و ماموران پاسگاه انتظامي منطقه به محل وقوع جرم اعزام شدند.
عليزاده افزود: در جريان اجراي كشيك هاي شبانه در حوالي صحنه وقوع جرم ، سه تن از حفاران غيرمجاز در حين ارتكاب جرم دستگير و هر سه متهم پس از تهيه صورتجلسه و تكميل فرم بازجويي روانه بازداشتگاه شدند.
وي گفت: چندي پيش نيز گورستان قديمي در سياهكل از شر حفاران غيرمجاز درامان ماند و عوامل حفاري غيرمجاز يكي از گورستان هاي قديمي اين شهرستان ، به همراه ابزارآلات جرم دستگير و تحويل مراجع قضايي شدند.
يك هزار و 50 اثر تاريخي از بين دو هزار و 300 اثر شناسايي شده ميراث فرهنگي استان گيلان، در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
شهرستان هاي سياهكل و املش در شرق استان گيلان واقع هستند.
خبرنگار: مرضيه ضامن ** انتشاردهنده: كبيري
1881/2007