۵ اسفند ۱۳۹۵، ۰:۵۵
کد خبر: 82441323
T T
۰ نفر
دكتر ولايتي: توسعه و رشد علمي كشور در دوران پس از انقلاب شتاب چشمگيري داشته است

دزفول - ايرنا - رئيس كميته فرهنگ و تمدن شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تشريح موفقيت ها و ظرفيت هاي علمي و دانشگاهي كشور گفت: توسعه و رشد علمي كشور در دوران پس از انقلاب شتاب چشمگيري داشته است.

به گزارش ايرنا علي اكبر ولايتي چهارشنبه شب در آئين اختتاميه اولين كنگره بين المللي جندي شاپور در محل سالن اجتماعات دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول افزود: در ايران علم بسيار گسترش يافته و اين رشد علمي در دوران پس از انقلاب بسيار روند رشد چشمگيري را طي كرده است.
رئيس هيأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي بابيان اينكه در دوران پيش از انقلاب اسلامي تعداد دانشجويان كشور كمتر از 200 هزار نفر بوده اظهار كرد:امروز با رشد جمعيتي كمتر از 2 برابر نسبت به دوران قبل از انقلاب اسلامي تعداد چهار ميليون و 800 هزار دانشجو در كشور داريم كه نشان دهنده توسعه و رشد علمي كشور در دوران پس از انقلاب است.
وي با تائيد اينكه روند رشد علمي كشور هم از نظر كمي و هم از نظر كيفي ارتقا داشته است گفت:تعداد مقالات علمي در نشريات معتبر علمي قبل از انقلاب 700 مقاله بود كه اين رقم بعد از انقلاب به 40 هزار رسيد.
رئيس هيأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي افزود: كشور ايران همچنان ظرفيت پيشرفت علمي دارد و در استان خوزستان و شهرستان دزفول نيز ظرفيت هاي ارزشمند علمي وجود دارد كه بايد از آنها استفاده كرد.
ولايتي با اشاره به اهميت و ضرورت برگزاري اولين كنگره بين المللي جندي شاپور در دزفول گفت:جندي شاپور با سابقه درخشان علمي بيانگر تاريخ تمدن خوزستان و تمدن اين ديار است.
وي افزود:وقتي در مجله خارجي نيچر يك بي مهري به جندي شاپور شد به غيرت همه ما برخورد لذا تصميم گرفتيم تا جندي شاپور و شكوفايي علمي آنرا دقيق بررسي كنيم و فهرستي از كتب تاريخي كه از جندي شاپور نام برده بودند جمع آوري شد و در اين كتابها به بزرگي از جندي شاپور ياد شده بود.
ولايتي اظهار كرد:در كتابهاي تاريخ يعقوبي ، تاريخ طبري ، تاريخ الحكماي غفتي،الفهرست تاليف ابن نديم،كتاب صورت الارض به اختصار و يا به تفصيل در باره جندي شاپور نوشته شده است و سندهاي معتبر بسياري در خصوص جندي شاپور وجود دارد.
وي در ادامه به تشريح روند رشد مركز علمي جندي شاپور پرداخت و گفت:ايرانيان در داروسازي سرآمد بودند ،رازي پلي بود بين دانش قبل از اسلام و بعد از اسلام ،رازي علوم قبل از اسلام را تا مي توانست به بعد از اسلام منتقل كرد.
رئيس كميته فرهنگ و تمدن شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه به تشريح چگونگي دانشگاه جندي شاپور در سال 271 ميلادي پرداخت و گفت:جندي شاپور در دوران باستان شهري بود كه در آن بيمارستان ساخته شد و هر روز بيشتر توسعه پيدا مي كرد ،هيچ مركز علمي ديگري نمي شناسيم كه به اندازه جندي شاپور مقبوليت داشته باشد.
دكتر ولايتي افزود:قديمي ترين خط بشر توسط ايرانيان اختراع شده است كه داراي الفبا بوده و خطي بود كه الفبا داشت.
وي اظهار كرد:قبل از اسلام ايراني ها منشا فرهنگ و تمدن بودند و از اولين ها در اين خصوص بوده اند.استعداد ايراني هميشه بوده است و بهترين زمان ،زمان ظهور اسلام بود.
رئيس كميته فرهنگ و تمدن شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با تشريح ظرفيت هاي دزفول گفت: دزفول همچون ستاره اي در خوزستان مي درخشد، آيت الله مرتضي انصاري افتخار جهان تشيع است.
رئيس هيأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي تظهار كرد:دزفول در دوران انقلاب و دفاع مقدس نقش آفريني بسيار ارزنده اي داشته است و در دفاع ازارزش هاي اسلامي و حفظ فرهنگ اهل بيت(ع) خوش درخشيده است و امروز نيز استعدادهاي اين منطقه در سطح كشور در حال خدمت هستند.
ولايتي در ادامه سخنان خود كه با موضوع نكوداشت دكتر محمدرضا مخبردزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان چهره ماندگار كشور برگزار شد همچنين از اين شخصيت به عنوان يكي از نيروهاي فعال و اثر گذار در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نام برد و گفت:شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دوران حضور دكتر مخبر به عنوان دبير اين شورا 2 هزار مصوبه داشته است كه اگر تلاش وي نبود اين مصوبات علمي شايد به نتيجه نمي رسيد.
وي با تجليل از اين چهره ماندگار گفت:دكتر مخبر دزفولي از سال 84 تاكنون به مدت 11 سال مسئوليت دبيري شوراي انقلاب فرهنگي را بر عهده داشته است ضمن اينكه شوراي عالي انقلاب فرهنگي آثار بسيار ارزشمندي داشته و نقش بسيار اساسي تاكنون ايفا كرده است كه چرا كه اين شورا ستاد تصميم گيري فرهنگ عمومي ، علم و دانش در كشور است.
ولايتي افزود:مخبر دزفولي به عنوان چهره ماندگار در حوزه فرهنگ عمومي نقش مهمي داشته است ضمن اينكه يكي از محصولات شوراي انقلاب فرهنگي ،كميته فرهنگ و تمدن ايران و اسلام بوده كه بزرگداشت كنگره جندي شاپور يكي از برنامه ها و مصوبات اين مجموعه بوده است.
به گزارش ايرنا آيت الله سيدعلي شفيعي نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري نيز در اين كنگره گفت: امروز بنيه علمي كشور بسيار مستحكم است و همه بايد در اين زمينه تلاش كنند.
وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري در خصوص اهتمام به پيشرفت علمي كشور افزود: علم همچون ستون فقرات يك جامعه است كه بدون آن پيشرفت امكان پذير نيست.
شفيعي در ادامه از شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان نماد بنيه علمي كشور نام برد و گفت:شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اهميت و جايگاهي كه دارد ، نقش مهمي در پيشرفت و روند علمي كشور دارد.
وي همچنين از خدمات و تلاش علمي دكتر محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان يكي از چهره هاي ماندگار كشور تجليل كرد.
اين عضو مجلس خبرگان همچنين بر معرفي و شناساندن چهره هاي علمي كشور به ويژه چهره هاي شاخص استان خوزستان و دزفول تاكيد كرد.
حجت الاسلام سيدمحمدعلي قاضي دزفولي امام جمعه دزفول نيز گفت:كنگره بين المللي جندي شاپور فرصت مغتنمي براي شناساندن ظرفيت هاي علمي جندي شاپور در دوران باستان است.
وي ابراز اميدواري كرد برگزاري اين كنگره نويد جندي شاپوري ديگر كه مجد و عظمت جندي شاپور دوران باستان را زنده كند باشد.
در آئين اختتاميه كنگره بين المللي جندي شاپور از تلاش هاي علمي دكتر محمدرضا مخبر دزفولي چهره ماندگار كشور تجليل شد.
نخستين كنگره بين المللي جندي شاپور كه از روز سه شنبه با سخنراني دكتر فرهادي وزير علوم ، تحقيقات و فناوري آغاز شده بود چهارشنبه شب خاتمه يافت.
6068/7281
خبرنگاران: زهرا دهقان و محمدعلي فريدپناه ** ناشر: اسماعيل جهانبخش
۰ نفر