میزگرد ایرنا/رسانه‌ها نقش اول ارتقای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری+ فیلم

مهاباد- ایرنا- امروزه رسانه‌ها به عنوان قدرت نرم در جامعه عمل کرده و می توانند به افکار عمومی سمت و سو دهند و به همین خاطر نقش بی بدیلی در افزایش مشارکت توده‌های مردم در تعامل و تقابل با مسایل مختلف از جمله انتخابات هشتم تیر امسال ایفا می کنند.

به گزارش ایرنا، نقش مهم رسانه‌ها به عنوان جزئی از ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه به عنوان مهم‌ترین پل ارتباطی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی‌ به‌ویژه انتخابات برکسی پوشیده نیست.

رسانه‌ها در آستانه انتخابات، در صورتی که بتوانند بی‌طرف و متعهد به الزامات و قوانین همه‌پذیر رسانه‌ای عمل کنند، می‌توانند در هدایت مردم به سمت برنامه‌ها و توانایی‌های نامزدها نقش ایفا کنند.

بدون تردید نقش رسانه‌ها به ویژه برای حضور مردم در پای صندوق‌های رای در انتخابات بسیار مهم و حیاتی است؛ رسانه‌ها در آستانه انتخابات، در صورتی که بتوانند بی‌طرف و متعهد به الزامات و قوانین همه‌پذیر رسانه‌ای عمل کنند، می‌توانند در هدایت مردم به سمت انتخاب درست و اصلح نقش ایفا کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی برای بررسی این موضوع میزگردی با عنوان «نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات» با حضور «جعفر روستا» مدیر خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مهاباد، «رحیم بایزیدی» مدیر مسوول پایگاه خبری بالویز، «رسول گلباخی» مدیرمسوول هفته‌نامه مکریان امروز و «صلاح عزیزیان» سردبیر پایگاه خبری هاژه مهاباد برگزار کرد.

ایرنا: رسانه ها برحسب وظیفه اطلاع رسانی و روشنگری در جامعه چگونه می توانند در شکل دهی افکار عمومی موثر باشند؟

مدیر خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد گفت: جهان امروز متاثر از فضای مجازی بوده و در آن نقش رسانه ها در تاثیرگذاری بر روی افکار عمومی به ویژه در رویداد انتخابات غیرقابل انکار است.

جعفر روستا با بیان اینکه امروزه هر یک از شهروندان می توانند به عنوان یک رسانه عمل کنند، افزود: هر محتوایی که در فضای مجازی به ویژه در رسانه ها منتشر می شود می تواند تاثیر خود را در جامع بگذار و به طبع افکار عمومی نیز به واکنش وادار کند.

محتوایی که در فضای مجازی به ویژه در رسانه ها منتشر می شود، می تواند تاثیر خود را در جامع بگذارد و بالطبع افکار عمومی نیز به واکنش وادار کند.وی وجود مرکز صدا و سیما، خبرگزاری و پایگاه های خبری فعال در مهاباد را یک ظرفیت و فرصت برای شهرستان دانست و گفت: روند و سوگیری رسانه ها در جامعه ای که اقوام، مذاهب و تنوع باور و افکار مختلف در جریان است، باید با تدبیر و حکیمانه باشد و سیاست های صدا و سیمای مرکز مهاباد بر همین راستا است.

وی با اشاره به تفاوت فرهنگ های مناطق و محلات مختلف در کشور گفت: جشن های مرتبط با سال نو، چهارشنبه سوری و عید نوروز نشان دهنده فرهنگ غنی منطقه است که امسال برای اولین بار از طریق رسانه ملی در حالی تحت پوشش قرار گرفت که رسانه های معاند به فکر امنیتی کردن این جشن ملی بودند.

