۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۳۲
کد خبر: 82441096
T T
۰ نفر
دكتر ولایتی: توسعه و رشد علمی كشور در دوران پس از انقلاب شتاب چشمگیری داشته است

دزفول - ایرنا - رئیس كمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح موفقیت ها و ظرفیت های علمی و دانشگاهی كشور گفت: توسعه و رشد علمی كشور در دوران پس از انقلاب شتاب چشمگیری داشته است.

به گزارش ایرنا علی اكبر ولایتی چهارشنبه شب در آئین اختتامیه اولین كنگره بین المللی جندی شاپور در محل سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود:
در كشور ایران علم بسیار گسترش یافته و این رشد علمی در دوران پس از انقلاب بسیار
روند رشد چشمگیری را طی كرده است.
وی با بیان اینكه در دوران پیش از انقلاب اسلامی تعداد دانشجویان كشور كمتر از 200 هزار نفر بوده اظهار كرد:امروز با رشد جمعیتی كمتر از 2 برابر نسبت به دوران قبل از انقلاب اسلامی تعداد چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در كشور داریم كه نشان دهنده توسعه و رشد علمی كشور در دوران پس از انقلاب است.
وی با بیان اینكه روند رشد علمی كشور هم از نظر كمی و هم از نظر كیفی ارتقا داشته است گفت:تعداد مقالات علمی در نشریات معتبر علمی قبل از انقلاب 700 مقاله بود كه این رقم بعد از انقلاب به 40 هزار رسید.
دكتر ولایتی با بیان اینكه كشور ایران همچنان ظرفیت پیشرفت علمی دارد بیان داشت:
در استان خوزستان و شهرستان دزفول نیز ظرفیت های ارزشمند علمی وجود دارد كه باید از آنها استفاده كرد.
وی در ادامه با اشاره اهمیت و ضرورت برگزاری اولین كنگره بین المللی جندی شاپور در دزفول گفت:جندی شاپور با سابقه درخشان علمی بیانگر تاریخ تمدن خوزستان و تمدن این دیار است.
رئیس كمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تشریح ظرفیت های دزفول گفت: دزفول همچون ستاره ای در خوزستان می درخشد، آیت الله مرتضی انصاری افتخار جهان تشیع است.
وی اظهار كرد:دزفول در دوران انقلاب و دفاع مقدس نقش آفرینی بسیار ارزنده ای داشته است و در دفاع ازارزش های اسلامی و حفظ فرهنگ اهل بیت(ع) خوش درخشیده است و امروز نیز استعدادهای این منطقه در سطح كشور در حال خدمت هستند.
دكتر ولایتی در ادامه سخنان خود كه با موضوع نكوداشت دكتر محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان چهره ماندگار كشور برگزار شد همچنین از این شخصیت به عنوان یكی از نیروهای فعال و اثر گذار در شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد و گفت:شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران حضور دكتر مخبر به عنوان دبیر این شورا 2 هزار مصوبه داشته است كه اگر تلاش وی نبود این مصوبات علمی شاید به نتیجه نمی رسید.
وی با تجلیل از این چهره ماندگار گفت:دكتر مخبر دزفولی از سال 84 تاكنون به مدت 11 سال مسئولیت دبیری شورای انقلاب فرهنگی را بر عهده داشته است ضمن اینكه شورای عالی انقلاب فرهنگی آثار بسیار ارزشمندی داشته و نقش بسیار اساسی تاكنون ایفا كرده است كه چرا كه این شورا ستاد تصمیم گیری فرهنگ عمومی ، علم و دانش در كشور است.
دكتر ولایتی افزود:مخبر دزفولی به عنوان چهره ماندگار در حوزه فرهنگ عمومی نقش مهمی داشته است ضمن اینكه یكی از محصولات شورای انقلاب فرهنگی ،كمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام بوده كه بزرگداشت كنگره جندی شاپور یكی از برنامه ها و مصوبات این مجموعه بوده است.
به گزارش ایرنا آیت الله سیدعلی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این كنگره در سخنانی گفت:امروز بنیه علمی كشور بسیار مستحكم است و همه باید در این زمینه تلاش كنند.
وی با اشاره به تاكید مقام معظم رهبری در خصوص اهتمام به پیشرفت علمی كشور افزود: علم همچون ستون فقرات یك جامعه است كه بدون آن پیشرفت امكان پذیر نیست.
آیت الله شفیعی در ادامه از شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نماد بنیه علمی كشور نام برد و گفت:شورای عالی انقلاب فرهنگی با اهمیت و جایگاهی كه دارد ، نقش مهمی در پیشرفت و روند علمی كشور دارد.
وی همچنین از خدمات و تلاش علمی دكتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یكی از چهره های ماندگار كشور تجلیل كرد.
این عضو مجلس خبرگان همچنین بر معرفی و شناساندن چهره های علمی كشور به ویژه چهره های شاخص استان خوزستان و دزفول تاكید كرد.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی امام جمعه دزفول نیز گفت:كنگره بین المللی جندی شاپور فرصت مغتنمی برای شناساندن ظرفیت های علمی جندی شاپور در دوران باستان است.
وی ابراز امیدواری كرد برگزاری این كنگره نوید جندی شاپوری دیگر كه مجد و عظمت جندی شاپور دوران باستان را زنده كند باشد.
در آئین اختتامیه كنگره بین المللی جندی شاپور از تلاش های علمی دكتر محمدرضا مخبر دزفولی چهره ماندگار كشور تجلیل شد.
نخستین كنگره بین المللی جندی شاپور كه از روز سه شنبه با سخنرانی دكتر فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری آغاز شده بود چهارشنبه شب خاتمه یافت.
نخستین نظام نامه آموزش عالی 1800 سال پیش در دانشگاه جندی شاپور شكل گرفت.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در شهر جندی شاپور دزفول تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور دزفول در عصر خود معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته هایی چون پزشكی و نجوم در آن تدریس می شد.
6068/7281
خبرنگار: زهرا دهقان **انتشار دهنده: محمدعلی فریدپناه