۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۴۲
کد خبر: 82517823
T T
۰ نفر
میزگرد ایرنا /انتخابات و رسانه های گیلان؛ آگاهی، نشاط و پویایی

رشت - ایرنا - شركت در انتخابات، مهمترین جلوه مشاركت سیاسی است و در دنیای امروز، نقش رسانه ها در این مشاركت، انكارناپذیر است و بر همین مبنا ، مدیران رسانه های گیلان در میزگردی به میزبانی ایرنا، آگاهی، نشاط و پویایی را به عنوان كلیدواژه هایی از نقش رسانه در انتخابات ذكر كردند.

انتخابات، سلسله اقدامات و عملیات منسجم و پیوسته ای است كه در محدوده جغرافیایی مشخص و زمانی محدود و معین صورت می گیرد و منجر به برگزیده شدن فرد یا افراد و یا موضوع و مرام خاصی از سوی اكثریت مردم می شود اما اینكه چه تفكری حاكم شود تا حاصل آن سربلندی و توسعه بیشتر برای كشور باشد، به طور قطع نیازمند مولفه هایی است كه در عصر ارتباطات امروز، رسانه از مهمترین آنهاست.
گذری دیگر در راه است؛ انتخابات 96 و ایرنا گیلان بنا بر ماهیت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، تصمیم به برگزاری میزگردی با جمعی از اهالی رسانه استان گرفت تا خود كه در قامت مدیرمسئولی عهده دار این ماهیت در استان هستند، در یك جمع خودمانی، به واكاوی نقش رسانه در انتخابات و تعیین راهبرد افزایش مشاركت در این عرصه سیاسی بپردازند.
كریم خورسندی مدیرمسئول روزنامه سئوال جواب و مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان، محمدكاظم شكوهی راد مدیرمسئول روزنامه گیلان امروز، مجید محمدپور مدیرمسئول نشریه واكنش و مدرس دانشگاه، معصومه نیك كار مدیرمسئول نشریه گیلان و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان در میزگرد ایرنا حاضر بودند و به واكاوی نقش رسانه ، انتخابات و افزایش مشاركت پرداختند.

** آگاهی، نشاط و پویایی
بر اساس مباحث مطرح شده در میزگرد ایرنا ، آگاهی، نشاط و پویایی كلید واژه های برتری بود كه در این مقوله مطرح و بر تاثیر آن تاكید شد.
مدیرمسئول روزنامه سئوال جواب و مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان در این میزگرد، بر ترویج منطق، عقلانیت و نشاط توسط رسانه ها در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاكید كرد.
كریم خورسندی ادامه داد: البته كه حضور مردم در انتخابات تعیین كننده است و كیفیت هر رأی از آنان است كه امنیت امروز را موجب شده و بر همین اساس، یكی دیگر از وظایف رسانه ها در انتخابات آگاهی بخشی بر موثر بودن تك تك آراست.
خورسندی بیان كرد: همگان در جامعه مردم سالار واقفند كه انتخاب، ارجح به انتصاب است و این حق مردم است كه از طریق انتخاب اصلح، بر شاخص های برتر كاركردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... زندگی خویش بیافزایند.
مدیرمسئول روزنامه گیلان امروز نشاط اجتماعی را ماحصل نقش پویای رسانه ها در فرآیند انتخابات دانست و بر تاثیرگذاری نقش رسانه ها در دیدگاه مردم، اتخاذ سیاست و كنش گری هر جامعه تاكید كرد.
محمدكاظم شكوهی راد می گوید: نقش انواع رسانه اعم از دیجیتالی، گفتاری، شنیداری، مكتوب و ... بركسی پوشیده نیست و امروز دنیای الكترونیك و دیجیتال، موسوم به قاره ششم است و اهمیت فضای مجازی غیر قابل انكار است.
وی ادامه می دهد: البته مردم به نقش خود آگاه هستند اما نمی توان از جریان سازی رسانه ای در راستای سوق دادن افكار عمومی به سمت گام درست، چشم پوشید.
به گفته شكوهی راد ، اگر زمانی در فرآیند انتخابات، جامعه رسانه را كنار بگذارد، به طور حتم انتخابات شكل می گیرد اما این انتخابات، فاقد روح و نشاط خواهد بود.
وی اظهار كرد: رسانه ها می توانند در جهت دهی بسیج مردمی و نشاط اجتماعی برای برگزاری انتخابات مردمی تاثیرگذار باشند.
مدیر مسئول نشریه واكنش و مدرس دانشگاه نیز در این ارتباط بیان كرد: انتخابات حق مردم است، مبادا رسانه ها به دور از انصاف و اخلاق رسانه ای مردم را نگران و از نشاط اجتماعی این پدیده سیاسی بكاهند.
مجید محمدپور با بیان اینكه طبیعی است كه مردم باید از این حق بدرستی استفاده كرده و از آن به راحتی گذر نكنند، اظهار كرد: در انتخابات پیش رو به طور حتم مردم با آگاهی ، هوشمندی و تكیه بر آگاهی بخشی رسانه ای مشاركت حداكثری را به ثبت خواهند رساند.
وی با بیان اینكه نشاط و پویایی لازمه هر انتخابات برای حضور حداكثری است، بخشی از این فرآیند را به عهده رسانه ها دانست و افزود: سخنان مقام معظم رهبری در این راستا ، محور است و نقش رسانه ها نقشی فوق العاده تاثیرگذار است كه در همه كنش های امروز بویژه انتخابات، حائز اهمیت می باشد.
این مدرس دانشگاه تاكید كرد: همه رسانه ها باید با هر نگاه و جریان فكری انتخابات را مهم دانسته و در آگاه سازی مردم سهیم باشند و مردم نیز می بایست گاه در این راستا ، یاری رسان رسانه ها باشند.
معصومه نیك كار مدیرمسئول نشریه گیلان و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان نیز با بیان اینكه عصر امروز به عصر اطلاعات موسوم است، اظهار كرد: این تعبیر، نشان دهنده عظمت و حجم گسترده ای از تبادل اطلاعاتی است كه در جهان صورت می گیرد لذا كشورهایی كه از توانایی و اقتدار بیشتری در تبادل اطلاعات و میزان اطلاع رسانی برخوردار هستند، از ظرفیت و توانایی ‏های بیشتری برای كسب هدف و تامین منافع ملی نیز برخوردار هستند.
وی با بیان اینكه رسانه‌ ها در پوشش خبری، افزایش مشاركت مردمی، پویش سیاسی و نظارت بر سلامت انتخابات حضوری موثر دارند، گفت: مشاركت عمومی مردم، سبب تثبیت نظام سیاسی موجود در كشور می شود لذا به هر میزان این مشاركت پرشورتر و فزون تر باشد؛ میزان مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی نیز بیشتر می شود.
نیك كار تصریح كرد: رسانه ها می توانند به مردم كمك كنند تا شناخت جامع و دقیقی از نامزدهای مورد نظر با معرفی كامل و جامع پیدا كنند و بر اساس این شناخت مطمئن و آگاهانه، تصمیم نهایی را اتخاذ نمایند.

** پرهیز از سیاه نمایی/ كارنامه دولت یازدهم درخشان و شایسته
محمدپور مدرس دانشگاه در ادامه این میزگرد، بر نقش رسانه ها در افزایش مشاركت در انتخابات تاكید كرد و گفت: انتخابات، گذری در راستای احقاق حقوق مردم است.
وی كارنامه دولت تدبیر و امید را بسیار شایسته و درخشان توصیف و اضافه كرد: مبادا رسانه ها به دور از انصاف و اخلاق رسانه ای، مردم را نگران و سیاه نمایی كنند.
وی اظهار امیدواری كرد كه در انتخابات پیش رو ، رسانه ها جانب انصاف را نگاه داشته و نقش خویش را تاثیرگذارتر از همیشه به ثبت برسانند.
محمدپور ادامه داد: حق مردم این است كه بر اساس عزت، حكمت و مصلحت نظام افراد اصلح را برگزینند تا مسیر انقلاب اسلامی ایران، گم نشود.
شكوهی راد مهمان دیگر این میزگرد هم بیان كرد: جامعه ما پس از انقلاب اسلامی جامعه ای سیاسی است، مردم آموخته اند از طریق رسانه ها اطلاعات لازم در گزینش نامزدهای انتخابات را تكمیل كنند، افراد و شخصیت ها را بشناسند و در اتخاذ تصمیم درست از رسانه ها كمك بگیرند.
وی بر پرهیز از سیاه نمایی توسط برخی رسانه ها تاكید و اضافه كرد: البته مردم به نقش خود آگاهند اما نمی توان از جریان سازی رسانه ای در راستای سوق دادن افكار عمومی به سمت درست چشم پوشید.
نیك كار نیز در ادامه این مبحث گفت: رسانه ها نقش بزرگی در حمایت مردم از نظام موجود و در نهایت تثبیت نظام و ارزش های مردم سالارانه دارند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان انتخابات را یكی از اركان مهم و پایدار در شكل گیری ساختارهای سیاسی جوامع مختلف دانست و افزود: انتخابات ملهم از نظام های مردم سالارانه است و دموكراسی بدون انتخابات، خالی از محتواست.
وی سازوكار مشاركت مردم برای تعیین سرنوشت خویش و حضور آنان در پای صندوق های رأی را امری حیاتی و حتمی دانست و اضافه كرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز كه مبتنی بر نظریه مردم سالاری دینی است، راه های حضور اثرگذار مردم در تشكیل تمامی نهادهای قدرت به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیش بینی شده لذا توجه به جایگاه رسانه ها در تحقق مشاركت سیاسی بدور از اضطراب آفرینی و سیاه نمایی به صورت عام و كاركرد رسانه در نظام جمهوری اسلامی به صورت خاص، اهمیت مضاعف و تعیین كننده رسانه ها در انتخابات مختلف را آشكار می سازد.
همچنین خورسندی با تاكید بر اینكه ماهیت خبر رسانی بر آگاهی بخشی بدور از اغراق و سیاه نمایی استوار است، بیان كرد: متاسفانه برخی با وعده های واهی به میدان انتخابات می آیند و گاه مردم نیز بدون آگاهی به این وعده های پوچ، باور می یابند و در اینجاست كه وظیفه رسانه، آگاهی بخش و دعوت به منطق و عقلانیت است.
وی از رسانه ها خواست تا در آستانه انتخابات بر وظیفه آگاهی بخشی ، پویایی و نشاط آفرینی خویش تاكید ورزیده و هدایت گر افكار عمومی به سوی انتخاب عقلانیت و منطق باشند و فریب وعده های پوچ و دروغین را نخورند.

** معاندان و سوء استفاده از رسانه
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان در بخش دیگری از سخنانش تصریح كرد: واضح است كه امروز معاندان نظام اسلامی ایران در صدد هستند تا با كمك رسانه های غیرخودی، به مردم بقبولانند كه رأی آنان در انتخابات بی تاثیر است.
خورسندی افزود: این نقش موثر و آگاهی بخش رسانه های خودی است تا مردم را به موثر بودن حتی یك رأی آنان، آگاه سازند.
نیك كار نیز به نقش تعیین كننده رسانه ها در مشاركت همگانی و جهت دهی افكار عمومی به سمت صندوق های انتخاباتی اشاره و اظهار كرد: در جهان امروز و حتی در سنتی ترین كشورها، قدرت و نفوذ رسانه نه ‌تنها در عرصه عمومی و مدیریت كلان كه در خصوصی ترین ساحت زیست فردی تعمیم یافته است.
مدیرمسئول نشریه گیلان ادامه داد: اما شاید در هیچ زمان و شرایطی مثل زمان انتخابات، نقش رسانه ‌ها برجسته و با اهمیت نشود به طوری كه بخش عمده‌ای از فرآیند انتخابات چه به لحاظ سخت‌افزاری و بهره‌گیری از كاركرد و برد تبلیغاتی آن و چه از منظر نرم‌افزاری برای نهادینه كردن رفتار انتخاباتی و رهبری افكار عمومی، بر دوش رسانه‌هاست.
وی اضافه كرد: ابزار قدرتمند رسانه تا جایی موثر است كه هر كاندیدایی كه از امكانات و مانور رسانه‌ای بیشتری برخوردار باشد، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات نسبت به رقبایش برخوردار خواهد بود و در این میان، تاثیر رسانه بر معاندان جمهوری اسلامی واضح بوده و از این ابزار در راه رسیدن به اهداف خود كه بخش اعظم آن دلسرد كردن مردم از حضور در انتخابات است، فروگذار نخواهند كرد.
به گفته نیك كار ، توسعه و رشد ارتباطات و بسط رسانه‌های گوناگون در جامعه می تواند ساختار سیاسی جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد و آن را دچار قبض ‌‌و بسط كند و بر رسانه های خودی لازم است تا با هوشیاری، راهبرد رسانه های بیگانه را بشناسند.
شكوهی راد نیز تاكید كرد: نقش رسانه ها در دنیای امروز بر كسی پوشیده نیست، لذا توجه كنیم حتی مخالفان در خارج از كشور برای مخالفت و عناد با جمهوری اسلامی ایران ، بر رسانه ها متمركز شده اند.
مدیرمسئول روزنامه گیلان امروز اضافه كرد: باید آگاه بود كه رسانه های خارجی و معاند برای دستیابی به مطامع خود با هدف دلسرد كردن مردم از نتایج انتخابات، از هیچ اقدامی فروگذار نیستند، باید با بیداری سیاسی و تكیه بر رسانه های اخلاق مدار جمعی خودی ، توفیق لازم را بدست آورد.
محمدپور مدرس دانشگاه نیز با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخابات را ثمره مردم سالاری دینی و آبروی ملی عنوان كردند، افزود: رسانه ها باید كلام رهبری را بنیان قرار داده و در این راستا ، آگاهی آفرین و هدایتگر باشند.
وی ادامه داد: همه رسانه ها باید با هر نگاه و جریان فكری، انتخابات را مهم دانسته و در آگاه سازی مردم سهیم باشند.
وی هشدار داد: مبادا رسانه ها با حركتی نابه جا و بدور از انصاف، موجبات سوء استفاده رسانه های خارجی و معاندان را فراهم كنند.
شایسته و بایسته است در آستانه دو انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رسانه های استان گیلان، با هر تفكر و جریان سیاسی، اهتمام خویش را بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح نهاده و سربلندی دیگری از ملت فهیم ایران را به جهانیان مخابره كنند.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** تنظیم كننده:‌محمدحسین كبیری** انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
1881/2007/1042
۰ نفر