روستا با بیان اینکه این آیین ها همچنین از شبکه خبر نیز پخش و مورد استقبال هم قرار گرفت، افزود: پوشش این مراسم ضمن نشان دادن فرهنگ های مختلف در سطح کشور اثر مثبت بر روی افکار عمومی و همچنین حس همبستگی در بین مردم و رسانه ایجاد کرد.

وی یادآور شد: پرداخت رسانه ای به فرهنگ و تمدن یک منطقه هیچ منافاتی با سیاست های کلی نظام ندارد و از طرفی نیز تاثیرگذاری مستقیم بر روی افکار عمومی جامعه دارد.

مدیرمسوول هفته‌نامه مکریان امروز گفت: رسانه ها به اشکال مختلف در جامعه تأثیر گذار و فعال بوده اند، در کشور ما هم زمانی اهمیت رسانه درک شد که بحث حقوق اساسی در جامعه مطرح و از اواخر دوره قاجار که اهمیت تاثیر گذاری بر افکار عمومی و اقناع مردم به دغدغه بخشی از بدنه حاکمیت تبدیل شد تاثیر رسانه ها و نقش و جایگاه آنها شکل تازه ای به خود گرفته و تاکنون این روند به صورت صعودی پیشرفت داشته است.

رسول گلباخی بیان کرد: طبق بندهای ۲ اصل ۳ و اصل ۱۷۵ قانون اساسی جمهودی اسلامی رسانه ها وظیفه ارتقای آگاهی عمومی در همه زمینه ها را برعهده دارند و باید بر این اساس فعالیت داشته باشند. وی با بیان اینکه امروزه رسانه ها نقش قابل توجهی در مدیریت افکار عمومی را بر عهده دارند و علاوه بر مطالبه گری و آگاهی بخشی، عاملی برای جامعه پذیری هستند افزود: آموزش، آگاه سازی، اطلاع رسانی، سرگرمی از مهمترین کارکرد رسانه ها هستند که با توجه به توسعه شبکه اجتماعی بسیاری از این وظایف در قالب محتوای تفننی به مخاطبان عرضه می شوند.

سردبیر پایگاه خبری هاژه هم گفت: بیش از یک قرن است که فعالیت رسانه ها در سطح شهرستان فراگیر شده و می توان گفت مهاباد یکی از شهرهای رسانه ای در منطقه است.

صلاح عزیزیان بیان کرد: به واسطه وجود رسانه ها و ظرفیت فرهنگی که در سطح مهاباد حاکم این شهر در بسیاری از رویدادها نقش اول را ایفا کرده و تاثیر مستقیم بر سایر شهرهای اطراف نیز داشته است.

وی با بیان اینکه امروزه ما در یک عرصه رسانه ای زندگی می کنیم، اضافه کرد: مردم نیز گرایش و علاقه خود را به سمت رسانه ای هدایت می کنند که به افکار آنان نزدیک تر باشد.

میزگرد ایرنا/رسانه‌ها نقش اول ارتقای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری+ فیلم

عزیزیان با بیان اینکه رسانه و افکار عمومی بر همدیگر تاثیر مستقیم دارند، افزود: در دوران کرونا و همزمان با شروع واکسیناسیون که با مخالفت و تبلیغات منفی در جامعه مواجه بود، این هماهنگی و آگاه سازی رسانه ها بود که باعث شد طی روزهای نخست واکسیناسیون مهاباد جزء شهرهای پیشتاز کشور باشد.

امروزه ارتباطات و رسانه جهان را به یک دهکده تبدیل کرده و تاثیر گذاری آن تا جایی پیش رفته که قدرت اصلی در همراهی رسانه ها خلاصه شده استوی اضافه کرد: امروزه ارتباطات و رسانه جهان را به یک دهکده تبدیل کرده و تاثیر گذاری آن تا جایی پیش رفته که قدرت اصلی در همراهی رسانه ها خلاصه شده است.

عزیزیان با اشاره به جنگ غزه و جنایت های رژیم صهیونیستی گفت: اولین اهداف نظامی کشورهای درگیر جنگ برجک های مخابراتی و رسانه ای است که از چنگال اطلاع رسانی و آگاهی در امان باشند.

مدیر مسوول پایگاه خبری بالویز مهاباد نیز گفت: در جهان کنونی رسانه ها نقش تاثیرگذار در مسیر دهی به افکار عمومی داشته و به نحوی موازنه قدرت را تعیین می کنند.

رحیم بایزیدی با اشاره به حوادث اخیر در جنگ غزه گفت: قدرت رسانه موجب شد که بالاخره افکار عمومی بر جنایت صورت گرفته در سرزمین های اشغالی و مظلومیت مردم فلسطین صحه گذاشته و فشار جوامع بین المللی را بر روی رژیم صهیونیستی متمرکز کند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها نقش مهم و بسزایی در تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه دارند، افزود: حوزه خبر و اطلاع رسامی حرفه ای خطیر و تاثیرگذار در جامعه است و عملکرد خبرنگاران و روزنامه نگاران تاثیر مستقیمی بر فرآیند جامعه دارد.

وی اضافه کرد: به جرات می توان گفت که رسانه ها در افزایش سطح آگاهی جامعه و تشویق حضور مردم در پای صندوق های رای جهت انتخاب صالح ترین افراد نقش بی بدیل و انکارناپذیری داشته اند تا جایی که به گفته بسیاری از آگاهان و فعالان سیاسی، رسانه در بخش اطلاع رسانی و آگاهی تنویر افکار عمومی و همچنین در شناخت و داوری نامزدهای اصلح نسبت به وعده و وعیدهای انتخاباتی و ارایه برنامه های خود به مردم نقشی مهم، کلیدی و اساسی دارند.

ایرنا: با توجه به اهمیت ورود رسانه‌ها در مقوله های مختلف و شکل دهی افکار عمومی مردم، ضرورت های ورود رسانه‌ها در بحث انتخابات چه مواردی می تواند باشد؟

مدیر خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد با اشاره به اهمیت ورود رسانه ها به عرصه انتخابات گفت: برای همگان واضح است که تمام رسانه های معاند به دنبال کاهش میزان مشارکت هستند تا مانعی برای مشروعیت بخشی، توسعه و پیشرفت در جامعه باشند.

روستا تقابل بین مردم و مسوولان را جزء اهداف دشمنان نظام دانست و افزود: رسانه ها باید خود را با مردم و شرایط حاکم بر جامعه وفق دهند و با ایجاد شور و نشاط به ویژه در عرصه انتخابات، فضا را برای حضور حداکثری سازگار کنند.

مدیرمسوول هفته‌نامه مکریان امروز با اشاره به نقش رسانه ها در رویداد سیاسی از جمله انتخابات نیز گفت: شناخت و کمک به انتخاب فرد اصلح در پست مهم ریاست جمهوری و آگاهی از برنامه ها و تفکرات نامزدها یکی دیگر از قابلیت ها رسانه ها است که امروز رسانه ملی در کنار دیگر رسانه‌ها با رویکردی مبتکرانه و متنوع به این مهم ورود پیدا کرده است.

گلباخی با بیان اینکه، بر اساس قانون تمام ارکان خدمت گذاری و مسوولیت‌ها و مناصب در جمهوری اسلامی با رای مستقیم و غیر مستقیم مردم و با برگزاری انتخابات تعیین تعیین می‌شوند و عملاً این نهاد مهم سیاسی اجتماعی که ثمره مجاهدت های ملت مسلمان ایران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است به مهمترین رویداد سیاسی کشور تبدیل شده زیرا زمینه مشارکت آزادانه و مساوی برای آحاد جامعه جهت اعمال حق تعیین سرنوشت را فراهم آورده و از همین رو دشمنان علی رغم برنامه ریزی های وسیع خود برای ضربه زدن به ملت، در همه حال تلاش کرده اند که این نماد بارز جمهوریت و اسلامیت در کشورمان را زیر سئوال ببرند و فرایند های آن را تخطئه نمایند.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه مقابله با هجمه ها و تبلیغات معاندان یکی دیگر از رسالت های رسانه ها محسوب می شود، افزود: در شرایط حاضر وظیفه رسانه‌ها، خصوصاً فعالان رسانه‌های محلی، آگاهی بخشی به مخاطبان در خصوص تکنیک های اغواگرانه و گمراه کننده بدخواهان و همچنین مقابله و خنثی سازی رویکرد خرابکارانه دشمنان در بستر فضای مجازی کشور است.

