۳ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۲۴
کد خبر: 82542784
T T
۰ نفر
پيام استاندار خوزستان به مناسبت سالروز آزادسازي خرمشهر و روز مقاومت دزفول

اهواز - ايرنا - استاندار خوزستان در پيام هاي جداگانه اي سالروز آزاد سازي خرمشهر (سوم خرداد) و روز ملي مقاومت و پايداري' روز دزفول' (چهارم خرداد) را گرامي داشت.

به گزارش چهارشنبه ايرنا به نقل پايگاه اطلاع رساني استانداري خوزستان، غلامرضا شريعتي در اين پيام ها فرا رسيدن سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازي خرمشهر را تبريك گفت و چهارم خرداد روز ملي مقاومت و پايداري را كه به نام روز دزفول در تقويم كشور ثبت ملي شده، ياد و خاطره رشادت ها و ايثارگري هاي رزمندگان و مردم مقاوم دزفول گرامي داشت.
وي در پيام خود به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازي خرمشهر آورده است: ملت سرافراز و آگاه ايران اسلامي در طول تاريخ خود هيچ گاه ذلت و تجاوز را نپذيرفته و همواره منادي صلح، ثبات ، آرامش و دوستي بوده، ولي هرگاه مورد تهاجم يا تعدي بيگانه قرار گرفته با پاسخ كوبنده و دندان شكن آنها را غافلگير كرده است.
شريعتي افزود: حماسه ي بي بديل و سرشار از عطر جاودانگي سوم خرداد كه تجلي آرمان خواهي و دفاع از ارزش هاي متعالي و مقدس اين زاد بوم كهن است را گرامي مي داريم و ياد مردان ميدان هاي نور و نبرد در عمليات بيت المقدس كه منجر به آزاد سازي خرمشهر عزيز و قهرمان شد را به نيكي و شايستگي به ارادت برمي آئيم چرا كه انسان خردمند ايراني در پاسداري از حريم شكوهمند وطن تا پاي جان مي ايستد و ايثار و استقامت را معنايي دگر مي بخشد.
استاندار خوزستان افزوده است: سوم خرداد به ايران جاني دوباره داد و شكوه و تجلي فداكاري و مقاومت را در پرتو كلام شور آفرين و حكيمانه ي معمار كبير انقلاب اسلامي ايران و ميدان داري رزمندگان جان بر كف، صورت و سيرتي دگر داد.
استاندار خوزستان همچنين در پيام ديگري با گراميداشت روز چهارم خرداد روز ملي مقاومت و پايداري كه به نام روز دزفول در تقويم كشور ثبت شده آورده است: چهارم خرداد گراميداشت جان هاي جاودان و فواره هاي تابناك خون هايي ست كه عزت و سرافرازي و مقاومت را به همراه آورد.
وي افزوده است: مقاومت بي بديل مردم عزتمند و غيور دزفول در اين روز كه از زمين و آسمان شعله مي باريد و جوي خون جاري مي شد تصاويري حزن انگيز و در عين حال شكوهمند مي آفريد كه اگر اين صبر و مقاومت از جان ناگهان آن غيور مردان و شيرزنان بر نمي خاست مقاومت و ايثار معنا نمي يافت.
شريعتي در اين پيام آورده است:ياد و خاطره ي همه ي كساني كه در هراس بمب و آتش و خون راه سپيد رهايي را در مقاومت و فداكاري ديدند گرامي مي دارم و عزت و سربلندي اكنون اين ديار و اقليم تاريخ ساز و فرهنگ پرور را مرهون آن همه ايثار و جانبازي مي دانم.
وي پيام خود را اينگونه به پايان رسانده است: درود بيكران بر همه ي كساني كه جان نازنين را بر بال هاي سپيد مرگ براي سرافرازي ايران اسلامي عزيز به وديعت نهادند.
عمليات بيت‌المقدس يا الي بيت‌المقدس يكي از مهمترين و بزرگترين عمليات‌هاي نيروهاي مسلح ايران در دوران دفاع مقدس، در ساعت ۳۰ دقيقه بامداد ۱۰ ارديبهشت ۱۳۶۱ با رمز 'يا علي ابن ابي‌طالب(ع)' در محور اهواز - خرمشهر- دشت آزادگان، به فرماندهي مشترك سپاه و ارتش و با هدف آزاد سازي خرمشهر آغاز و به مدت سه هفته ادامه داشت و سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ نيروهاي ايراني خرمشهر را كه در روزهاي ابتداي جنگ تحميلي به اشغال ارتش عراق در آمده بود آزاد كردند.در اين عمليات بيش از ۱۹ هزار سرباز عراقي به اسارت نيروهاي ايراني در آمدند و مقادير قابل توجهي مهمات و ادوات رزمي به غنيمت گرفته شد.
مردم دزفول نيز در هشت سال دفاع مقدس 2 هزار و 600 شهيد تقديم كردند.دزفول در هشت سال جنگ تحميلي مورد اصابت 170 فروند موشك دور برد ،2 هزار و 500 گلوله توپ و 331 راكت هواپيما قرار گرفت.تعداد جانبازان دزفول چهار هزار نفراست كه از اين تعداد 800 نفر جانباز موشكي ،700 نفر جانباز اعصاب و روان،350 نفر جانباز شيميايي،20 نفر جانباز قطع نخاع و 150 نفر جانباز قطع عضو هستند.
پايداري مردم دزفول سبب شد تا به پاس مقاومت دليرانه مردم اين شهرستان در برابر حمله هاي رژِيم بعث، در چهارم خرداد 1366 هجري خورشيدي، به عنوان شهر نمونه مقاومت انتخاب و لوح زريني به اين شهرستان اعطا شود و از سال 1390 نيز در تقويم رسمي كشور اين روز با عنوان روز مقاومت و پايداري لقب گيرد تا همواره رشادت ها و دلاوري مردم اين سرزمين در طول هشت سال دفاع مقدس گرامي داشته شود.
7158 / 6037
خبرنگار: زينب فرحاني ** انتشاردهنده: عبدالحميد راجي