۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۳۲
کد خبر: 82495423
T T
۰ نفر

آمريكا و فيليپين رزمايش مشترك برگزار مي كنند

۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۳۲
کد خبر: 82495423
آمريكا و فيليپين رزمايش مشترك برگزار مي كنند

كوالالامپور- ايرنا - ارتش فيليپين اعلام كرد رزمايش سالانه مشترك اين كشور با آمريكا ماه آينده ميلادي برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا، تارنماي روزنامه 'فيل استار' روز دوشنبه اعلام كرد برگزاري اين رزمايش نشان دهنده تعهد فيليپين به اتحاد با آمريكا با وجود روابط سرد دو كشور پس از رياست جمهوري 'رودريگو دوترته' است.
رئيس جمهوري فيليپين پيش از اين با درخواست لغو رزمايش مشترك 10 روزه نيروهاي نظامي كشورش با آمريكا، بر عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از اين كشور تاكيد كرده بود.
دوترته كه سياست ايجاد روابط نزديك با پكن را دنبال مي كند دي ماه سال گذشته نيز از وزير دفاع كشورش خواست رزمايش هاي دريايي مشترك با آمريكا را از مناطق مورد چالش در درياي جنوبي چين دور كند.
براساس اين گزارش، رزمايش 10 روزه 'شانه به شانه' يا 'باليكاتان' فيليپين و آمريكا قرار است با تمركز بر مبارزه با تروريسم و بلاياي طبيعي ماه اينده ميلادي در اين كشور جنوب شرق آسيا برگزار شود.
فيليپين و آمريكا سال 2014 ميلادي پيماني امضا كردند كه براساس آن مي توانند به صورت مشترك و با حضور ناوها و جنگنده هاي آمريكايي رزمايش و تمرينات نظامي برگزار كنند.
'آرسنيو آندولونگ' از مقامات وزارت دفاع فيليپين پيش از اين گفته بود كه دو رزمايش دريايي مشترك آمريكا و فيليپين ممكن است متوقف شود، اما تمركز رزمايش ها به واكنش نسبت به بلاياي طبيعي، كمك هاي انسان دوستانه و مقابله با تروريسم خواهد بود.
وزارت دفاع فيليپين نيز اعلام كرده است تعداد رزمايش هاي مشترك سالانه را از 13 مورد به حدود 6 يا 7 مورد كاهش مي دهد و اين رزمايش ها نيز براي آموزش، تمركز بر كمك هاي انسان دوستانه، امدادرساني و مبارزه با تروريسم است.
رزمايش سالانه 'باليكاتان' بين فيليپين و آمريكا آوريل سال گذشته ميلادي برگزار شد.
ژاپن نيز اعلام كرد نيروهاي ژاپني در تمرينات مشترك نظامي امسال بين فيليپين و آمريكا شركت خواهند كرد.
اين رزمايش براي نخستين بار در شهر 'اورموك' در استان 'ليته' فيليپين برگزار خواهد شد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپيمان يغمايي