وی تقویت روحیه‌ی همبستگی و ارتقا نشاط معنوی در سطح جامعه و القای امیدواری به آینده ای روشن را یکی دیگر از ماموریت های رسانه‌های مسئولیت پذیر عنوان و تاکید کرد فعالان رسانه‌ای نباید قدرت تاثیر گذاری خود را دست کم بگیرند.

سردبیر پایگاه خبری هاژه مهاباد نیز اهمیت رسانه در روند انتخابات را بسیار پررنگ دانست و گفت: مردم نگاه توسعه ای به اتفاقات روزمره دارند و بیشتر تمرکز آنان به پروژه های عمرانی و خدماتی بوده که در سطح شهرستان در حال ساخت و ساز هستند.

عزیزیان اضافه کرد: در حال حاضر نیز توجه مردم به کاندیداها معطوف به برنامه هایی است که می خواهند بعد از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری آن را عملیاتی کنند.

مسوول پایگاه خبری بالویز مهاباد با اشاره به مزایای استفاده از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی در انتخابات گفت: استفاده از رسانه کمترین هزینه را برای معرفی کاندیداها و در عین حال بیشترین اثرگذاری در بین مخاطبان را دارد.

بایزیدی با بیان اینکه اطلاعات در رسانه راحت در دسترس افراد قرار می گیرد، بیان کرد: همه گیری، کاهش آلودگی و آسیب به محیط زیست و عدم نیاز به جابه جایی و تردد از دیگر مزایای استفاده از جایگاه رسانه برای تبلیغ و مشارکت حداکثری در این رویداد سیاسی است.

ایرنا: به عنوان یک فعال رسانه‌ای به نظر شما رسانه ها در حوزه ملی و در بخش محلی باید چه راهکارهایی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات هشتم تیر داشته باشند؟

مدیر خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد با تاکید بر اینکه خواسته های مردم از نظام منطقی و معقول است، اظهار کرد: رسانه ها باید تلاش کنند صدای مردم را به گوش مسوولان برسانند و پیگیر مطالبات آنان باشند و در مقابل نیز مسوولان گزارش دهی را سرلوحه امور خود قرار دهند.

روستا گفت: القای نا امیدی در بین مردم، ابجاد شکاف بین نظام و مردم و تشویق به عدم شرکت در انتخابات همگی تهدیدهای بیگانگان است که باید توسط رسانه با آنها مقابله و در این خصوص آگاه سازی شود.

وی یادآور شد: همان کشورها و عاملان جنایت و بمباران مناطق کردنشین هستند که اکنون مردم را به عدم مشارکت در انتخابات تشویق می کنند چراکه هر وقت مشارکت حداکثری بوده برای دولت و مردم دستاورد داشته است.

مدیرمسوول هفته‌نامه مکریان امروز با اشاره به ضرورت ورود رسانه به حوزه انتخابات گفت: رسانه های محلی با ایجاد و برجسته سازی علقه‌های متنوع می توانند جریان سازی انتخابات به عنوان یک رویداد مهم ملی را در جامعه شکل دهند و در برهه فعلی نیز با انتشار مواضع، دیدگاه‌ها و برنامه های کاندیدهای ریاست جمهوری و برگزاری مناظره های انتخاباتی بین نخبگان بومی جامعه را به سمت حضور پرشور و مطالبه‌گرانه در پای صندوق های رای و انتخاب رییس جمهور شایسته هدایت می کند.

رسول گلباخی ادامه داد: طی سالهای اخیر مسوولان رسانه‌ای کشور با درک واقعی از قدرت و برد این ابزار چند بعدی، با برگزاری مناظره‌ها و میزگرد های کارشناسانه‌ی انتخاباتی در رسانه ملی بر افزایش مشارکت تاثیر مستقیم گذاشته و فرصت های بی‌نظیر متنوعی نیز در بستر رسانه‌های محلی و سکوهای مکمل در شبکه های اجتماعی وجود دارد که با همکاری و تعامل بیشتر اصحاب فرهنگ و رسانه میتوان از این امکان برای پیشبرد اهداف ملی و ایجاد اتحاد و انسجام هرچه بیشتر در سطح جامعه بهره برد.

عزیزیان، سردبیر پایگاه خبری هاژه مهاباد نیز با اشاره به رویکرد رسانه ها در فراهم کردن مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی باید مسایل ملی را در قالب رویکردهای بومی و محلی برای مخاطبان ارایه دهند تا بتوان شور انتخاباتی را در کل کشور ایجاد کرد.

مدیر مسوول پایگاه خبری بالویز با بیان اینکه رسانه های ارتباط جمعی در مشارکت انتخابات به خصوص با رونق شبکه های اجتماعی اکنون نقش حیاتی تر و تعیین کننده پیدا کرده اند، افزود: رسانه به عنوان یکی از اجزای مهم ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، مهمترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی از نخستین انتخابات انقلاب اسلامی تاکنون بوده اند و نقش مهمی در این عرصه ایفا کرده اند.

میزگرد ایرنا/رسانه‌ها نقش اول ارتقای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری+ فیلم

بایزیدی بیان کرد: سیره امامین انقلاب هم همواره تاکید بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری‌ باشکوه و پرشور انتخابات بوده است.

وی با بیان اینکه انتخابات نقش اساسی در حکومت‌ داری دارد و می تواند آموزش سیاسی برای شهروندان باشد، افزود: انتخابات به رای دهندگان این امکان را می دهد تا فردی را انتخاب کرده و عملکرد وی را در طول سال های بعد از انتخابش نظاره کنند.

مدیر مسوول پایگاه خبری بالویز اظهار کرد: شرکت در انتخابات به تقویت عزت نفس شخص منتخب کمک می کند و رای‌دادن این فرصت را می دهد تا نظر خود را بیان کرد و از طرفی رای ندادن نیاز برخی افراد را برای ابراز بیگانگی با جامعه سیاسی را برآورده‌ می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه در مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای، گفت: مبارزات انتخاباتی رویدادهای دراماتیکی هستند که با تجمعات، بنرها، پوسترها، تیترها و پوشش تلویزیونی همراه است که با توجه به فراگیری انتخابات ریاست جمهوری نقش رسانه قابل مقایسه با سایر روش ها نیست.

به گزارش ایرنا، هر چه به چهاردهمین ماراتن سیاسی کشور برای انتخاب رییس جمهور دولت چهاردهم نزدیک تر می شویم، تلاش ها بیشتر و تکاپوی ۶ نامزد این دوره برای جلب اعتماد مردم بیشتر و بیشتر می شود و در این بین رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری نیز در تلاش هستند، با بازتاب این سفرها دورنمایی از آینده ایران اسلامی با هر یک از این نامزدها برای مردم ترسیم کنند.

تمام تلاش ها بر این است مردم ایران اسلامی با حضور خود در این انتخابات، ضمن مشارکت در سرنوشت خود، برای چهار سال آینده کشور، رییس جمهوری را انتخاب کنند که کشور را از مشکلات رها کرده و علاوه بر آن به فکر سفره مردم به ویژه محرومان جامعه نیز باشد.

«سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمعه هفته جاری، هشتم تیر برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha