ستاد طرح پزشك خانواده، مرجع تصمیم گیری در مورد اختیاری شدن برگ ارجاع است

شیراز- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: مرجع تصمیم گیری در مورد اختیاری شدن استفاده از برگ ارجاع، ستاد كشوری طرح پزشك خانواده است و ما منتظر تصمیم این ستاد در این زمینه هستیم.

به گزارش ایرنا محمد هادی ایمانیه، یكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال های گذشته و همچنین سال 95 درخواست خود را برای اختیاری شدن استفاده از برگه ارجاع در پزشك خانواده به ستاد كشوری طرح ارسال كرده ایم و
پزشكان طرف قرارداد این طرح نیز باید صبر كنند تا ستاد كشوری در این زمینه تصمیم بگیرد.
وی ادامه داد: هم اینك برخی از پزشكان به اخذ تعرفه 30 درصدی خارج از برنامه پزشك خانواده مبادرت كرده اند، اما درخواست ما از پزشكان طرف قرار داد طرح این است كه همچنان صبر كنند تا ستاد كشوری در باره اختیاری شدن یا نشدن طرح تصمیم بگیرد.
ایمانیه، با بیان اینكه پزشك خانواده موضوعی سیاسی و جناحی نیست، گفت: تنها راه نجات بخش سلامت، اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده است.
وی ادامه داد: حتی در صورت اختیاری شدن استفاده از برگ ارجاع ما اطمینان داریم كه بسیاری از پزشكان و خانواده ها به ویژه در مناطق كمتر توسعه یافته و محروم همچنان مایلند كه از تعرفه برگ ارجاع و در قالب پزشك خانواده مراحل درمانی را انجام دهند، از این رو اجباری برای ماندن یا رفتن پزشكان همكار طرح در نظر نگرفته ایم.
ایمانیه، با بیان اینكه كمبود اعتبارات و كمبود پزشك باعث شد این طرح در كشور اجرایی نشود، اظهار داشت: حتی اگر در برنامه ششم و در سال جاری دولت بخواهد طرح پزشك خانواده را در برخی از شهرهای كشور اجرایی كند همین مشكلات پیش روی آنها قرار دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: این طرح باید با تضمین اجرا از سوی بیمه ها و سازمان های بیمه گر اجرایی شود زیرا بر این باوریم كه اجرای طرح پزشك خانواده با فراگیر شدن آن در سراسر كشور موفق خواهد بود و موكول كردن طرح به یك یا 2 استان و یا به چند شهر، طرح را با شكست مواجه می كند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به كاهش پرداختی از جیب مردم در قالب طرح پزشك خانواده گفت: مردم فارس در سال 94 به سبب اجرای طرح پزشك خانواده 130 میلیارد تومان در حوزه درمان هزینه كمتری از جیب خود پرداخت كردند و این رقم در سال های 93 و 92 به ترتیب 100 میلیارد و 70 میلیارد تومان بود.
ایمانیه، به كمبود پزشك در سراسر كشور برای اجرای طرح پزشك خانواده اشاره كرد و اظهار داشت: استان فارس با وجود همه تلاش هایی كه برای جذب پزشكان در این حوزه انجام داده است، حداقل 100 پزشك كمبود دارد اما این كمبود در كشور به مراتب بیشتر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در مورد اعلام برخی پزشكان همكار در طرح پزشك خانواده برای خروج از این طرح از ابتدای اسفند 95، گفت: در ارزیابی هایی كه امروز (یكشنبه) صورت می گیرد، مشخص خواهد شد كه چه تعداد از پزشكان همكار، از این طرح خارج شده اند و بیماران را براساس معیارهای گذشته و با تعرفه خارج از طرح پذیرش كرده اند.
هم اینك طرح پزشك خانواده تنها در استان های فارس و مازندران در حال اجراست و از اجرای آن در فارس سه سال سپری می شود.
خبرنگار: نیكنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118