۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82501769
T T
۰ نفر
شبكه آبیاری و زهكشی سد احمد بیگلو مشگین شهر امسال بهره برداری می شود

اردبیل-ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل گفت: شبكه ابیاری و زهكشی سد احمد بیگلو مشگین شهر زمستان امسال به بهره برداری می رسد.

عدیل سروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت تكمیل شبكه آبیاری این سد برای 495 نفر شغل ایجاد شده و 688 هكتار از اراضی منطقه زیر كشت آبی می رود.
وی بیان كرد: سد احمدبیگلو مشگین شهر ظرفیت ذخیره 20 میلیون مترمكعب آب دارد.
وی بااشاره به عملیات اجرایی شبكه آبیاری و زهكشی سد تازه كند گرمی افزود: این سد هم با اشتغالزایی 250 نفر در سطح 500 هكتار در سال 96 به بهره برداری می رسد.
وی افزود: این سد با ظرفیت ذخیره 182 میلیون متر مكعب آب تحول عظیمی را در توسعه منطقه ایجاد خواهد كرد و تاكنون برای اجرای آن یك هزار و 200 میلیارد ریال هم هزینه شده است.
سروی در خصوص روند پیشرفت عملیات اجرایی طرح جامع وشبكه های ابیاری فرعی و زهكشی رودخانه های مرزی استان اردبیل گفت: ناحیه عمرانی اول - دشت فتحعلی با اشتغالزایی یك هزار و 840 نفر ،ناحیه عمرانی اول - شرق دره رود با 1800 نفر اشتغال ،ناحیه عمرانی دوم مغان با پنج هزارو 67 نفر ،ناحیه عمرانی سوم مغان با پنج هزار و 750 نفر و ناحیه عمرانی چهارم مغان با چهار هزار و 850 نفر از جمله طرح هایی هستند كه امسال شاهد تكمیل و افتتاح آنها در استان خواهیم بود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل با اشاره به وضعیت طرح های آب و خاك استان افزود: شبكه آبیاری سد یامچی با 99درصد پیشرفت فیزیكی ،شبكه آبیاری كمی آباد و رضی آباد با 38 درصد پیشرفت فیزیكی ،شبكه آبیاری پیله سحران اردبیل با 100درصد پیشرفت فیزیكی ،بهسازی شبكه ابیاری فرعی مغان نواحی 1و2 پارس آباد با 100درصد پیشرفت فیزیكی و اجرای زهكشی زیرزمینی بیله سوار با 30 درصد پیشرفت از جمله طرح های آب و خاك استان هستند كه كه 2 طرح آبیاری پیله سحران و بهسازی شبكه ابیاری فرعی مغان بزودی افتتاح وبقیه هم تا پایان سال به بهره برداری می رسند.
سروی با اشاره به توسعه كشت بادام ‌زمینی در 2 هزار هكتار در استان افزود: توسعه كشت زعفران در 110 هكتار با اشتغال‌ایی 50 نفر و كشت درخت پسته با توزیع 350 هزار اصله نهال در استان پیگیری می شود.
سروی از افتتاح كارخانه 'فرنچ فرایز' در اردبیل خبر داد و گفت: این واحد صنعتی تبدیلی با سرمایه‌گذاری 360 میلیارد ریال و اشتغالزایی 117 نفر با ظرفیت نهایی فراوری حدود 100 هزار تن سیب‌زمینی در دست احداث است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
در استان اردبیل بیش از 10 شبكه و سد از جمله سد كلاسر،شبكه احمد بیگلو ،سد عمارت ،شبكه خدآفرین ، یامچی ، شبكه گیوی ،سد بفراجرد،سد عنبران ،سینه سر و شبكه سبلان در دست اجراست كه در صورت تكمیل توسعه كشاورزی را در استان بدنبال خواهد داشت.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
..