۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۳۱
کد خبر: 82446696
T T
۰ نفر
تاسیس هنرستان كشاورزی در دزفول به فراموشی سپرده شده است

دزفول - ایرنا - معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش دزفول گفت:با وجود اینكه دزفول قطب كشاورزی كشور محسوب می شود اما تاسیس هنرستان كشاورزی در این شهرستان به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش ایرنا حسن مرتضوی روز دوشنبه در دهمین نشست شورای آموزش و پرورش دزفول در سالن كنفرانس این مدیریت افزود:با وجود اینكه شهرستان دزفول قطب كشاورزی كشور محسوب می شود و آموزش های مرتبط با كشاورزی یكی از ضروریات است تاكنون زمینه ای برای اخذ مجوز و امكان تاسیس هنرستان كشاورزی در شهرستان دزفول فراهم نشده است.
وی قوانین دست و پاگیر و ناتوانی آموزش و پرورش دزفول برای خرید زمین را از جمله دلایل این امر دانست و گفت:در حال حاضر 116 دبیرستان دوره اول در شهرستان دزفول وجود دارد كه پنج هزار و 257 دانش آموز دختر و پسر پایه نهم در این دبیرستان ها تحصیل می كنند و باید برای ورود این دانش آموزان به پایه دهم و دبیرستان دوره دوم برنامه ریزی و هدایت تحصیلی انجام شود.
وی رمز موفقیت در هدایت تحصیلی را آگاهی دادن به خانواده ها و دانش آموزان دانست و گفت:در سال تحصیلی جاری هدایت تحصیلی از دوره دوم متوسطه به دوره اول منتقل شده است كه باید بر اساس استعداد،علاقه ،امكانات و نیاز جامعه انجام شود .
مرتضوی افزود:همانطور كه جامعه به پزشك،مهندس،معمار و حقوق دادن نیاز دارد به تكنسین های ماهر جهت كار در كارخانه های تولیدی نیازمند است و برتری دادن یك رشته تحصیلی در آینده مشكل ساز خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش دزفول اضافه كرد:تاكنون بیشتر دانش آموزان از رشته های نظری فارغ التحصیل شده اند كه رشته های نظری نیز بر پایه آماده سازی و پرورش استعدادها در حوزه های مدیریتی ،اداری و خدماتی است كه دانش آموز باید علاوه بر داشتن حافظه قوی،دارای قدرت تجزیه و تحلیل خوبی نیز باشد .
وی افزود:12 هنرستان پسرانه و 10 هنرستان دخترانه در سطح شهرستان دزفول وجود دارد كه 2 هزار و 797 دانش آموز دختر و پسر در این هنرستان ها در حال تحصیل هستند .
مرتضوی با اشاره به تعداد رشته های تحصیلی در دبیرستان ها گفت:در كل كشور 47 رشته فنی و حرفه ای وجود دارد كه در خوزستان تعداد رشته های فنی و حرفه ای 28 رشته و در دزفول 22 رشته می باشد .
وی افزود:در حوزه كارو دانش نیز تعداد 150 رشته در كل كشور وجود دارد كه این رشته ها در استان خوزستان 35 رشته و در دزفول 24 رشته می باشند .
وی گفت:آمارها نشان می دهد حدود 70 درصد دانش آموزان دزفولی در رشته های نظری مشغول به تحصیل هستند و 32 درصد نیز در هنرستان ها مشغول تحصیل اند.
مرتضوی افزود:در سال تحصیلی 96-95 طبق قراردادی كه بین دزفول و اداره كل آموزش و پرورش امضا شد مقرر گردید 40درصد دانش آموزان پسر دزفول و 31 درصد دانش آموزان دختر به رشته های فنی و حرفه ای راه یابند ولی حدود 34 درصد از پسران و 22 درصد دختران دزفولی به هنرستان ها ورود كردند در حالی كه اگر كارگاه های مربوط به هر رشته در شهرستان دزفول وجود داشته باشد می توان دانش آموزان بیشتری را تشویق به تحصیل در رشته های فنی كرد.
وی بر ضرورت تبلیغ ،معرفی و بیان ظرفیت های رشته های فنی و حرفه ای و كار و دانش تاكید كرد و گفت:باید مزایای ادامه تحصیل در هنرستان ها برای دانش آموزان بازگو شود و آموزش در هنرستان ها همراه با تولید باشد و در كنار آموزش خیاطی تولید نیز داشته باشیم تا برای دانش آموزان كارآفرینی شود.
عبدالمحمد جرجانی مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این خصوص گفت:به همت خانواده ریسمان سنج از خیرین مدرسه ساز دزفول 12 هكتار زمین در شمال دزفول در منطقه زیباشهر به احداث یك هنرستان كشاورزی و تربیت بدنی اختصاص یافته كه زمین ورزشی آن نیز آماده شده است و امیدواریم با تكمیل آن بخشی از مشكلات آموزشی دزفول حل شود.
حدود 73 هزار دانش آموز در شهرستان دزفول مشغول به تحصیل هستند.
7278/6068
خبرنگار:رقیه كردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه