۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82493513
T T
۰ نفر
عملیات ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - میلك 20 درصد پیشرفت دارد

زاهدان - ایرنا - مدیركل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیك استانداری سیستان و بلوچستان گفت: عملیات ساخت پروژه بزرگ راه آهن چابهار - زاهدان - میلك تا كنون حدود 20 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.

منصور بیجار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات ساخت این خط ریلی به طول 610 كیلومتر (با احتساب ایستگاه ها 730 كیلومتر) به صورت رسمی و جدی از سال 92 آغاز شده است.
وی ادامه داد: راه آهن چابهار - زاهدان از چابهار آغاز شده و با عبور از شهرستان های نیكشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان و در نهایت ایستگاه آخر میلك متصل می شود كه منجر به اتصال ریلی كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب از طریق كشورهای افغانستان و تركمنستان خواهد شد.
وی افزود: پروژه راه آهن چابهار - زاهدان بخشی از مسیر خط آهن چابهار - مشهد محسوب می شود كه عملیات اجرای آن در 2 مرحله به طول 610 كیلومتر و عرض هفت متر در سطح ساب گرید (بستر روسازی) در حال انجام است.
مدیركل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیك استانداری سیستان و بلوچستان اضافه كرد: مرحله نخست این پروژه از چابهار به ایرانشهر به طول 310 كیلومتر در چهار قطعه و مرحله دوم این پروژه از ایرانشهر به زاهدان به طول تقریبی 300 كیلومتر در چهار قطعه در حال انجام است.
بیجار ادامه داد: تا كنون عملیات اجرایی قطعه های هفت و هشت مرحله دوم این پروژه آغاز شده است.
وی گفت: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای پروژه راه آهن چابهار - زاهدان 20 هزار و 410 میلیارد ریال است كه در مجموع پیشرفت كلی آن با احتساب مرحله یك و 2 تا پایان سال 95 حدود 20 درصد بوده است.
وی افزود: همچنین تا كنون پیشرفت فیزیكی عملیات بخش C (زیرسازی) راه آهن چابهار - ایرانشهر حدود 44 درصد و پیشرفت فیزیكی راه آهن ایرانشهر - زاهدان حدود چهار درصد است.
وی ادامه داد: پیشرفت فیزیكی زیرسازی در قطعه های مختلف راه آهن چابهار - زاهدان به تركیب در قطعه یك حدود 38 درصد، قطعه 2 نزدیك به 37 درصد، قطعه سه حدود 43 درصد، قطعه چهار بیش از 51 درصد، قطعه پنج و 6 صفر درصد و قطعه هفت حدود هشت درصد و قطعه هشت بیش از 16 درصد بوده است.
مدیركل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیك استانداری سیستان و بلوچستان ایجاد بستر مناسب برای توسعه پایدار زیرساخت های منطقه، خارج كردن بندر چابهار و مناطق پیرامونی از انزوای جغرافیایی، افزایش رونق اقتصادی و اشتغالزایی در مناطق محروم، ایجاد امكانات و تسهیلات ریلی به منظور افزایش ظرفیت حمل كالا، كاهش مصرف انرژی، سوخت و آلودگی زیست محیطی را از مهمترین اهداف اجرای این پروژه برشمرد.
بیجار اظهار داشت: شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور به عنوان كارفرما، مهندسین مشاور هگزا به عنوان مشاور و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به عنوان پیمانكار در این پروژه همكاری دارند.
وی گفت: بیش از هزار و 400 نفر به عنوان نیروی انسانی با 715 دستگاه ماشین آلات سبك و سنگین در پروژه راه آهن چابهار - زاهدان مشغول فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502كیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان كشور شناخته می شود.
راه آهن جنوب شرق كشور با مسیر ریلی زاهدان - تهران به طول هزار و 600 كیلومتر در سال 1390 به بهره برداری رسید.
2 شركت جوپار و رجاء كار جابجایی مسافران را در حوزه جنوب شرق كشور برعهده دارند.
3042**3213 ** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @irnazahedan