۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82460597
T T
۰ نفر
تاثير رسانه‌ها بر افزايش انگيزه مصرف كالاي داخلي- دكتر حسن نجفي سولاري*

تهران- ايرنا- در عصر حاضر نقش رسانه‌ها بر زندگي مخاطبان بسيار چشمگير و تاثيرگذار است تا آنجا كه بدون شك رسانه هاي جمعي سازنده‌ي بخش عظيمي از فرهنگ و ارزش‌ها و هنجار‌ها‌ي جوامع هستند.

رسانه هاي جمعي و شبكه هاي ماهواره‌ اي و تلويزيوني از طريق برنامه هاي خود نيازهاي جديدي را براي مخاطبان خود بوجود مي آورند. آنها با بكارگيري انواع روش هاي تبليغي وتهييجي و استفاده از تمامي ابزارها و قالب هاي مرسوم مانند سريال و فيلم، انيميشن، فيلم كوتاه، نماهنگ و انواع ترفند هاي ديگر ضمن ايجاد نيازهايي جديد در ذهن مخاطب، اين نيازها را تبديل به مصرف عمومي مي كنند.
همچنين دسترسي آسان و سريع كاربران به رسانه هاي نوين سبب شده است اين ابزارها تاثير عميق‌تري بر مصرف كنندگان گذاشته و تقاضا براي كالا‌ها‌ي مصرفي با افزايش چشمگيري مواجه شود. همچنين مجلات و روزنامه‌ها با تصاوير و عكس‌ها‌ي متنوع در كنار بيلبوردها و تبليغات شهري متعدد همگي سعي در ايجاد گرايش هرچه بيشتر به مصرف كالا دارند.
در هر صورت با خريد كالاها‌ي متعدد تقاضا براي كالاهاي جديد افزايش مي يابد. تحقيقات نشان داده‌ است رسانه‌هاي جمعي از جمله سينما، اينترنت، مجلات، كتب و مخصوصا راديو و تلويزيون و شبكه هاي ماهواره اي مي‌توانند تاثير بسزائي در اصلاح نگرش‌ها و ايجاد انگيزه در مخاطبان داشته باشند تا جائي كه حتي مخاطب را به تقليد و تكرار برخي از برنامه‌ها و شخصيت هاي درون برنامه ها وادار مي‌كنند.
با استفاده از اين تاثير رسانه‌اي يعني افزايش انگيزه در مصرف كالا و گرايش به رفتار مشابه شخصيت هاي درون برنامه، ضرورت دارد رسانه‌ها‌ي اشاره شده، هدايت افكار عمومي را به سمت مصرف كالا‌ها‌ي بومي و پرهيز از مصرف كالا‌ها‌ي قاچاق بر عهده گيرند به گونه‌اي كه به مرور تمايل به مصرف كالا‌هاي توليد داخلي افزايش يافته و انگيزه‌ي مصرف كالا‌هاي قاچاق كاهش يابد. راهكارهاي مختلف رسانه اي و تكنيك هاي تبليغاتي را بايد بكار گرفت تا در نهايت واكنش مخاطبان را ايجاد كرد.
يكي از راهكار‌هاي انجام اين ماموريت استفاده از نظرات كارشناسي متخصصين علوم رفتاري و اجتماعي در رسانه ها است تا فرهنگ صحيح الگوي مصرف در زمينه‌هاي مختلف نهادينه شده و سطح فرهنگ عمومي ارتقاء داده شود. همچنين گفت و گو‌هاي توجيهي در رسانه‌ها مخصوصا تلويزيون همراه با برجسته سازي معايب كالا‌هاي قاچاق با ذكر اين مسئله كه اين كالا‌ها خدمات پس از فروش ندارند و خريدار نسبت به معايب احتمالي كالاي مصرفي ضمانتي دريافت نمي‌كند، مي تواند در اين مسير بسيار موثر باشد.
از سوي ديگر رسانه‌ها بايد تلاش كنند در مسير فرهنگ سازي مصرف كالاي داخلي گام بردارند و اهميت منافع ملي را نشان داده و دروني كنند تا استفاده از كالا‌هاي قاچاق ضد ارزش، و گرايش به مصرف كالا‌هاي داخلي ارزش تلقي شود واين با كار و فعاليت مستمر رسانه اي ميسر است. در نتيجه مي‌توان از ظرفيت رسانه‌هاي مختلف مخصوصا راديو و تلويزيون از طريق برنامه‌هاي متعدد ضمن ايجاد نياز واقعي به مصرف كالاي بومي با ذكر معايب كالا‌هاي قاچاق و تبليغ كالا‌هاي غير قاچاق، در راستاي مبارزه با قاچاق كالا استفاده كرد و به طور طبيعي صرفا در اين شرايط ميتوان اميدوار بود كه اقتصاد مقاومتي به يك الگوي عملياتي تبديل شود.
در اين مسير چنانچه روشن است لازم است تمامي رسانه هاي جمعي از جمله سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، خبرگزاريها، مطبوعات، صاحبان رسانه هاي پر مخاطب مجازي و توليدكنندگان فيلم هاي سينمايي به ميدان بيايند تا شاهد شكل گيري نهضت حمايت از توليد ملي و تحقق اقتصاد مقاومتي باشيم.
........................................................................
*عضو هيات علمي دانشگاه صدا و سيما
۰ نفر