۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82543309
T T
۰ نفر
فعاليت سه هزار مهد در مساجد كشور

تهران - ايرنا - كارشناس مهد مساجد سازمان بسيج جامعه زنان كشور گفت: مهدهاي مساجد در سراسر كشور از سال 90 آغاز به كار كرده اند و تاكنون سه هزار مهد قرآني در سراسر كشور تاسيس شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از سازمان بسيج جامعه زنان كشور،‌ نرگس حمزه افزود: طبق اعلام نياز استان ها ، امكان افزايش مهدها وجود دارد، بر اين اساس مناسب ترين گزينه براي تربيت كودكان، ايجاد مهد در مساجد است تا كودكان با گزينش مربيان معتقد به موازين اسلامي و مسلط به روش هاي تربيت اسلامي در مسير صحيح تربيت انقلابي قرار مي گيرند.
وي تصريح كرد: دهه آخر ماه شعبان كه به نام دهه تكريم و غبارروبي مساجد نام گذاري شده است، فرصت دوباره اي براي توجه به فعاليت ها و اثرگذاري هاي مسجد در حوزه كودك دارد.
كارشناس مهد مساجد سازمان بسيج جامعه زنان كشور درباره اهداف راه اندازي اين مهدهاي قرآني گفت: هدف از راه اندازي اين مهدهاي قرآني اين بود كه كودكان با محيط مسجد بيشتر آشنا بشوند و با قرار گرفتن در فضاي معنوي مساجد در كنار بالابردن مهارت هاي فردي خود با مسجد هم انس پيدا كنند.
وي با اشاره به اينكه برخي از مساجد فضاي لازم براي تاسيس مهد قرآن را ندارند، اظهار كرد:با توجه به اينكه مهدهاي قرآني بايد با محوريت مساجد فعاليت كنند، لازم است كه مربيان علاقمند به كار در اين محل ها تا حد امكان در نزديكي مسجد و يا حسينيه هاي مجاور مسجد اقدام به تاسيس مهدهاي قرآني كنند و به مناسبت هاي مختلف در زمان برگزاري نماز جماعت و يا ايام مذهبي خاص، بچه ها را به مسجد ببرند تا انس با مسجد براي آنها نيز اتفاق بيفتد.
اين كارشناس در خصوص زمان آغاز تاسيس مهد مساجد نيز گفت: اكنون حدود دو هزار مربي آموزش ديده در اين مراكز مشغول تدريس هستند و بقيه مربيان نيز كه شرايط لازم را دارند اما تحصيلات مرتبط را ندارند به عنوان كمك مربي مشغول فعاليت هستند.
وي در خصوص كتاب هاي آموزشي اين دوره ها نيز ادامه داد: در سال هاي اول كتاب «انس با قرآن» آموزش داده مي شد كه علاوه بر آشنايي با قرآن مفاهيم آن نيز بررسي مي شد اما از سال 93 به بعد آموزش هايي مشابه آموزش هاي رسمي مانند فراگيري علوم و رياضي و آشنايي با حروف الفبا نيز وارد شد و در حال حاضر 12 جلد كتاب در اين مقطع آموزش داده مي شود.
حمزه محتواي دوره بازآموزي را لوح هاي فشرده از دوره هاي موفق سراسري در سال 93-94 معرفي كرد و اظهار داشت: اين دوره سه روزه شامل مباحث اساتيد مجرب حوزه آموزش كودك است، همچنين 10 جلد كتاب كه توسط آموزش تخصصي از جهاد دانشگاهي تهيه شده است نيز در دوره يك هفته اي كه شهريور ماه برگزار به مربيان ارائه شد كه 90 ساعت آموزشي محسوب مي شود و در تيرماه به صورت آنلاين از آنان آزمون نهايي گرفته مي شود.
وي ادامه داد: مربي با مشاهده اين لوح هاي فشرده و كتاب ها و نيز موفقيت در آزموني كه به صورت مجازي برگزار مي شود، با گذراندن 160 ساعت آموزش مي تواند گواهي پايان دوره را دريافت كند.
اين كارشناس با معرفي كتاب مناسبت ها ويژه برنامه هاي فرهنگي و ديني اين دوره هاي آموزشي براي كودكان، اظهار داشت: در اين كتاب كودك در تراز انقلاب اسلامي ترسيم شده است و مناسبت هاي شمسي و قمري مهم در آن لحاظ شده است و برنامه هايي براي برگزاري اين مراسم نيز به مربي پيشنهاد شده است كه هر مربي بر اساس شرايطي كه دارد كودكان را براي اجراي اين برنامه ها هماهنگ و يا با خود همراه مي كند.
وي با اشاره به اينكه كودكان شركت كننده در دوره هاي آموزشي مهدمساجد نيز گواهي پايان دوره دريافت مي كنند، اضافه كرد: در سال 96 براي حدود دو هزار كودك در اين مقطع گواهي پايان دوره صادر شد كه به جز شهر تهران، بيشترين گواهي براي استان خراسان رضوي با سه هزار و 120 نفر، استان اصفهان با دو هزار و 600 نفر و فارس با بيش از 900 نفر بالاترين رقم دريافت گواهينامه را از آن خود كردند.
حمزه، داشتن سابقه بسيجي فعال و مدرك تحصيلي مرتبط ليسانس و بالاتر در حوزه كودكان مانند علوم تربيتي و روانشناسي را از شرايط ورود به كار مربي گري مهدمساجد دانست.
وي افزود: هر ساله بر اساس نيازي كه هر استان طبق حجم اقليمي خود اعلام مي كند و نيز ملاك ها و شاخص هاي ديگري كه هر ساله تعيين مي شود، افراد براي گذراندن دوره تربيت مربي گزينش مي شوند و براي اين مربيان دو دوره برگزار مي شود، يك دوره به صورت سراسري و در سطح كشور هر ساله در تهران اجرا مي شود و دوره بعدي به نام بازآموزي در هر استان برگزار مي شود.
وي افزود: به دليل حساسيت و اهميت آموزش در مقطع مهد كودك و پيش دبستاني، در اين دوره يك هفته اي 70 ساعته كه معمولا در شهر تهران برگزار مي شود علاوه بر آموزش هاي اساتيد حوزه كودك، طرح درس نيز آموزش داده مي شود و در كنار آن تست روانشناسي نيز از مربيان گرفته مي شود كه اگر مربي شرايط و توانايي تدريس را نداشت با هماهنگي استان، اجازه تدريس به اين افراد داده نمي شود.
اين كارشناس درباره معرفي و تبليغات اين دوره ها نيز گفت: دستاوردهاي مربي و نونهالان در طول دوره آموزشي در مراسم افتتاحيه يا اختتاميه دوره هاي آموزشي مهدها در هر استان صورت مي گيرد تا سايرين از اين فرصت استفاده كنند و با دوره ها آشنا شوند.
حمزه خاطرنشان كرد: از شهريورماه به بعد آمارگيري از مهدكودك و پيش دبستاني گرفته مي شود و كتاب هاي مورد نياز آن ها ارسال مي شود اما اگر باز هم نونهالان جديدي در اين مهدها جذب بشوند، مجدد كتاب ارسال مي شود و به عبارت ديگر اين روند ارسال كتاب تا پايان سال ادامه دارد.
حمزه نظارت بر كار مهد مساجد را در چارچوب معيارهاي سازمان بسيج جامعه زنان كشور دانست و افزود: در هر استان يك نفر مخصوص نظارت بر مهدهاي مساجد انتخاب شده است كه در نقش بازرس طبق چك ليست هايي كه از طرف سازمان ارائه مي شود، بر اجراي صحيح موارد اعلام شده نظارت مي كند و نتيجه را گزارش مي دهد.
اجتمام**7268**1776
تنظيم كننده: مهناز بيرانوند ** انتشار: ليلا خطيب زاده
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر