۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82444910
T T
۰ نفر
شهرداري اهواز تا 20 اسفند مكلف به پاكسازي شهر از نخاله شد

اهواز - ايرنا - رئيس اداره محيط زيست انساني حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: شهرداري اهواز مكلف شد تا 20 اسفند همه نخاله هاي ساختماني را كه در نقاط مختلف شهر تخليه شده پاكسازي كند.

هلنا كعبي يكشنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: در سفر ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به اهواز در روز پنجشنبه نشستي با حضور استاندار خوزستان، مديركل مديريت بحران استانداري، معاون دادستان اهواز و فرماندار اهواز در اين اداره كل برگزار و مقرر شد شهرداري اهواز در مدت دوهفته آينده همه نخاله هاي تخليه شده در حاشيه جاده ها و اطراف شهر را جمع آوري و در يك محل مناسب دفع كند.
وي افزود: قرار شد در اين راستا كارگروهي متشكل از شهرداري اهواز، محيط زيست و فرمانداري براي ارائه طرح جامع جمع آوري و دفع نخاله ها تعيين شود تا بتوان اين نخاله ها را بازيافت كرد.
كعبي با اشاره به اينكه اين نشست در پي بازديد ابتكار از سطح شهر اهواز و مشاهده وضعيت نامناسب تخليه نخاله در معابر عمومي برگزار شده، اظهار كرد: پيش از اين نيز اداره محيط زيست شهرستان اهواز بارها جلساتي با شهرداري اهواز در اين زمينه برگزار و در اين باره تذكر داده و چند نقطه اهواز نيز مختص دفع نخاله تعيين شده اما شهرداري اهواز مصوبات را اجرايي نكرده و سازمان موتوري شهرداري كه مسئول مستقيم جمع آوري نخاله است، فعاليتي در اين راستا نداشته است.
وي اضافه كرد: بر همين اساس ابتكار رئيس سازمان محيط زيست خواستار ورود استانداري براي جمع آوري نخاله از سطح شهر اهواز شده زيرا در صورت ادامه اين وضع، مساله نخاله ها به يك بحران تبديل مي شود.
كعبي ، همچنين با اشاره به تبعات زيست محيطي تخليه نخاله در سطح شهر اظهار كرد: با توجه به اينكه نخاله ها پسماندهاي ساختماني هستند علاوه بر نازيبايي چهره شهر، به دليل داشتن همه نوع تركيب از جمله فلزات سنگين، در هر نقطه اي كه تخليه شوند، باعث انتقال آلودگي به خاك مي شوند و تخليه نخاله در ساحل رودخانه مي تواند انتقال آلودگي را شدت بخشد.
بر اساس اين گزارش، تخليه نخاله در نقاط مختلف اهواز، در ماه هاي اخير باعث تشكيل چند جلسه و ورود استاندار به اين مساله شده است.
غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان دي گذشته در شوراي سلامت خوزستان، نسبت به شيوع بيماري 'سالك' در استان هشدار داده و گفته رتبه دوم استان در كشور به لحاظ شيوع اين بيماري بسيار نگران كننده است.
وي يكي از دلايل شيوع بيماري سالك را در خوزستان از جمله اهواز پراكندگي نخاله هاي ساختماني در مناطق شهري به ويژه حاشيه شهرها عنوان كرده است. سالانه 600 مورد سالك در خوزستان اتفاق مي افتد.
تا سال 93 ماهانه 35 هزار مترمكعب نخاله فقط در اهواز توليد مي شد كه وزن هر متر مكعب 6.1 تن است. اين مقدار البته صرفنظر از ساختمان هاي حاشيه شهر و در حال تعمير و پروژه هاي عمراني است و تنها مربوط به ساختمان‌هاي داراي پروانه تجديد بناست.

7151 /6037
خبرنگار: نادره وائلي زاده ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي