۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82494542
T T
۰ نفر
رئیس پلیس فتا كرمان: فضای مجازی به صورت 24 ساعت رصد می شود

كرمان - ایرنا - رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی استان كرمان گفت: كارشناسان فنی و متخصص پلیس فتا به صورت 24 ساعت فعالیت های انجام شده در فضای مجازی را رصد می كنند و در صورت مشاهده هرگونه اقدام خلاف قانون، با هماهنگی مراجع قضایی اقدامات لازم و قانونی را انجام می دهند.

به گزارش ایرنا سرهنگ امین یادگارنژاد روز یكشنبه در نشست خبری افزود: برابر ماده 74 قانون انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها باید عملكرد و برنامه های خود را گزارش دهند و از توهین، تهمت و تخریب دیگران خودداری كنند.
وی گفت: نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها حق درج هیچگونه مطلبی علیه دیگران در فضای مجازی را ندارند.
وی خاطرنشان كرد: كمیته رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی برابر مصوبات ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی استان با حضور معاون دادستان كرمان تشكیل شده است.

**احضار یا دستگیری 925 نفر در سال گذشته
رئیس پلیس فتا استان كرمان افزود: سال گذشته 525 نفر توسط پلیس فتا شناسایی، احضار یا دستگیر شده اند و از مجموع مجرمان دستگیر شده توسط پلیس فتا در سال گذشته 20 درصد زن و 80 درصد مرد بوده اند.
وی عنوان كرد: سال گذشته 100 درصد پرونده های جرایم فضای مجازی توسط كارشناسان پلیس فتا كرمان كشف شده و بیشترین پرونده های وارده به پلیس فتا مربوط به برداشت های غیر مجاز از حساب های بانكی بوده كه 25 درصد پرونده های این پلیس تخصصی را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: كلاهبرداری های اینترنتی نیز 16 درصد از جرایم فضای مجازی را در سال گذشته به خود اختصاص داده بود.
سرهنگ یادگارنژاد 9.2 درصد از جرایم مطرح شده در سال گذشته را مربوط به هتك حیثیت و نشر اكاذیب عنوان كرد و افزود: سایر جرایم نیز 37.8 درصد از جرایم را به خود اختصاص داده بود.
وی تصریح كرد: ارزش ریالی پرونده های وارده به پلیس فتا در سال گذشته 2 میلیارد و 900 میلیون ریال بوده است.

**انگیزه های مجرمان فضای مجازی
وی درباره انگیزه های مجرمان فضای مجازی گفت: كسب منافع مالی، اهداف ضد اخلاقی، انتقام جویی، رقابت های شغلی، سرگرمی و كنجكاوی و اثبات توانایی به ترتیب به عنوان بیشترین انگیزه های مجرمان در فضای مجازی مطرح شده است.
رئیس پلیس فتا استان كرمان انتشار یكهزار و 179 پیام و هشدار آموزشی، برگزاری 34 مورد مصاحبه رادیویی و تلویزیونی، 60 نمایشگاه تخصصی، تولید 26 هزار بروشور و 10 هزار حلقه سی دی و یكهزار و 554 مورد بازدید از نت سراها و سایر مراكز عرضه خدمات رایانه ای را از دیگر اقدامات پلیس فتا در سال گذشته ذكر كرد.
وی گفت: كارشناسان خبره این پلیس در سال گذشته یكهزار و 417 نشانگاه دارای فعالیت های مجرمانه را برابر قوانین جرایم رایانه ای شناسایی كردند.
وی به برنامه های پلیس فتا در سال جاری نیز اشاره و بیان كرد: كشف حداكثری پرونده های ارجاعی به پلیس فتا، كاهش بازه زمانی كشف پرونده ها، برگزاری كارگاه های آموزشی ویژه دانش آموزان و معلمان، نظارت دقیق بر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، راه اندازی آزمایشگاه شبكه در حوزه هك و رصد و پایش فعالیت های انتخاباتی كاندیداها و طرفداران آنها و پیشگیری از تخلفات این حوزه از مهمترین موارد مورد تاكید پلیس فتاست.

***تشریح برخی پرونده های مهم پلیس فتا
سرهنگ یادگارنژاد گفت: در پی انتشار خبری كذب در گروه های تلگرامی مبنی بر حادثه تروریستی در یكی از شهرستان های استان و كشته شدن حداقل چهار نفر در این حادثه، كارشناسان پلیس فتا كار شناسایی مجرم یا مجرمان احتمالی را آغاز كردند كه در كارشناسی اولیه مشخص شد فردی در تاریخ سوم فروردین ماه سال جاری به عضویت این گروه درآمده و اقدام به انتشار خبر كرده و بلافاصله از گروه خارج شده است.
وی تصریح كرد: با انجام اقدامات فنی، آدرس عامل انتشار این خبر كذب كه جوانی 24 ساله است، شناسایی و فرد متهم به پلیس فتا احضار شد و به منظور ادامه روند كاری در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت.
رئیس پلیس فتا استان كرمان به همه فعالان شبكه های مجازی هشدار داد: قبل از انتشار هرگونه خبری از صحت آن اطلاع یابند تا از بروز مشكلات بعدی برای آنها جلوگیری شود.
وی گفت: در پرونده دیگری نیز یك پزشك قلابی كه از طریق سایت همسریابی با یك خانم آشنا شده و پس از جلب اعتماد او، 60 میلیون ریال از وی كلاهبرداری كرده بود، شناسایی شد و انگیزه خود را كسب منافع مالی عنوان كرد.
وی بیان كرد: كلاهبردار دیگری كه با انتشار آگهی های جعلی كاریابی در یكی از كشورهای همسایه، عده ای را در سطح كشور به یكی از كشورهای همسایه برده و آنجا اقدام به حبس آنها در زیرزمین مسكونی و سرقت تمام اموال آنها كرده بود نیز در استان البرز شناسایی و دستگیر شد.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار: رسول محمدحسنی
7440/3028