۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۲۶
کد خبر: 82481113
T T
۰ نفر
يك ميليون و 200 هزار بازديد كننده مشتري جاذبه هاي گردشگري كردستان

سنندج- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان گفت: استان با حدود 820 اثر تاريخي و طبيعي ثبت شده، در نوروز 96 تا 13 فروردين بيش از يك ميليون و 201 هزار بازديد كننده داشته است.

به گزارش ايرنا، كردستان به عنوان بخشي از ايران داراي تمدني چند 10 هزار ساله است كه عيد نوروز و تعطيلات آن فرصتي فراهم مي كند كه گردشگران داخلي به بهانه هاي مختلف به اين ديار سفر كنند تا جاذبه هاي گردشگري استان را به تماشا بنشينند.
ديار كردستان قسمتي از منطقه زاگرس است كه آثاري از دوره هاي تاريخي مختلف از جمله پيش از تاريخ، تاريخي، دوره هاي مختلف اسلامي و معاصر را در دل خود جاي داده و به گفته مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان در نوروز 96 تا 13 فروردين تعداد بازديد كنندگان از جاذبه هاي گردشگري استان به يك ميليون و 201 هزار و 666 مورد رسيده است.
سيد محسن علوي با بيان اينكه فعاليت هاي ستاد خدمات سفر استان ويژه نوروز از 26 اسفند سال گذشته آغاز شده است افزود: تا 13 فروردين سال جاري شهر سنندج با 268 هزار و 916 مورد بازديد رتبه اول شهرستان هاي پربازديد را به خود اختصاص داده است.
عمارت آصف وزيري كه گردشگران آن را با نام خانه كرد در سنندج مي شناسند به عنوان گنجينه مردم‌شناسي مردم كرد به عنوان معرف هويت فرهنگي كردستان از جاذبه هاي چشم نوازي است كه مدير كل ميراث فرهنگي استان مي گويد: اين جاذبه تاريخي و فرهنگي توانسته در مدت 18 روز از آغاز فعاليت خدمات سفر استان نگاه 16 هزار و 67 گردشگر را به خود جذب كند.
وي با اشاره به اينكه خانه كرد از ابتداي تعطيلات نوروزي توانسته است رتبه نخست جاذبه گردشگري استان از نظر تعداد بازديد را به خود اختصاص دهد افزود: هم اكنون عمارت آصف علاوه بر نمايش بافت سنتي شهر سنندج در دوره هاي تاريخي صفويه، قاجار و پهلوي به بازديد كنندگان، در بخش موزه مردم شناسي نيز فرهنگ مردم كردستان را به گردشگران معرفي مي كند.
علوي گفت: قسمت موزه اين اثر تاريخي شامل نگارخانه و حيات ورودي، حمام، غرفه‌ هاي زندگي شهري، مكتب خانه، قلاب بافي، زيورآلات، بخش كشاورزي، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عكس‌ هاي تاريخي، اتاق خان، بخش پوشاك، غرفه شكار، غرفه صنايع دستي، غرفه بخش مطبخ زندگي روستايي، كتابخانه و مركز اسناد است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان با بيان اينكه اقامت گردشگران در ايام سفر از محورهاي اصلي توريستي بودن يك منطقه است افزود: در تعطيلات نوروز سال جاري 359 هزار و 963 نفر در مراكز اسكان استان مقيم شده اند.
به گفته علوي در اين مدت 18 هزار و 191 نفر در هتل ها، پنج هزار و 916 نفر در مهمانپذيرها، 458 نفر در هتل آپارتمان ها، 36 هزار و 516 نفر در خانه مسافرها، 75 هزار و 574 نفر در مدارس و 87 هزار و 654 نفر نيز در مراكز اقامتي ادارات دولتي اسكان داده شده اند.
وي اضافه كرد: همچنين در اين راستا تعداد 135 هزار و 654 نفر به كمپ هاي موقت كه توسط ستاد خدمات سفر نوروزي استان پيش بيني شده است مراجعه و در اين اماكن ساماندهي شده اند.
به گفته وي بانه نيز در اين مدت با اقامت 104 هزار و 574هزار نفر بيشترين اسكان مسافران نوروزي كردستان را به خود اختصاص داده است.
وي افزود: در اين مدت براي رفاه حال مسافران و گردشگران در استان با همكاري دستگاه ها و سازمان هاي اجرايي و نظارتي 2 هزار و 645 مورد بازديد بر نحوه فعاليت مراكز اقامتي و ارائه دهنده خدمات به مسافران نوروزي صورت پذيرفته است.
وي افزود: سنندج، بازارچه هاي مريوان، درياچه زريبار، اورامان، روستاي پالنگان، غار كرفتو، قرآن تاريخي نگل، عمارت آصف سنندج و باباگرگر قروه از ديگر جاذبه هايي هستند كه بيشترين تعداد بازديد كننده را به خود اختصاص داده اند.
استان كردستان داراي يك هزار و 519 اثر تاريخي شناسايي شده شامل آثار باستاني، غارهاي طبيعي، درختان كهنسال، ميراث منقول، قنات و مكان هاي طبيعي است و هم اكنون 828 مورد از اين تعداد شامل 763 اثر تاريخي، هشت مورد ميراث طبيعي، 49 مورد ميراث معنوي و هشت مورد ميراث منقول است.
3034/1904
**خبرنگار: حسن حسين زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدي