۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84707228
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۷:۵۳
کد خبر: 84707228
نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

سنندج- ایرنا- نوروز امسال پس از ۲ سال همه‌گیری ویروس کرونا، شاهد رونق دوباره بخش گردشگری در کردستان بودیم و بهبود آمارهای این بخش در مقایسه با سال‌های گذشته نوید روزهای خوبی را به فعالان این بخش در استان داد.

به گزارش ایرنا، کردستان در فصل بهار همچون قطعه‌ای از بهشت، زیبا و چشم نواز است و خالق هستی در این فصل زیبایی‌هایی این خطه را دوصد چندان آفریده است.

مخمل سبز رنگ طبیعت، دشت‌های شقایق و بابونه، عطر شکوفه‌های سیب و گیلاس، خروش آب چشمه ساران و رودخانه‌های فصلی همراه با موسیقی گوش نواز طبیعت، همه بخشی از زیبایی‌های کردستان در فصل بهار است که گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند.

این استان به دلیل دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی منحصربفرد یکی از مقاصد خوب گردشگری محسوب می‌شود، به عنوان مثال می‌توان به جشن‌ها و آداب و رسوم خاص این منطقه همچون جشن نوروز همراه با شادی و پایکوبی مردم و یا جشن شکرگزاری محصولات کشاورزی تا مراسم‌های معنوی همچون عروسی پیرشالیار و دف‌نوازی اشاره کرد.

علاوه بر این، وجود آثار تاریخی شامل موزه‌ها، عمارت‌ها، خانه‌های شاخص، بازارهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی همچون دریاچه زریبار، غارها و آبشارها و کوهستان‌ها بخشی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری این استان به شمار می روند.

روستاهای کردستان بوِیژه در منطقه هورامان نیز یکی دیگر از مزیت‌های گردشگری این استان محسوب می‌شوند که در چند سال گذشته تعدادی از آنها به ثبت ملی رسیده و جزو مقاصد گردشگری قرار گرفته‌اند.

از صنایع دستی منحصربفرد این استان نیز نباید غافل بود که از جمله آن می‌توان به "کلاش" (یک نوع کفش محلی) که بیشتر در شهرها و روستاهای سروآباد و مریوان بافته می‌شود و چهار سال پیش نیز به ثبت جهانی رسید اشاره کرد؛ همچنین صنایع دستی چوبی، نساجی سنتی، فرش و گلیم و ارغوان بافی نیز از دیگر ظرفیت‌هایی هستند که علاقمندان و طرفداران خاص خود را دارند.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

اما مهمترین رویدادی که سال گذشته برای استان کردستان روی داد ثبت جهانی منظر فرهنگی منطقه هورامان بود که به گواه کارشناسان این مسئله می‌تواند درآمدزایی، اشتغالزایی و رونق اقتصادی خوبی را برای استان در پی داشته باشد.

در ۲ سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت سفرها، گردشگران و مسافران نوروزی از دیدن این زیبایی‌ها محروم بودند و شاید در انتظار فرصتی برای تماشای مناظر بهاری این خطه از کشورمان لحظه شماری می‌کردند.

شروع جشن‌های نوروزی در روستاهای کردستان

فروکش کردن کرونا در اسفندماه سال گذشته، باعث برگزاری مجدد جشن‌های نوروزی در برخی از روستاهای استان کردستان شد و آنها همچون سنوات قبل از همه گیری کرونا و بنا بر رسوم خاص منطقه خود زودتر از موعد نوروز مقرر در تقویم به استقبال جشن نوروز رفتند.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

شهر سنندج هم با برگزاری ۲ جشن بزرگ نوروز در روزهای ۲۶ و ۲۹ اسفندماه با حضور پرشور مردم و اجرای برنامه‌های شاد و فرهنگی به استقبال نوروز امسال رفت.

دیدن حجم بالای گردشگر در کردستان پس از ۲ سال، اشتیاق بی سابقه گردشگران و مسافران نوروزی را نشان می داد به طوری که آمارها نیز بر این موضوع صحه گذاشت و ما شاهد افزایش چندین برابری بازدید گردشگران و اقامت در استان در مقایسه با ۲ سال گذشته بودیم.

ظرفیت اسکان مسافر در مراکز اقامتی کردستان پنج هزار تخت در هر شبانه روز است که این مراکز شامل ۳۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۲۲ مهمانپذیر و ۲۸ اقامتگاه بوم گردی می‌شود

به صورت کلی در هر شبانه روز ظرفیت اسکان مسافر در مراکز اقامتی استان پنج هزار تخت است که این مراکز شامل ۳۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۲۲ مهمانپذیر و ۲۸ اقامتگاه بوم گردی می‌شود و ظرفیت تمامی این اماکن تقریبا در ایام نوروز امسال تکمیل شد.

تکمیل ظرفیت‌ بیشتر واحدهای اقامتی کردستان در چند روز آغازین سال

با گذشت چند روز از آغاز عید امسال، دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر کردستان اعلام کرد که با توجه به استقبال چشمگیر ‌گردشگران برای سفر و اقامت در استان، ظرفیت بیشتر واحدهای اقامتی در سه شهر گردشگرپذیر بانه، مریوان و سروآباد تکمیل شده و مراکز اقامتی شهر سنندج نیز در حال پُر شدن است.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

یعقوب گویلیان این را هم اضافه کرد که به‌ دلیل تعداد زیاد مسافران نوروزی در این شهرستان‌ها علاوه بر مدارس، سه سالن ورزشی نیز برای اسکان مسافران در شهرستان‌های بانه و مریوان آماده‌ شده است.

وی افزود: علاوه بر این به دلیل ورود بی سابقه گردشگران به منطقه هورامان، شاهد ترافیک سنگین در محورهای منتهی به این منطقه فرهنگی تاریخی نیز هستیم.

روز دوم فروردین ماه سال جاری نیز کردستان میزبان معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بود که به‌ منظور رصد اقدامات و فعالیت‌های متمرکز ستاد اجرایی خدمات سفر کردستان سفری چند روزه به این استان داشت؛ او در این سفر از اماکن تاریخی و گردشگری همچون موزه و خانه کُرد سنندج بازدید کرد؛ از نزدیک در جریان فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و راهنمایی مسافران نوروزی قرار گرفت و همچنین به شهر گردشگرپذیر مریوان نیز سفر و اقدامات صورت گرفته در این شهر را نیز مورد بازدید و بررسی قرار داد.

توسعه صنعت گردشگری کردستان در دستور کار دولت قرار می‌گیرد

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در سفر نوروزی خود به کردستان گفت: توسعه صنعت گردشگری استان کردستان به‌ عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری مهم غرب کشور در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

جواد واحدی افزود: استان کردستان با داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی بی‌نظیر، انواع میراث معنوی و طبیعی و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی مهم کشور، می‌تواند گام بزرگی را در حوزه گردشگری با حمایت‌های ویژه دولت بردارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های فعلی گردشگری کردستان مناسب نیست، گفت: فراهم کردن و تقویت زیرساخت‌های گردشگری به ‌منظور جذب بیشتر گردشگران، به‌ صورت استانی و ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی در این سفر این را هم عنوان کرد که ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان یکی از اقدامات مهم در عرصه جهانی بود که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

بازدید یک میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری کردستان در نوروز ۱۴۰۰

اما اگر بخواهیم به شناخت دقیقی از بهبود وضعیت گردشگری و اقامت مسافران نوروزی در کردستان دست یابیم باید به آمارهای سال گذشته نیز رجوع کنیم که بنا بر گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان در ایام نوروز سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۹۱ هزار و ۴۵۰ مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان بازدید داشتند که دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، بازار بانه و مریوان، عمارت‌های تاریخی شهر سنندج و روستای پالنگان بیشترین آمار بازدید گردشگران نوروزی سال گذشته را به خود اختصاص دادند.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

آرمان وطن دوست در مورد میزان اقامت سال گذشته نیز گفت: سال گذشته ۲۰ هزار و ۹۰۶ نفر مسافر نوروزی در هتل‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بوم گردی و هتل آپارتمان‌های کردستان اقامت داشتند که بیشترین آمار اقامت مربوط به شهرهای مریوان، سنندج، سقز و بانه بود.

اکنون آمارهای بازدید گردشگران، اقامت در استان و سایر اقدامات صورت گرفته در راستای رفاه حال مسافران و گردشگران نوروزی امسال کردستان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بازدید ۱.۷ میلیون نفری از جاذبه‌های گردشگری کردستان در نوروز ۱۴۰۱

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در خصوص وضعیت آمارهای امسال به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲۶ اسفندماه سال گذشته تا ۱۳ فروردین‌ ماه‌ جاری، یک میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۶۷ نفر از جاذبه‌های گردشگری استان شامل جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و شهری استان از جمله منظر فرهنگی هورامان، روستاهای هدف گردشگری و بازارهای تاریخی بازدید کردند که نسبت به سال گذشته رشد ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

یعقوب گویلیان افزود: امسال هشت اثر تاریخی استان شامل خانه کُرد، عمارت خسروآباد، عمارت مشیردیوان، مسجد جامع و موزه سنندج، غار باستانی کرفتو، تپه باستانی زیویه و حمام حاج صالح سقز دارای بیشترین آمار بازدید گردشگران در این ایام بودند.

نوروز امسال بیش از ۳۵۳ هزار نفر مسافر و گردشگر در مراکز اقامتی دارای مجوز کردستان اقامت داشتند

وی ادامه داد: همچنین در ایام نوروز امسال ۳۵۳ هزار و ۳۹۲ نفر در مراکز اقامتی استان از جمله هتل‌ها، هتل‌ آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز اقامت داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان اضافه کرد: میزان اقامت امسال استان در مقایسه با سنوات گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است که شهرستان‌های سروآباد، مریوان، بانه، سنندج و سقز به ‌ترتیب دارای بیشترین آمار اقامت بودند.

برگزاری آیین نوروزگاه در اماکن تاریخی سنندج

یکی از اتفاقات خوب امسال برگزاری مجدد مراسم نوروزگاه در اماکن تاریخی استان بود که این مراسم از روز دوم تا ۱۲ فروردین ماه در خانه کُرد و کاخ موزه عمارت‌ خسروآباد شهر سنندج برگزار شد.

برنامه نوروزگاه شامل برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون هه‌لپرکی(نوعی رقص محلی)، نمایش آداب و رسوم خاص منطقه و اجرای موسیقی و برنامه‌های شاد و مفرح بود که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

در مجاورت این مراسم‌ها، نمایشگاه محصولات صنایع دستی، سوغات و غذاهای محلی نیز برای گردشگران برپا و عرضه شد.

یکی دیگر از اقدامات خوب در این ایام راه‌اندازی تورهای مجازی بازدید از مناطق گردشگری کردستان بود که با یک کلیک بر روی لینک مکان موردنظر بازدید از آن جاذبه گردشگری در دسترس قرار می‌گرفت.

راه‌اندازی ۱۱ تور مجازی گردشگری در کردستان

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان در این خصوص گفت: تور مجازی بازدید از ۱۱ جاذبه‌ تاریخی و گردشگری استان ویژه گردشگران در نوروز ۱۴۰۱ فراهم شد که این ۱۱ اثر شامل آبیدر سنندج، میدان آزادی سنندج، دریاچه زریوار مریوان، خانه کُرد، کلیسای سنندج، مسجد جامع سنندج، موزه سنندج، عمارت مشیر سنندج، پل قشلاق سنندج، پارک سپیدار و گردنه صلوات آباد سنندج بود.

آرمان وطن دوست، راه دستیابی به این تورهای مجازی را از طریق سایت /https://tkurd.ir امکانپذیر دانست که گردشگران و مسافران نوروزی با مراجعه به این سایت می‌توانستند با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان آشنا شوند.

امکان تهیه بلیت الکترونیکی برای بازدید از اماکن تاریخی کردستان فراهم شد

او البته این را هم اضافه کرد که امکان تهیه بلیت الکترونیکی در ایام نوروز ۱۴۰۱ برای بازدید از تمامی اماکن تاریخی استان فراهم شد که این کار هم یکی دیگر از اقدامات خوب این ایام بود.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

معاون گردشگری کردستان افزود: امکان خرید بلیت الکترونیکی از طریق درگاه اینترنتی به نشانی /https://bilit.tafrihati.com/۲۰ امکانپذیر شد و بلیت با ثبت کد ملی گردشگر در این سامانه (برای افرادی که واکسن کرونا زده‌اند) صادر می‌شد.

وی گفت که نظارت دقیق بر سیستم عرضه بلیت، دریافت آمارهای به‌روز و لحظه‌ای، سرعت، سهولت و حذف صف‌های طولانی تهیه بلیت از مزایای این طرح بوده است.

انجام بیش از یک هزار بازدید از اماکن گردشگری و اقامتی کردستان

بازدید از نحوه ارائه خدمات در جهت رفع نواقص و کاستی‌ها در اماکن گردشگری و اقامتی کردستان نیز همچون سنوات گذشته در این ایام بیشتر شدت گرفت و به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان، در نوروز امسال یک هزار و ۴۲ مورد بازدید از تاسیسات، موسسات گردشگری و مراکز اقامتی استان صورت گرفت که این آمار به نسبت سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشت.

وی افزود: در این بازدیدها ۱۰ مورد تشویق، ۱۸ مورد تذکر، هفت مورد پلمب و چهار مورد اخطار کتبی صادر شد.

وطن دوست در پایان این را هم اضافه کرد که مراکز اقامتی و گردشگری کردستان امسال مطابق قانون هیچگونه افزایش نرخی نداشتند و این وضعیت تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد صنایع دستی کردستان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خاص این استان است که دارای جذابیت و زیبایی منحصربفرد بوده و می‌تواند در سبد سوغاتی‌های مسافران و گردشگران نوروزی استان قرار گیرد.

افزایش چشمگیر فروش صنایع‌ دستی کردستان در ایام نوروز

معاون صنایع دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان در این خصوص به افزایش چشمگیر فروش محصولات صنایع ‌دستی استان نسبت به نوروز ۲ سال گذشته اشاره کرد و گفت: نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی و سوغات در هفت نقطه استان از دوم فروردین‌ ماه تا پایان تعطیلات نوروز دایر بودند.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

فرهاد حامدی افزود: در این نمایشگاه‌ها محصولات شاخص و بومی استان از جمله گلیم، کلاش، صنایع‌ چوبی، زیورآلات، جولایی (نساجی سنتی) و لباس کُردی در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها را احیا و توسعه صنایع‌ دستی و معرفی آن به مسافران و گردشگران نوروزی عنوان کرد و گفت: معرفی صنایع‌ دستی کردستان و حمایت از هنرمندان این حوزه یکی از اولویت‌هایی ما برای نوروز امسال بود که بسیار مورد استقبال مردم و مسافران نوروزی قرار گرفت.

ثبت مریوان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش، ثبت ملی شال‌ بافی شهر آرمرده بانه، گلیم‌ بافی روستای کاکو سفلی دهگلان و ارغوان‌ بافی روستای دیوزناو سروآباد فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری کردستان است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی کردستان یادآور شد: ثبت مریوان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش (کفش محلی)، ثبت ملی شال‌ بافی شهر آرمرده بانه، ثبت ملی گلیم‌ بافی روستای کاکو سفلی شهر دهگلان و ثبت ملی ارغوان‌ بافی روستای دیوزناو سروآباد فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری کردستان است.

آینده‌ای روشن در انتظار صنعت گردشگری کردستان

اما نظر مسوولان ارشد استان نیز در مورد بخش گردشگری و اقدامات صورت گرفته در ایام نوروز امسال مثبت و حائز اهمیت بود که در این راستا استاندار کردستان عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهایی که در اختیار داریم، آینده‌ای روشن در انتظار صنعت گردشگری کردستان است.

اسماعیل زارعی کوشا گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های کردستان وجود اماکن تاریخی، طبیعت بکر و صنایع دستی است که باید از این ظرفیت به نفع رونق اقتصادی استان استفاده شود.

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری کردستان

وی با بیان اینکه بی گمان گردشگری مهمترین حوزه بخش خدمات است که می‌تواند اشتغال و درآمد قابل توجهی را عاید استان کند، تاکید کرد: با در نظر گرفتن مجموع توانمندی‌ها، کردستان می‌تواند قطب مطرح گردشگری در منطقه و کشور باشد.

استاندار کردستان برگزاری جشن های نوروزی و اجرای برنامه‌های متنوع و شاد در ایام نوروز را در راستای شناساندن و معرفی استان بسیار موثر دانست و افزود: با اقدامات انجام شده و استقبال گرم هموطنان از سفر به کردستان تا حدود زیادی اهداف پیش بینی شده محقق شد و تلاش خواهیم کرد در سال آینده نیز برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تری در این راستا صورت بگیرد.

خدمات مناسب باعث ماندگاری مسافران نوروزی شد

معاون عمرانی استاندار کردستان نیز گفت: در بازدید از روند خدمت‌رسانی و اسکان مسافران نوروزی استان مشخص شد که خدمات‌دهی مناسب و مطلوب عامل ایجاد انگیزه، رغبت و ماندگاری بیشتر مسافران نوروزی در استان شده است.

شهرام ملکی با اشاره به اینکه در ایام نوروز امسال از تمامی ظرفیت‌ها برای استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی استفاده شد، افزود: با توجه به افزایش چشمگیر مسافران نوروزی در کردستان و با تلاشی که مدیران و اعضای ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان انجام دادند، مهمانان نوروزی از نحوه خدمات‌دهی و امکاناتی که در اختیار آنان قرار گرفته رضایت داشتند.

وی ادامه داد: افزایش میزان ماندگاری مسافران در استان یعنی به ثمررسیدن تلاش‌ها برای تبدیل کردستان از معبر به مقصد گردشگری که با نظارت مستمر در راستای رعایت مقررات و شیوه نامه‌های بهداشتی در تلاش هستیم تا تجربه اقامتی ایمن و همراه با سلامتی را برای مسافران ایجاد کنیم.

با توجه به اینکه استان کردستان یک استان صنعتی نیست و نمی‌توان در این مورد انتظاری داشت، تکیه بر سایر ظرفیت‌های این استان همچون بخش‌های گردشگری، کشاورزی، فرهنگ و هنر و غیره می‌تواند تا حدودی موجبات رونق اقتصادی این استان را در پی داشته باشد.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha