مهوش شيخ الاسلامي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سينمايي ايرنا، با اشاره به اينكه شرايط فيلمسازي و مستندسازي از گذشته تا حال در كميت و كيفيت تفاوتهايي داشته، اظهار كرد: افزايش جمعيت و پيشرفت امكانات در ديجيتال شدن دوربينها نمود پيدا كرده و با كمتر شدن هزينهها امكان فيلمسازي هم بهتر شده است، اما اين حجم از امكانات و دسترسي باعث باري به هرجهت تر شدن اوضاع شده و بين همه مستندسازان حرفهاي افرادي وارد اين كار شدهاند كه شايد نابلدتر باشند و كارهاي بي مطالعه بسازند؛ اما با اين حال كارهاي فوق العاده هم مي بينيم.
اين مستندساز با اشاره به اينكه فيلمسازها علاقههاي مختلفي دارند، عنوان كرد: اينكه بعضي از فيلمسازها در شروع كار سراغ ساخت مستند ميروند، شايد بيشتر به اين دليل باشد كه با وجود اينكه علاقه به سينماهاي مختلف وجود دارد، اما به هر حال ساخت فيلم بلند داستاني به بودجه و زمان بيشتري نياز دارد و فيلمساز ترجيح ميدهد براي شروع سراغ كار مستند برود.
وي در بخش ديگري به پخش آثار مستند از تلويزيون اشاره كرد و گفت: قبلا هم گفتهام باز هم ميگويم كه براي پخش آثار مستند بايد دور تلويزيون را خط كشيد؛ چون تلويزيون انتخاب ميكند كه چه كارهايي و چه قسمتهايي از فيلمهاي مستند پخش شود و به عبارتي كار را تكه تكه ميكنند.
اين فيلمساز تاكيد كرد: حتي تلويزيون از پخش آثار اجتماعي اجتناب ميكند، به اين دليل كه در مواردي براي آنها تبعات دارد.
شيخ الاسلامي كه برگزاري جشنوارههاي سينمايي را فرصت مناسبي براي ديده شدن كارها ميداند، در اينباره توضيح داد: جشنوارهها به ويژه آنهايي كه موضعي هستند، زمينه خوبي را فراهم ميكنند كه مردم و خود فيلمسازان به واسطه اين اتفاق دورهم جمع شده و كارهاي يكديگر را ببيند و آنها را ارزيابي كنند.
وي با اشاره به تفاوتهايي كه در نوع فيلمسازي نسل قديم و جديد وجود دارد گفت: مستندسازان نسل ما دنبال كشف مسائلي بودند كه ديده نميشدند. در زمان ما اتفاقاتي مثل جنگ، انقلاب و... بود ولي امروزه با مسائل زيادتر و جديدتر در اجتماع رو به رو هستيم. وقتي جمعيت بيشتر شود مسائل هم بيشتر ميشود و همين اتفاقات منجر به تغيير نگاه فيلمسازان ميشود.
اين كارگردان در پاسخ به اين پرسش كه برخي معتقدند در كارهاي سفارشي، خبري از نگاه زيباييشناسانه نيست، اظهار كرد: ميتوان در كارهاي سفارشي هم نگاههاي زيباشناسانه و مولفگرايانه داشت؛ چون هنرمند و مستندساز هركاري كند نمي تواند اين ديد هنرمندانه را كنار بگذارد. اما از طرفي ديگر هم بايد اين موضوع را در نظر بگيريم كه داشتن يك فيلم سفارشي با كيفيت به خود سفارش دهندهها هم بستگي دارد؛ اينكه آنها چقدر دست مستندساز را باز مي گذارند و به او اعتماد ميكنند، از نكات مهم در مستندسازي سفارشي است.
فراهنگ**9246**1027**خبرنگار: عليرضا مرادي**انتشار: جواد دهقاني
تهران - ايرنا - كارگردان مستند «ماده 61» گفت: براي رسيدن به يك فيلم با كيفيت سفارشي، لازم است سفارش دهندهها هم به مستندساز اعتماد كنند و در اين راه دست او را باز بگذارند.