۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۱۸
کد خبر: 82436558
T T
۰ نفر
زایمان سزارین در استان زنجان به 30 درصد كاهش یافت

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: زایمان به روش سزارین در این استان قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 50 درصد بود كه بعد از اجرای آن به 30 درصد كاهش یافت.

محمدرضا جمشیدی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت ایران جزو كشورهایی بود كه در انجام زایمان طبیعی مشكلات بهداشتی زیادی داشت كه یكی از آنها بهداشت روانی بیماران بود.
وی اظهاركرد: میزان زایمان به روش سزارین در كشورهای پیشرفته 25 درصد است، قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت میانگین زایمان های طبیعی بیش از 50 درصد یعنی 2 برابر میانگین كشورهای توسعه یافته بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: یكی از علتهای گرایش به زایمان به روش سزارین پایین بودن تعرفه زایمان طبیعی و قابل توجه بودن تعرفه های زایمان سزارین بود كه بر همین اساس پزشكان و ماماها تمایل داشتند به خاطر منافع مالی، مادران زایمان های خود را به روش سزارین انجام دهند.
جمشیدی ادا مه داد: زایمان به روش سزارین خطرات بسیار زیادی برای مادر و كودك دارد چرا كه مساله ای تهاجمی است و می تواند زندگی مادران را به خطر بیندازد.
وی یادآورشد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت تعرفه این 2 روش زایمان بسیار به هم نزدیك شده است، هیچكدام از روش ها تعرفه بالایی ندارند، پزشكان و ماماها تمایل دارند مادران به روش طبیعی زایمان كنند مگر در شرایطی كه بر اساس تشخیص پزشك مادر باید سزارین شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: بر اساس طرح تحول نظام سلامت موظف هستیم سزارین كاهش یابد كه در حال حاضر از 50 درصد به 30 درصد رسیده است.
جمشیدی اظهاركرد: تاكید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای فرزند آوری و جوان بودن جمعیت و نیروی كار است كه باید سن جامعه به تعادل برسد كه این موضوع اهمیت قابل توجهی دارد.
وی تاكید كرد: اگر نمی توانستیم مانع سزارین های بی رویه و غیر علمی شویم، هزینه بالایی به نظام سلامت وارد می شد و از طرفی دیگر نیز این روش می توانست خطراتی برای مادران داشته باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، یكی از راهكارهای مهم برای گرایش مادران به زایمان طبیعی را رایگان كردن این روش زایمان بیان كرد و گفت: این زایمان موجب شد مادران باردار رغبت بیشتری برای فزرند آوری به روش طبیعی داشته باشند و پیشرفت مطلوبی نیز در این خصوص بدست آوردیم.
جمشیدی تاكید كرد: كاهش آمار سزارین از 50 درصد به 30 درصد در 2 و نیم سال اجرای طرح تحول نظام سلامت بیانگر رسیدن به اهداف این طرح است.
به گزارش ایرنا، وی افزود: یك درصد كاهش سزارین به معنی تولد 200 نوزاد به روش طبیعی است.
جمشیدی با بیان اینكه تحمل درد برای كسی خوشایند نیست، خاطرنشان كرد: هر چه درد زایمان طبیعی كنترل شود رغبت مادارن برای این روش زایمان افزایش پیدا می كند.
وی ابراز كرد: خوشبختانه توانستیم زایمان بی درد را كه می تواند به زایمان فیزیولوژیك كمك كند تا مادر راحت و بدون تحمل درد زایمان كند را در استان زنجان راه اندازی كنیم و شاهد نتیجه مطلوب آن هستیم.
طرح تحول نظام سلامت هشت بسته خدمتی سلامت به منظور پیشبرد اهداف وزارتی تدوین و از 15 اردیبهشت ماه 1393 اجرایی شد.
این هشت بسته شامل برنامه كاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی، حمایت از ماندگاری پزشكان در بیمارستان های مناطق محروم، حضور پزشكان متخصص مقیم در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی، ارتقای كیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های وابسته به این وزارتخانه، ارتقای كیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش برنامه ترویج زایمان طبیعی، نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت و تعرفه گذاری خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال 1393است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی