۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82548168
T T
۰ نفر
مردم از خرید گوشت قرمز از اماكن غیر مجاز خودداری كنند

ایلام - ایرنا - مدیركل دامپزشكی ایلام با بیان اینكه تاكنون هیچ موردی از ابتلای به بیماری تب كریمه كنگو در این استان مشاهده نشده است، گفت: مردم برای حفظ سلامت خود از خرید گوشت قرمز و فرآورده های پروتئینی از مراكز غیر مجاز و فاقد مجوز دامپزشكی خودداری كنند.

دكتر وهاب پیرانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: سلامت دام های ذبح شده در مراكز غیر مجاز فاقد پروانه فعالیت از سوی دامپزشكی مورد تایید این اداره كل نیست لذا مردم به منظور حفظ سلامتی خود و اطرافیان شان از خرید و مصرف گوشت از این گونه اماكن اجتناب كنند.
وی افزود: هم اكنون تلاش و رایزنی های متعددی با مسئولان استان ایلام در خصوص جمع آوری و لزوم برخورد جدی با قصابی و كبابی های غیرمجاز مناطقی چون مهدی آباد و شباب صورت گرفته است تا از طریق مجاری قانونی از فعالیت این مراكز جلوگیری شود.
دكتر پیرانی یادآور شد: دام ها بعد از معاینه و گرفتن تاییدیه سلامت از سوی بازرسان و كارشناسان اداره كل دامپزشكی استان ایلام باید در محیطی بهداشتی و كنترل شده ذبح و لاشه آنها در اختیار مراكز مجاز عرضه گوشت همچون قصابی ها قرار گیرد.
وی تاكید كرد: كسانی اقدام به ذبح دام، عرضه گوشت و فرآورده های خام دامی، بازرسی سلامت دام می كنند باید ضمن رعایت موازین بهداشتی و احتیاطی از دستكش و چكمه استفاده كرده و از تماس با ترشحات و خونابه احشام ذبح شده نیز خودداری كنند.
وی به مصرف كنندگان توصیه كرد ضمن پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراكز غیرمجاز عرضه، گوشت را حتما از قصابی ها كه مورد تایید دامپزشكی هستند خریداری كرده و به مدت 18 تا 24 ساعت گوشت خریداری شده را در یخچال نگهداری و سپس مصرف كنند.
دكتر پیرانی انجام تبلیغات محیطی، نصب بنر، توزیع تراكت در بین مردم، برای معرفی و راه های پیشگیری از بیماری تب كنگو را از اقدام های این ادراه كل برای مقابله و پیشگیری از شیوع این بیماری دانست.
وی به دامداران هم توصیه كرد با سم پاشی مداوم جایگاه دام، بهداشت محیطی محل نگهداری دام ها را حفظ كنند و از تماس حشره كنه با پوست و بدن دام خودداری كرده ضمن اینكه این حشره را با دست از روی پوست دام ها جدا نكنند.
به گزارش ایرنا، تب كریمه كنگو ویروسی است كه از راه گزش پشه كنه وارد بدن دام می شود و راه های انتقال این ویروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ویروس از دام به دام و انسان است، این بیماری در بین مردمان مناطق دارای دامپروری شیوع بیشتری دارد.
بیماری تب كریمه كنگو در فروردین تا شهریور ماه شایع می شود و ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان گاهی فرد به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، كوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد می شود.
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شیوع بیماری تب كریمه كنگو در نقاط مختلف كشور منتشر شده ضمن اینكه یك مورد مرگ بخاطر ابتلا به این بیماری نیز تایید شده است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** مجید سلیمانی
7172/9102