۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82455851
T T
۰ نفر
همایش ' حكیم فردوسی و شاهنامه' در دهلی نو گشایش یافت

دهلی نو-ایرنا- همایش ' حكیم فردوسی و شاهنامه' روز سه شنبه به مناسبت یك هزار و هفتمین سال پایان سرودن شاهنامه با حضور شاهنامه پژوهان، استادان، دانشجویان و پژوهشگران ایرانی و هندی در ایوان غالب گشایش یافت .

به گزارش ایرنا، این همایش با همكاری بنیاد بین المللی بیدل دهلوی،موسسه فرهنگی و هنری فردوسی،بخش فارسی دانشگاه دهلی و بنیاد فارسی هند به مدت دو روز در ایوان غالب و دانشگاه دهلی برگزار می شود.
'شاهنامه' اثر جاویدان حكیم ابوالقاسم فردوسی در هند با استقبال گسترده ای مواجه است به طوری كه آثار زیادی از ترجمه های منثور و منظوم و فرهنگ های شاهنامه در این كشور تالیف و تدوین شده است.
دبیر همایش حكیم فردوسی و شاهنامه در مراسم افتتاحیه این همایش گفت كه این همایش برای آشنایی نسل جوان با این شاعر بلند آوازه از طریق خوشنویسی ،نقالی و فیلم برگزار شده است.
دكتر علی اكبر شاه جعفری افزود:شاهنامه در سالهای گذشته به زبان های هندی ،گجراتی ،بنگالی ،پنجابی ،كشمیری و دیگر زبان های هند بارها ترجمه شده است .
وی تصریح كرد نخستین نسخه چاپی شاهنامه فردوسی در سال 1811میلادی در كلكته چاپ شد كه با استقبال گسترده مواجه شد.
استاد زبان فارسی دانشگاه دهلی گفت كه بسیاری از سمبل ها در شاهنامه و كتاب های حماسی هند مشترك است .
دكتر علی دهگایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو با اشاره به اهمیت و جایگاه شاهنامه فردوسی تصریح كرد نام فردوسی در كنار سعدی ،حافظ و مولانا از جایگاه بالایی برخوردار است.
وی افزود:شاهنامه حكیم ابوالقاسم فردوسی كه به عنوان یكی از قدیمترین شاعران حماسی سرای ایران است، نقش مهمی در ادبیات حماسی ایران داشته است .
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو گفت كه برای شناخت دقیق فردوسی باید به هویت ایرانی و اسلامی توجه كنیم و غفلت از هر یك از این دو عامل مهم شناختی كامل از این شاعر بدست نمی دهد.
وی اظهار كرد فردوسی به عنوان حافظ و نگاهدارنده فرهنگ ایرانی – اسلامی از جایگاه بالایی برخودار است .
دهگایی گفت كه اشعار این شاعر حماسه سرا یكی از منابع مهم دریافت اطلاعات دوران باستان به شمار می رود.
شعر خوانی ، نقالی، ارائه مقالات و نشست های علمی و پژوهشی از دیگر بخش های این همایش دو روزه است .
در حاشیه این همایش نیز نمایشگاهی از آثار خوشنویسی، نقاشی و تصاویری از عكس های شاهنامه فردوسی درمعرض دید شركت كنندگان قرار داده شده است .
آساق**انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد