۱۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82479679
T T
۰ نفر

مردم خراسان رضوی به دامن طبیعت رفتند

۱۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82479679
مردم خراسان رضوی به دامن طبیعت رفتند

مشهد- ایرنا- مردم نقاط شهری و روستایی استان خراسان رضوی یكشنبه 13 فروردین همزمان با روز طبیعت برای برگزاری آئین سنتی سیزده بدر به دامن طبیعت رفتند.

به گزارش ایرنا، مردم این استان با انجام آئین های این روز شامل سبزه گرده زدن، به آب انداختن سبزه، پختن غذاهای محلی و بازی های بومی آخرین روز تعطیلات نوروزی را به شادی و تفریح می گذرانند.
پختن غذاهایی چون آش شله قلم كار، سمنو، آش رشته و نیز جوجه كباب و انجام بازی های الك دولك، وسطی، والیبال، بدمینتون و شطرنج از جمله برنامه های مردم در روز طبیعت در خراسان رضوی است.
به همین مناسبت بوستان های ملت، كوهسنگی و دیگر فضاهای سبز شهری و نیز مناطق ییلاقی شاندیز، طرقبه، اخلمد، میامی، بند گلستان، سد كارده، سد طرق مملو از جمعیت شده است.
به همین مناسبت برخی از مسئولان و شخصیتهای سیاسی و مذهبی خواستار پیوستن مردم به پویش « نه به ریختن زباله» شده اند، كه از سوی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به مطرح شده است.
سازمان حفاظت از محیط زیست با صدور اطلاعیه ای از مردم خواسته است تا در روز سیزده فروردین به جای رها كردن زباله ها در طبیعت، كیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله های تولیدی را به ایستگاه های مسقر تحویل دهند.
اطلاعیه افزوده است: مردم با توجه به فصل گل دهی گیاهان، محل اسكان خود را در جایی انتخاب كنند كه پوشش گیاهی وجنگلی كمتری داشته باشد و از لگدمال كردن گیاهان و شكستن سرشاخه های درختان خودداری نمایند.
در این اطلاعیه آمده است: ماهیان قرمز به دلیل آلودگی های زیاد، نباید در طبیعت رها شوند و لازم است این ماهیان را در استخرها یا حوضچه هایی كه شهرداری ایجاد كرده، رهاسازی كنند.
اطلاعیه یادآور شده است: گردشگران طبیعت تا حد امكان از غذاهای آماده كه نیازمند پخت مجدد ندارند، استفاده كنند و در صورت نیاز به آتش، در حد امكان از زغال آماده استفاده كرده و از شكستن سرشاخه درختان خودداری نمایند و خاكستر آتش را نیز با آب و خاك خاموش كنند.
هوای بیشتر نقاط خراسان رضوی در روز طبیعت ابری و برخی نقاط نیز با بارش پراكنده باران همراه است كه بر اساس پیش بینی هواشناسی بارش ها از بعداز ظهر یكشنبه (روز طبیعت) و روز دوشنبه در بیشتر نقاط استان افزایش می یابد.
اداره كل هواشناسی استان با توجه به رگباری بودن بارش ها، وقوع آبگرفتگی ، بالاآمدن آب رودخانه ها وسیلابی شدن مسیل ها در سطح استان را بسیار محتمل دانسته و از شهروندان خواسته تا از اطراق در كنار رودخانه ها خودداری كنند.
به همین مناسبت محدودیتهای ترافیكی در چند محور منتهی به مشهد شامل مسیر جنوب به شمال مشهد به سمت كلات تا فاصله 10 كیلومتری ، مسیر جنوب به شمال مشهد به میامی، محور سد كارده،‌ روستای معین آباد به سمت سه راهی سدكارده،‌ جاده قدیم مشهد به نیشابورو ‌مشهد و مُلك آباد اعمال شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد نیز با اعلام اینكه 27 بوستان میزبان مردم در روز طبیعت است، گفت : 50 هزار كیسه زباله در بوستان های سطح شهر بین شهروندان توزیع می شود.
خلیل الله كاظمی در گفت وگو با ایرنا افزود: در راستای ترغیب شهروندان به نریختن زباله در طبیعت علاوه بر آماده سازی سطل های زباله در بوستان ها ، پلاستیك های تجزیه پذیر جمع آوری زباله نیز امروز بین شهروندان توزیع می شود.
وی خاطرنشان كرد: همچنین ایستگاه های جمع آوری زباله های خشك نیز در بوستان های شهر راه اندازی شده و شهروندان در ازای تحویل زباله های خشك هدایایی دریافت خواهند كرد.
وی با اشاره به استقرار تانكرهای آب شرب در بوستان ها بیان كرد: آب معدنی و سایر نوشیدنی ها نظیر دوغ و نوشابه نیز در 14 بوستان سطح شهربا تخفیف 27 درصدی به شهروندان عرضه می شود.
كاظمی گفت: همچنین امروز آتش نشانان در 48 ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر آماده باش هستند و تیم های امداد و نجات نیز در 20 نقطه مستقر شده اند.
یك كارشناس باستان شناسی سبزوار نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: مراسم 13 فروردین همچون دیگر آیین ها، برگرفته از باورهایی است كه از دیرباز وجود داشته و سینه به سینه و نسل به نسل انتقال یافته است.
محمد عبدالله زاده ثانی افزود: در این روز، مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه ها بیرون می آیند و به دشت و صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در كنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها بگذرانند.
وی اظهار كرد: مردم غرب خراسان رضوی نیز با پختن غذا و تهیه وسایل مورد نیاز و برنامه ریزی لازم، خود را برای سفر یك روزه به سرسبزترین نقاط شهر و یا روستاها در دل طبیعت آماده می كنند.
وی ادامه داد: روز 13 فروردین كه روز طبیعت نام گرفته بهترین زمان برای اجرای تاكیدات قرآن كریم در زمینه گردش در زمین و تفكر در طبیعت و رستاخیز است.
وی با اشاره به برخی از آیین های اجرا شده برگرفته از فرهنگ عامه در این روز گفت: در گذشته ها در این روز، دختران در آستانه ازدواج با گره زدن سبزه و خواندن دعا آرزوی ازدواج می كردند.
این كارشناس باستان شناسی افزود: یكی از آئین های این روز در این منطقه اجرای آیین چوب بازی است چون در گذشته ها اسب چوبی و چوب بازی نمایشی از تمرین جنگاوری برای مبارزه با حاكمان جور وقت بوده و گذشتگان از طریق اجرای این آیین فنون جنگی را به فرزندان خود آموزش می دادند.
وی ادامه داد: پَل زدن كه به نام جستان هم مشهور است از بازی هایی است كه مردان در این روز انجام می دادند،‌ به این ترتیب كه مسافتی از خاك را با بیل هم زده و پس از نرم شدن، با گام های بلند از آن پریده و در اصطلاح به این بازی پَل زدن می گفتند.
وی افزود: در برخی روستاها،‌ تپه ای به نام سیزده بدر معروف است و زنان در این روز به همراه كوزه ای پر آب بر بالای تپه رفته و كوزه را می شكستند تا به این طریق هر وسیله كهنه و قدیمی را دور انداخته و به سوی نوآوری حركت كنند.
وی افزود: همچنین در گذشته ها در هر روستا مكانی به نام عیدگاه بود كه روز سیزده بدر در این مكان جمع شده و به جشن و سرور می پرداختند.
عبدالله زاده ثانی ادامه داد: در برخی نقاط غرب خر اسان رضوی بنا بر یك رسم قدیمی جوانان كشتی چوخه می گرفتند كه امروز در قالب مسابقات كشتی باچوخه در روستاها اجرا می شود.
وی مقبره امامزادگان را هم از محل هایی دانست كه مردم علاوه بر ییلاقات روز 13 فروردین را در این اماكن سپری می كنند.
وی افزود: اعتقاد برخی این بوده كه روز 13 فروردین زلزله عظیمی رخ داده و در اثر آن عده بسیاری مجروح شده و یا از بین رفته اند به همین دلیل مردم آن زمان این روز را نحس دانسته و از خانه ها بیرون می رفته اند.
8145/7499/7507/ 6012/7505خبرنگاران :مصطفی نخعی، نداجواهرفر، حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی