۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۰۲
کد خبر: 82504752
T T
۰ نفر
29 درصد ازتولید ثروت ارزش افزوده  چهارمحال و بختیاری از بخش كشاورزی

شهركرد- ایرنا- رییس سازمان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سال زراعی گذشته تولید ثروت و ارزش افزوده این استان در بخش كشاورزی از 19 درصد سال 92 به 29 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، ذبیح الله غریب روز دوشنبه در جمع خبرنگاران ، میزان تولید محصولات باغی، زراعی، شیلات و طیور درسال زراعی گذشته استان را بیش از یك میلیون و 380 هزار تن برآورد كرد.
وی میزان درآمد سالانه بهره برداران بخش كشاورزی این استان را افزون بر 30 هزارمیلیارد ریال برآورد و اظهار كرد: با بهره برداری از طرح های در دست اقدام بخش كشاورزی،دامی وطیوراستان از سوی مسئولان دولت تدبیر و امید در سال جاری تحولی درافزایش تولید و درآمد سبد خانوار این قشرایجاد شده است.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری در سال 95 با تولید 21 هزارتن آبزیان، رتبه نخست تولید ماهی سردابی (قزل آلا) كشور را كسب كرده است.
غریب از ایجاد بیش از 48 قفس پرورش ماهی سردابی در دریاچه كارون چهار در دو سال گذشته را یادآورشد و گفت: این تعداد قفس ظرفیت تولید بیش از 700 تن ماهی به تولید استان افزوده شد.
رییس سازمان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح كرد: این استان در تولید محصول ، سیب زمینی، گردو،هلو شیر و گوشت رتبه های دوم تا پنجم كشور را دارد.
رییس سازمان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تولید 63 هزار تن محصول چغندرقند سال زراعی گذشته در استان گفت: كارخانه قند این استان بعد از10 سال، امسال تعهد تحویل بیش از 20 هزارتن شكر به بازار مصرف كشور را ارائه كرده است.
غریب توضیح داد: با توجه به افت شدید سفره های زیرزمینی و كاهش بارندگی ها، بذر اصلاح شده زودرس و میان رس به حد كافی از سوی مسئولان متولی تامین و بین كشاورزان با قیمت دولتی توزیع می شود.
وی از توزیع بذر اصلاح شده ذرت زودرس علوفه ای یارانه دار و توصیه به كشت محصول پیاز و چغندر نشاء در مزارع استان خبر داد و اظهار كرد: با كشت گیاهان زراعی زودرس كاهش 15 درصد در مصرف آب كشاورزی ممكن خواهد شد.
رییس سازمان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری از برداشت 880 هزار تن محصولات زراعی در سال زراعی گذشته را یادآور شد و گفت: این محصولات شامل گندم، جو، كلزا، پیاز، سیب زمینی، حبوبات، چغندرقند، ذرت و نباتات علوفه ای مانند یونجه و شبدر است.
استان چهارمحال و بختیاری با 900 هزار نفر جمعیت و قرارگرفتن در سرچشمه سه رودخانه كارون ، زاینده رود ، دز و داشتن بیش از یك میلیون و 500 هزار راس دام سبك عشایری یكی از مناطق مستعد كشاورزی و قطب دامپروری كشور محسوب می شود.
خبرنگار و انتشار: مرتضی شاهوردی
6199/