۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۲۰
کد خبر: 82430785
T T
۰ نفر
استاندارگيلان: دولت يازدهم گام‌هاي ارزشمندي براي تقويت قيمت برنج برداشته است

رشت - ايرنا - استاندار گيلان گفت: انصافاً دولت يازدهم طي سه سال گذشته، گام‌هاي ارزشمندي در راستاي تقويت قيمت برنج برداشته است.

به گزارش روابط عمومي استانداري گيلان به ايرنا، محمدعلي نجفي روز سه شنبه در بازديد از موسسه تحقيقات برنج كشور در رشت، با بيان اين مطلب و يادآوري قيمت پايين برنج در سه سال گذشته اظهار كرد : دولت تدبير و اميد نخستين بار قيمت توافقي برنج كيفي و بومي را اجرا كرد و آن سال توانستيم رضايتمندي نسبي را در اين بخش ايجاد كنيم.
وي قيمت برنج در سال جاري را مطلوب دانست و افزود : تمام تلاش‌ها بر اين است كه با نظارت خوب دولت و وزارت جهاد كشاورزي ، چنانچه وارداتي در محصول برنج نياز است، در فصل برداشت نباشد و با تعرفه بالا صورت پذيرد.
استاندار گيلان گفت : ما مي‌خواهيم در كنار افزايش كيفيت، افزايش كمي برنج را در استان شاهد باشيم.
نجفي گيلان را از قطب‌هاي توليد برنج كشور دانست و با اشاره به تأمين 37 تا 38 درصدي نياز برنج كشور توسط گيلان افزود: افزايش توليد كمي برنج گيلان در كنار حفظ كيفيت خوب اين محصول از جمله موضوعات مهمي است كه بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشيم.
وي بهره گيري از مراكز تحقيقات برنج را از ديگر اقدامات در راستاي افزايش توليد كمي برنج با حفظ كيفيت آن عنوان و اضافه كرد: خوشبختانه گيلان در بخش‌هاي مختلف تحقيقات كشاورزي از ظرفيت خوبي برخوردار است و مراكز تحقيقاتي استان در اين بخش حائز رتبه‌هاي برتر كشوري هستند.
وي با بيان اينكه سطح زير كشت بذر گواهي شده از نيم درصد به پنج درصد رسيده، ابراز اميدواري كرد كه در سالجاري بتوانيم بذرهاي اصلاح شده را در پنج درصد از شاليزارهاي گيلان توزيع كنيم و با اقدامات گسترده‌اي كه انجام شده، در برنامه ششم به 20درصد از شاليزاهاي گيلان بذر اصلاح شده اختصاص خواهد يافت.
استاندار گيلان فرم جهاني در استفاده از بذرهاي اصلاح شده توسط مراكز تحقيقاتي و سازمان‌هاي هدايت كننده در اين بخش را در حدود در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه عنوان كرد و گفت: ما بقي اين ميزان براساس انتخاب كشاورز و توليد كننده صورت خواهد پذيرفت.
وي همچنين با اشاره به بارش خوب برف در گيلان، اين بارش را موجب افزايش آب ورودي به سدها دانست و بيان كرد: بارش برف در گيلان علاوه بر رفع امراض در آفات موجب فراهم شدن زمينه مناسب جهت انجام شخم زمستانه در شاليزارها شد.
نجفي به كشاورزان توصيه كرد كه از فرصت شخم زمستانه بهره ببرند تا صرفه جويي لازم در مصرف آب كشاورزي صورت گيرد.
وي از انجام 22 درصدي شخم زمستانه تاكنون در شاليزارهاي گيلان خبر داد و افزود : بايد تلاش ويژه‌اي در جهت تحقق هر چه بيشتر اين مهم صورت گيرد و فرمانداران با برگزاري شوراهاي كشاورزي و حفاظت آب در شهرستان‌ها ، از فرصت شخم زمستانه بهره لازم را گيرند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي گيلان هم گفت: شاليكاران مي توانند با مراجعه به مراكز جهاد كشاورزي، بذرهاي اصلاح شده از گونه هاي هاشمي ، خزر ، گيلانه و گوهر را خريداري كنند.
عليرضا شعبان نژاد هزينه توليد هر كيلو بذر اصلاح شده برنج را 65 هزار ريال اعلام كرد و گفت : اين بذرها با 20 هزار ريال يارانه و به قيمت هر كيلو 45 هزار ريال به شاليكاران فروخته مي شود.
وي ادامه داد: 600 تن بذر اصلاح شده برنج كه در گيلان توزيع مي شود، بذر مورد نياز براي كشت حدود 12 هزار هكتار معادل پنج درصد شاليزارهاي گيلان است و كشاورزان مي توانند بعد از كشت بذرهاي اصلاح شده برنج در سال اول ، بذر مرغوب مورد نياز سال هاي بعد را هم براي خودشان تامين كنند.
استان گيلان بزرگترين توليدكننده ارقام بومي و باكيفيت برنج در كشور است كه با 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري، رتبه اول كشور را از لحاظ سطح زيركشت و همچنين رتبه دوم توليد برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر و سپيدرود جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود. بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
سالانه يك ميليون و يكصد تن شلتوك از اراضي شاليزاري گيلان برداشت و 700 تن برنج سفيد از آن استحصال مي شود.
7294/2007